• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar: batteri jämfört med diesel

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Nu är du lite tråkig i ditt resonemang bestliner, som du vet så bedrivs inte miljöarbete i verkligheten utan i skrift och till viss del innanför tullarna i stockholm.
Om ni vill se på riktig miljöförstöring och kapitalförstöring så sök på Volkswagen buyback på Youtube!
What a massive Volkswagen buyback looks like
Det är ju inte min mening att tråka ut någon men när man läser vad de stora experterna i pressen och Mp skriver har såna som jag litet svårt att se vad jag i min verklighet skall göra.
Förut skulle man inte byta utan reparera sina prylar för det var minst miljöbelastning. Efter det skulle man köra gasbil och då gjorde jag det med mycket krångel och besvär. Sedan blev det metanolbil som var i klass med gasbilen i krångel och föll som en sten i värde.
Nu är det diesel som snabbt skall avlivas till förmån för elbil. Där går vissa bilar direkt från skattefrihet av miljöskäl till framförandeförbud på vissa ställen. Elnät för elbilarna finns knappt ens i centrum på Stockholm och på landet går det inte ens att beställa om man inte vill köpa sitt eget elnät. Det hindrar inte straffskatternas införande om några månader
Jag säger nog litet som texten i en känd gammal sång. " Vad är det för några dårar som härjar på stan glada som barn med sitt satyg till plan. En spark och en knäpp på näsan......"
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Nu är du lite tråkig i ditt resonemang bestliner, som du vet så bedrivs inte miljöarbete i verkligheten utan i skrift och till viss del innanför tullarna i stockholm.
Om ni vill se på riktig miljöförstöring och kapitalförstöring så sök på Volkswagen buyback på Youtube!
What a massive Volkswagen buyback looks like

Problemet är att europeiska myndigheterna att istället för att sätta dit biltillverkarna som fuskat så inrättar de miljözoner i städerna som förbjuder dessa dieslar. Så nu minskar antalet sålda dieslar och istället säljs bensinare som drar mer bränsle.

Jag har en Audi A4 med fuskdieselmotor. Har fått 3 eller 4 brev samt ett telefonsamtal med uppmaning att jag ska beställa tid för uppgradering av mjukvaran. Det kommer jag att göra om jag får låna en Audi R8 en vecka.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag skulle absolut inte uppgradera mjukvaran du får säkert en bil som drar mer bränsle och är slöare, det finns en orsak till att man gjorde som man gjorde när man tillverkade bilen. Ska du lämna den på service ska du nog vara med i verkstaden och se till att de inte uppgraderar, förmodligen kommer de att bråka men det är ju din bil du har betalt du bestämmer. Det lilla teoretiska miljöskälet är nonsens för en enskild bilägare i glesbygdssverige. Titta på Autobhan i tyskland där finns det problem.
Sen så tror jag att politikerna som ofta inte har en relevant utbildning vill ta beslut som dom i sin lilla ankdamm i stockholm tror att de vinner valet på, jag tror att MP är historia och att politiken tar helt andra vägar, och vi i konungariket sverige behöver faktiskt inte göra som man gör i tyskland, vilket dom knappast gör körde ju i tyskland med en jättegammal diesel i moseldalen inga problem där det enda är väl att de tjänar pengar på klistermärken som man ska sätta på rutan, tror ordningsmakten har större problem än att kolla vilka bilar som har rätt klistermärken. Tar man bort D märket som visar att bilen är diesel så måste ju alla slå på datorn för att se vilken motor man har och sen måste de känna till alla årsmodeller och märken. Det hela är en skrivbordskonstruktion och gynnar bara de som vill köpa en dieselbil billigt av någon som blivit skrämd av massmedia.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Allt var inte bättre förr förutom att kroppen svarade bättre på kommando.
Bör vi inte fortsätta arbetet med renare miljö för att färre skall dö i förtid?
Att en och annan måste betala mer i skatt om de köper en ny stor diesel-SUV efter 1 juli må vara hänt eftersom alternativ finns, dessutom med bonus på 60000.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
På vilket sätt är denna tidning och dessa journalister inte opartiska och inte objektiva?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
På vilket sätt är denna tidning och dessa journalister inte opartiska och inte objektiva?
Finns inga opartiska tidningar. De driver alltid den agenda de tjänar på. Volvo har inte fått böter eller åtalats för avgasfusk. Om du har bevis för något annat så lägg fram bevisen.
Om inte så är det rent förtal.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Inga andra har blivit åtalade för fusk så här sprids massor av åsikter och propaganda från miljötalibaner som saknar objektiva bevis. Idag finns mycket skitsnack från miljölobbyn men mycket litet bevis. Bolag är precis som människor oskyldiga till det finns lagakraftvunna domar men i miljökretsar kör man ståndsrätt.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Inga andra har blivit åtalade för fusk så här sprids massor av åsikter och propaganda från miljötalibaner som saknar objektiva bevis. Idag finns mycket skitsnack från miljölobbyn men mycket litet bevis. Bolag är precis som människor oskyldiga till det finns lagakraftvunna domar men i miljökretsar kör man ståndsrätt.[/QUOT

