• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bensin till Diesel

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Hallå

Verkar inte vara någon som vet något om detta problem
jag har kollat med alla tänkbara kanaler för att få ett elshema till till en 2,5TD det existerar 1000tal av denna bil men ingen vet något om denna motor blev tippsad om en manual i England men det är ju Talbot med en Fransk motor och glödstift

jag behöver ett inkopplingsshema eftersom jag eftermonterar denna drivlina i en bensinare är det någon som vet något om denna?

eller är det någon som har ett schema till en Ducato 2,5TD 1989 - 1998
Jag är ute efter kallstarten måste ha denna när jag regbesiktar den i Augusti hittar jag inget blir jag tvungen att skrota bilen.

/Mats
 

Bilagor

  • flamstart.jpg
    flamstart.jpg
    2,1 MB · Visningar: 102

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Mats, vet tyvärr inte vad som finns i boken just till Fiat med sofim motorn. De här böckerna är lite enklare med tecknade bilder och i A5 format men det finns i alla fall elschema med i de böcker jag har sett till andra bilar bl.a. de tidiga med bensinmotorn.
RUSSEK.JPG
Den övre boken på länksidan är troligen den rätta för dig, men om innehållet är tillräckligt ????
Citroen vehicle manuals
(Bry dig inte om att det står Citroen vehicle på länken.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Hallå
förstog nästan att du skulle svara eftersom du verkar ha bra koll
men det är skumt att ingen vet något om detta med flamstart eftersom alla heldislar med turbo har denna lösning
Jag beställde boken du nämnde så får vi se om om jag får napp
Annars får jag fixa en egen styrbox med en Arduino prosessor och skriva ett litet program för jag vet nästan hur den skall funka
Tack
/Mats
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Hallå
Det är en Fiat 2,5TD med flamstart och inga glödstift den motorn fans i lite olika varianter och senaste var 1994-2001 motorkod 8140.47
och min typ har kod 8144.21
efter 2001 kom coomonrail och då är det helt annorlunda

/Mats
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om den är direktinsprutad är det en 2,5 TDi/idTD från en typ 230. Har du flamstartsreläet till den?
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Om den är direktinsprutad är det en 2,5 TDi/idTD från en typ 230. Har du flamstartsreläet till den?

Japp jag har alla delar men inte schemat eftersom jag köpt delarna urmonterade
normalt behövs inte denna funktion men besiktningen kräver kallstart som fungerar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har för mej att det är en ganska speciell kontakt till kallstartsreläet, du fick inte med kabelhärvan från donatorbilen?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Jag vet inget om dessa äldre Fiat , men jag känner igen flamstarten. Väldigt lik Iveco runt 01-02 .Du kan kanske försöka med en Iveco vekstad .Det är kanske samma inkoppling
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Ganska säker på att det är en Sofim 2,5 TD har denna motor i min husbil.
Kolla motorbyte jag gjorde från sugdiesel till Sofim. Har senare monterat intercooler mm. fortsatt renovering och sök.
Kan ha kvar verkstadshandboken över motorn och kanske också elchema,
Måste kolla men är just nu i England och kommer hem under helgen
Mvh
Bror Axelson
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Hallå

Verkar inte vara någon som vet något om detta problem
jag har kollat med alla tänkbara kanaler för att få ett elshema till till en 2,5TD det existerar 1000tal av denna bil men ingen vet något om denna motor blev tippsad om en manual i England men det är ju Talbot med en Fransk motor och glödstift

jag behöver ett inkopplingsshema eftersom jag eftermonterar denna drivlina i en bensinare är det någon som vet något om denna?

eller är det någon som har ett schema till en Ducato 2,5TD 1989 - 1998
Jag är ute efter kallstarten måste ha denna när jag regbesiktar den i Augusti hittar jag inget blir jag tvungen att skrota bilen.

/Mats
Jag svarar på mitt inlägg
och alla dessa funderingar är lösta hittade inte något till denna för flamstarten utan jag byggde en egen konstruktion

/Mats
 
Toppen