• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken Drönare för en nybörjare?

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Såsom varande aktiv modellflygare med bla ett antal olika hexakoptrar i ryggsäcken och medveten om de nya krav som gäller inom hela EU inklusive Sverige kan jag bara hoppas att alla ni som flyger med era drönare är medvetna om gällande regler. Bland annat max höjd 120 meter. märkning inte flyga över mäniskor etc etc. 120 är mycket mindre än man tror om man flyger en drönare och vill ha bild på en stor yta. Innan ni flyger läs följande som ger en liten inblick regelverket Flyger du drönare? - Transportstyrelsen. Där står bla att påföljden vid felaktig användning kan var fängelse

Efter explosionen av "drönare" har reglerna åtstramats rejält i hela EU och det vore synd om möjligheterna till luftsport hobbies försvinner pga några "obetänksamma"
Håller med dig, och explosionen är bara början av nya användare som kommer med raketfart nu.
Klart att vi ska hålla oss till reglerna som vi självklart har tagit del av.
Är för övrigt aktiv modellflygare sen 72 och medlem i modelflygklubb som är ansluten till RCFF. Då är man alltid uppdaterad med det senaste i regler och bestämmelser, samt en bra försäkring i ryggen.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Kan vara ett alternativ att börja med. Bra pris, flygtid ca 20 min, räckvidd ca 300m, gps nav, hemknapp, höjdhållning, hyfsad kamera. Så varför inte!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Är det lättare att flyga med GPS i drönaren. Jag ropade in en enkel drönare på Radera för 105:- kostat 695:- på Hobbex. Är det absolut vindstilla så går det rätt bra men minsta vindpust så far den ju iväg. Idag fick jag ta fram stegen och hämta den på taket på huset vårt. Kom en vindpust och då drog den iväg, när jag då parerade så slutade det blåsa och då for den upp på taket.
Den jag länkade tilll i mitt förra inlägg har ju GPS, innebär det att den håller positionen bättre även när det blåser?
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Är det lättare att flyga med GPS i drönaren. Jag ropade in en enkel drönare på Radera för 105:- kostat 695:- på Hobbex. Är det absolut vindstilla så går det rätt bra men minsta vindpust så far den ju iväg. Idag fick jag ta fram stegen och hämta den på taket på huset vårt. Kom en vindpust och då drog den iväg, när jag då parerade så slutade det blåsa och då for den upp på taket.
Den jag länkade tilll i mitt förra inlägg har ju GPS, innebär det att den håller positionen bättre även när det blåser?
Vist är det så. Har också haft billiga drönare utan gps som jag kraschat för att dom är omöjliga att hantera utan gps(för mej) nu köpte jag en Dji Spark med gps och även när det blåser kraftigt står den still i luften. Den här kan till och med jag hantera och man lär sej mer varje gång man provar och när man märker att det håller på å gå åt h-e släpper man bara spakarna så står den still i luften tills man tar hem den lugnt och stilla eller trycker på RTH. Knappen så kommer den tillbaks där man startade.
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Det är jag alldeles övertygad om att du kommer bli, och bra pris också jag gav 8,000:- förra året.
 
R

RobbeS

Guest
Rekommenderar stark en drönare med GPS. Just det här med att bara släppa spakarna så står drönaren still och hovrar är perfekt för en nybörjare. Den funktionen har räddat mig ett par gånger redan. Då man som ny inte fått in spakrörelserna i ryggmärgen tar det ibland en sekund extra att fundera ut åt vilket håll man ska dra spaken och vilken spak man ska använda.

Det jag som nybörjare kommit på för att få hem en hel drönare är tre grundläggande saker.
1: Kolla av området du ska flyga i ordentligt innan du sätter drönaren i luften. Högsta träden och byggnaderna, kraft och teleledningar, vindstyrka, var det finns folk osv, osv.
2: Var inte rädd att flyga högt och håll dig ovanför den högsta byggnaden eller trädet i flygområdet. Ju högre desto säkrare. 120 meter är maxgräns i Sverige och sen får det egna samvetet sätta andra gränser. Tror inte att behovet att flyga högre är så stort.
3: Planera flygningen. Detta kommer automatiskt då man ska filma och vill ha snygga svepningar.

Sist men inte minst, läs igenom instruktionsboken och kalibrera in drönaren rätt innan första flygningen. Youtube är suveränt och det finns mängder av bra tutorials för DJI drönare av alla sorter.
 
R

RobbeS

Guest
Låter bra. Tyvärr så är väl Elgiganten känd för lockpriser. Elgiganten i Luleå har inte haft en Mavic PRO att sälja det senaste halvåret.
 
F

F.d. 55989

Guest
Mavic Pro gick åt som smör i solsken.
Jag lyckades beställa en Flymore i Torsdags kväll och redan på fredagen vara allt sålt

Nu har jag 2st Mavic Pro :)
 
F

F.d. 55989

Guest
Låter bra. Tyvärr så är väl Elgiganten känd för lockpriser. Elgiganten i Luleå har inte haft en Mavic PRO att sälja det senaste halvåret.

Lockpriser?
Ja kanske det, men de sålde en bit över 100st Flymorepaket under Fredagen
 
F

F.d. 22252

Guest
Har köpt en Spark har legat några månader i brist på väder, tog ut den häromdagen och testade att filma grannens tak eftersom det kunde vara dåliga takpannor men såg bra ut. Blir en fantastisk bild på en bra tv, första gången jag flyger en riktig drönare har flugit det mesta innan så jag är ju inte nybörjare men måste säja att den här kan alla lära sej flyga på kort tid. Fördelen med spark är ju att den inte stör så mycket ser mera ut som en leksak och det gör ju att man kan flyga runt innan folk blir uppjagade. Men den är ju inte till för att flyga runt och ha roligt med det är foto och filmning som är det viktiga. Beträffande utförsäljningar av Mavic det tyder på att nästa generation ska börja säljas snart man vill rensa lagren, även spark har blivit billigare och det tyder också på att man släpper en uppdaterad modell.
 

Valkyrie

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20659
Medlemskap
2024
Jag vågade satsa på en MiDrone i höstas. Beställde direkt från Kina. Måste säga att jag är mycket nöjd med hanterbarheten och bildkvalitén nybörjare som jag är. Dessutom vet jag att jag bara blir 3.500:- fattigare om den skulle krascha. Såg att Råd & Röns jämförelse inte stämde riktigt. MiDrone kan t.ex. flyga via Waypoints.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Att köpa en drone har lockat länge.nu har jag bestemt mig efter att læst tester o olika expertutlåtanden. Avgörande blev yutube där en expert lät dji mavik pro ställas mot dji mavik air. Tolv olika ronder där mavik air segrade dels på grund av lägre pris o dels för att den är mindre o lätt att ta med. Vi som bytt systemkameran mt mobilen vet att inga motiv blir bra om vi helt sanar kamera. Dessutom kameran är bättre än mavik pros kamera. En sån fick det bli!
 
F

F.d. 55989

Guest
Att köpa en drone har lockat länge.nu har jag bestemt mig efter att læst tester o olika expertutlåtanden. Avgörande blev yutube där en expert lät dji mavik pro ställas mot dji mavik air. Tolv olika ronder där mavik air segrade dels på grund av lägre pris o dels för att den är mindre o lätt att ta med. Vi som bytt systemkameran mt mobilen vet att inga motiv blir bra om vi helt sanar kamera. Dessutom kameran är bättre än mavik pros kamera. En sån fick det bli!

Hahaha ja den experten hade betalt för att berömma Air. Knappt trovärdigt.
Jag är nöjd efter att ha köpt min 2:a Pro Flymore, detta till priset av 7990:-
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Att köpa en drone har lockat länge.nu har jag bestemt mig efter att læst tester o olika expertutlåtanden. Avgörande blev yutube där en expert lät dji mavik pro ställas mot dji mavik air. Tolv olika ronder där mavik air segrade dels på grund av lägre pris o dels för att den är mindre o lätt att ta med. Vi som bytt systemkameran mt mobilen vet att inga motiv blir bra om vi helt sanar kamera. Dessutom kameran är bättre än mavik pros kamera. En sån fick det bli!

Kul, skriv gärna en liten recession om hur du upplever den när du provat. Jag vart själv sugen på en air eftersom den har lite bättre prestanda en min spark.
 
Toppen