Bestline ! Du menar att miljölobbyn idkar "skitsnack" och enligt Dig har stor påverkan i politiken, men vad faaan har då inte lobbyisterna från bilindustrin för påverkan på politikerna, många av dessa mutbara, så lägg fram fakta Du också gällande miljölobbyn
Med soliga hälsningar
Hasse
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Börja med att bevisa alla tokiga påstånden. Bilindustrin har godkännanden från statliga tester som grund för sina godkända värden i COC intygen.. Enbart Volkswagen har åkt dit så det får nog ses som fakta.
Miljöfolket kommer som vanligt med cirkelbevis och sagor men sånt tror de ju bara på själva.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En sak er å klare dagens krav til en kjøreprofil som simuleres innendørs med en optimalisert utgave av bilen. Optimaliseringen omfatter øket trykk i dekkene, redusert vekt, frakoblet aircon - null luftmotstand da det hele skjer på en rullende landevei. Og hele testen varer under 35 minutter, det finnes tester som viser at flere biler endrer motorparametrer etter denne tiden. Den nye testprotokollen omfatter en mye lenge tid og flere restriksjoner på hva som kan gjøres av optimalisering før testen. Ser at Auto Motorsport har benyttet den nye testen for å lage oversikten, ingen produsent har gjort noe ulovlig selv om de sprekker enormt på denne testen - ennå. Når den nye testen blir obligatorisk så må det bli store endringer på motorprogrammeringen for å holde seg innenfor de nye begrensningene.

Selv mener jeg testingen skulle omfatte en kontrollmåling som kunne avsløre timeout parametere hvor eksempelvis EGR bortkobles slik at motoren kan yte mer. Men den nye testen er radikalt bedre enn den gamle, den åpnet for mange dører til bedre testresultater enn hva en kan oppnå under kjøring.

Selv bor jeg i et land som ikke stiller krav og hvor fokus ikke ligger på utslipp, men på krefter. Kan godt gå med på at Australia ligger en dekade eller to bak Europa når det gjelder biler og utslipp. Noen merker forsøker å markedsføre at det er euro6 modeller, men de mest populære bilene er PickUp og SUV med store motorer og ofte spesialbygget for Australia. Vi har selv en Iveco Daily lastebil 2018 med 3 liter motor uten Bluetech - i praksis tror jeg det er en Euro-5 variant. Dette er vår farmtruck og brukes til all transport for farmen. Ser at i Europa finnes 3 liter Euro-6 med Bluetech som opsjon på denne modellen. Eller så har en 2.3 Euro-6 uten Bluetech i begge markeder.
 
F

F.d. 56076

Guest

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Problemet med husbil och eldrift ligger nog i att den rullar betydligt längre delsträckor än en personbil. En laddhybrid klarar eldrift ca 50 km per laddning vilket i regel räcker för normalbilisten.
Därför tror jag att elhusbilen behöver körsträckor liknande Teslas. Inom kort kommer batterierna att väga hälften mot idag och med en räckviddsförlängare a la BMW skulle man klara sig från soppatorsk även om man måste köra extra långt en dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen