• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp gasventil öppnar inte

Harald.Arvidsson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18038
Medlemskap
2022
Hej, har ett problem med att gasventilen inte får någon spänning. Kylskåpet AES fungerar på 230v och 12v men i ”gas” läge kommer ingen spänning på ventilen, tändgnistan kommer som den ska. Vad är det för krav som ska uppfyllas för ventilen ska öppna?
Kylskåp typ Domentic
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Vad jag vet så behövs det ju ingen spänning till gasventilen, du håller ju knappen intryckt tills tändsäkringen känner av att det brinner och håller ventilen öppen. Samma system som på gasspisen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det beror på vilket kylskåp man har. Jag har ett AES-skåp & där måste det finnas en elektrisk impuls (antar jag) som gör att det växlar automatiskt mellan gas, 12v & 230V.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej....

Gasventilen styrs av den enhet som också gör gnistan.... styrspänningen är 1,5 volt så det gäller att ställa in mätinstrumentet rätt när man skall mäta... Jag råkade ut för nästan samma problem, ena ventilen öppnade inte (det som du kallar gas ventilen, den innehåller 2 små ventiler) jag öppnade ventilen och anslöt kablarna... då såg jag att den ena ventilen inte öppnade sig.... Om man är som jag var då långt ifrån service, jag var vid detta tillfälle i West Sahara och var verkligen i behov av kylen.... då gäller det att själv lösa problemen....
Det jag gjorde var att ta fram en liten step down regulator (12V) (något som alla H-bils ägare borde ha) ställde in den på 1,5 v... kopplade den till den ventilen som inte ville öppna sig.... och vips så öppnar den sig, nu är den alltid öppen, och jag har nu bara en ventil som stänger (via termostaten i kylen)... Det har nu gått mer än 4 månader sedan jag kopplade om, och allt fungera bra ännu... förutom att min säkerhet är bara 50% .... men vad gör man när man behöver kylen långt hemifrån...
Jag har flera foton på installationen som jag gjorde... men vet inte nu hur jag skall ladda upp bilderna från min mobil, då min router har precis kraschat... (tyvärr kan jag inte fixa den)... en sak är väldigt viktigt prova inte med 12 v på ventilen du bränner spolarnar ögonblickligen...
Jo en sak till det går tre svarta kablar till ventilen två är + och en är - ..... dessa kablar går sen ut ifrån "styrboxen"....
lycka till....
 

Harald.Arvidsson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18038
Medlemskap
2022
Tack Muskatten, har i min enfald och utan kretscheman trott att det är 12v som är spolspänning minns nog att det var någon 1v som låg på. Ska kolla vid nästa dust med kylen.
Vet du vad de olika ventildelarna styr respektive styrs av? Ska båda vara dragna vid start, drift ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Försöker ladda upp bilder från mobilen. ..
Styrboxen som också sköter om att göra gnistan kontrollerar också ventilen
Båda två måste vara öppen annars händer inget mer än att du hör ljudet det tickande ljudet från gnistan
Vad du än gör TJUVKOPPLA INTE SÅ ATT BÅDE ÄR ÖPPEN för då får du ganska säkert en kraftig explosion nästa gång termometern slår på. ..
 

Bilagor

  • 20180313_120939.jpg
    20180313_120939.jpg
    390,9 KB · Visningar: 166
  • 20180313_120928.jpg
    20180313_120928.jpg
    396,7 KB · Visningar: 155
  • 20180313_130444.jpg
    20180313_130444.jpg
    442,9 KB · Visningar: 160
Senast ändrad:

Harald.Arvidsson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18038
Medlemskap
2022
Har hittat platsen för felet, i den vänstra ventilen hörs ett svagt tillslagsljud men ingen rörelse på kägelarmen till skillnad från den högra där ljudet är mer distinkt och där ventilen släpper igenom,
Noterar att det är samma motstånd i de båda ca 45ohm. Nu att mjuka upp rörelsen, förslag emotages tacksamt .
 

Thoani

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
2852
Medlemskap
2027
Hej, vårt kylskåp slutade att fungera på gasen förra sommaren, det tände men det tickande ljudet från gnistan slutade inte att låta trots att det tänt lågan och efter ca 20 sekunder stängde ventilen vilket den skall göra om inte signalen att det är låga kommer fram.
det visade sig att det var kretskortet som gått sönder, det var bara att byta till en kostnad på ca 2,500:- jag bytte själv, lite trångt men det gick bra.
Ps kolla så det inte är damm där lågan brinner, det kan också ge samma symtom.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har hittat platsen för felet, i den vänstra ventilen hörs ett svagt tillslagsljud men ingen rörelse på kägelarmen till skillnad från den högra där ljudet är mer distinkt och där ventilen släpper igenom,
Noterar att det är samma motstånd i de båda ca 45ohm. Nu att mjuka upp rörelsen, förslag emotages tacksamt .

Om du läser tråden härunder och ser hur jag gjorde så löser det sig nog... lycka till https://www.husbilsklubben.se/forum...lskåp-som-inte-startar-de.100151/#post-844977

ytterligare en kylskåp som inte startar (de)

Var bara försiktig så du inte böjer för mycket....hör av dig så jag vet hur det gick..
 

Harald.Arvidsson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18038
Medlemskap
2022
Status kylskåp 1maj.
Har fått ventilen att öppna demonterad med hjälp av ett 1,5V batteri men monterat i HB funkar det inte, tror att spännningen som ligger över spolarna på 1,26V är för låg. Vad tror ni, finns det något sätt att höja spänningen?
Har solceller som håller batterispänningen uppe.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nja med ett större 1,5 volt kanske det skulle fungerat i någon tid:rolleyes:.... det du kan göra är att koppla en ledning från den ventil som öppnar till den andra ventilen... då får du också 100% säkerhet, att jag inte rekomenderade detta tidigare beror på att jag var rädd för att mer i styrboxen skulle då gå sönder, men i går så la mitt stepp down regulator av, :swoon:. så ända utväg jag hade nu var att jag koppla båda ventiler till samma kabel.... och än funkar det :wink:.... Jag skrev till Dometic för flera månader sedan men de har inte svarat mig.:(.. mycket dåligt av Dometic :(
Lycka till...
 

Harald.Arvidsson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18038
Medlemskap
2022
Har samma (1,26V) på båda +ledarna när de är belastade av spolarna. Så ingen idé att parallell koppla dem. Funderar om det gastryck som släpps in i kammaren i den inkommande gör att ventiltätningen inte orkar lyfta på den utgående delen i jämförelse med när jag har kopplat loss den och blåser med mina lungor. Förstod ni???
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nja gastrycket är så lågt så att det skall inte påverka ventilarmarna... Har du rört ventilarmarna och sett så att de kan rör på sig....
Jo en sak till kolla så att du har kontakt med minus på ventilhuset.... För jag tycker att 1,26 v när spolen drar är bra.... Jag mätte upp min den är bara på 0,99v då båda ventilerna är nu sammankopplad.... Och de öppnar vid denna spänning...
 

Harald.Arvidsson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18038
Medlemskap
2022
Har löst mitt problem nu. Hade vid alla tester tidigare haft röret från ventilen till brännaren ansluten och trodde att där emellan kan det väl inte vara stopp men idag lossade jag röret och blåste med tryckluft mot brännarhållet och efter det så fungerar skåpet. Få se om det är permanent. Tack alla ni som hjälpt till.
Mvh Harald
 
Toppen