• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Sverige

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55554

Guest
Jag är inte sämre man än att jag kan ändra mig.
Orsaken till stängningen av vår sida berodde på 3 inlägg på @muskattens sida.
Jag blev djäkligt förbannad, här ber killen om hjälp och bler avsågad längs fotknölarna.
Inte den hjälp han behövde.
Jag överreagerade helt enkelt!
Jag blev även förvånad av L.S svar, hade inte förväntat mig det svaret från honom.
DET är ända anledningen!
Jojje

180411
Dagen började med dimma, ingen bra början om man skall köra, det lättade från och till på vägen mot Luxenbourg
Åkte in på en plats som heter Diddeleng för att kolla platsen, den finns med i Park4night men inte i Hbk,s lista, nu finns den.
Koordinaterna:
GPS: N 49°28'17.924'' , E 006°04'41.561''   

Tömningsstation rakt fram, eluttag i skåpet bakom en lucka
180411 Diddeleng.jpg

Infarten nere till höger i bild, järnvägen bakom fotografen, nedanför en slänt.
180411 Diddeleng2.jpg

Ställplatsen finns där husbilen står.
180411 Diddeleng3.png

Nu blev det Zoégas kaffe och kex, passade på att tömma en gråvattenflaska och ta foto.
På platsen finns 8 platser, tömning, fyllning och 4 eluttag, gratis, kan vara lite störande med järnvägen nedanför ställplatsen, tågen vi såg kom sakta utan för mycket väsen
Det fanns flera Svenska husbilar här, en stod i Pont a Mousson i morse, en var en Amerikahusbil modelle större, var i sällskap med en minde husbil.
Färden gick vidare in i Luxenbourg.
Vi tankade fullt av diesel innan vi lämnade Luxembourg, gasol skall vi tanka i Trier, har minde än halv tank av båda sorterna.
59l diesel á 1.042€/l = 56.62€ hyfsat billigt.
Innan vi lämnar Trier tänker vi fylla den fasta och Spanska flaskan, står här i natt, vad jag vet i dag.
Har inte bestämt vilket håll vi skall åke mot Rostock, Rhen, Mosel eller motorväg och köra av vid någon ställplats.

Dom dagar som det saknas inlägg finns på bloggen, www.rapidon.bloggo.nu

Ha en bra dag och en bättre i morgon.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Wesslan

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
20301
Medlemskap
2024
Hej vi for från Pont a Mousson den dagen ni var där trodde kanske att vi skulle träffas vi for till Trier fyllde gasol för 2,14 € / kg sedan vidare i moseldalen upp till Koblens för en övernattning vid en båtklubb som är med i park 4 night för 8€ inkl wc & dusch sedan vidare till Oblink köpte stolar till bra pris (var felmärkta så det vart många 100 skr billigare) Nu har vi kommit till en plats mellan Gronningen-Winschoten som heter Zuidbroek en gratis plats för 5 bilar allt finns wc , dusch 50cent , tvätt vett ej € . Liten friggebod vid båtarna är toa & dusch nära rill centrum. Väl bemötande av alla här. N 53 9 40 E 6 51 38 finns med i Bord Atlas Lennart & Britt Marie. Kul att ni fortsätter skriva.
 
F

F.d. 55554

Guest
180412

Vi har lämnat Trier efter att ha fyllt gasol på fasta flaskan hos Westfa, 12,61 l á 059,5€/l = 7,50€,
Jag hade problem att hitta vilket munstycke jag skulle ha, fick hjälp av killen, det var munstycket som redan fanns monterat i påfyllningen.
Här gnäller dom inom EU om storleken på gurkor, bananer och jordgubbar, men kan inte enas om en sorts påfyllningmunstycke eller koppling till gasolflaskor
Bara att skruva dit påfyllningsmunstycket, det var ny typ för mig.
Frågade inte om den Spanska flaskan som får bli reserv.
10.30var vi framme i Klüsserath /Reisemobilpark, vilken stor ställplats med utsikt över floden.
Koordinater hit
GPS: N 49°50'31.999'' , E 006°51'15.998''    (Hbk,s)
HÄR står vi vid floden, av någon anledning försvann dom långa koordinaterna, här kommrr dom.
Långa koordinater:
GPS: N 49° 50' 28,024'', E 6° 51' 11,228''    , ± 0,5 m
Korta koodinater: 49,84114, 6,85315

Google Maps link:

Ström på plattan, här kommer bilder.

Mot floden.
180412 Klusserat.jpg

Ställplatsen
18041214 Klusserat1.png

En del har stora husbilar, andra åker stor båt.
180412 Lafayette.jpg


Stannar här i natt

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Gråvattens problem?
Det uppstår gärna lukt från gråvattet, dels när man kör dels när man tömmer.
VI har löst en del av problemet med att spara ALLT diskvatten i en 6 liters plastflaska,
efter det Rappe har fördiskat, inget diskvatten går ner i gråvattenstanken.
Dusch, tvätt och sköljvatten går ner i tanken.
Lätt att tömma när vi tömmer allt annat.
Har även en 8 liters plastflaska i reserv.
Vi använder även Calgon den grönaflaskan, i tanken och toakasetten, tar bort 99,9% bakterier, finns inte i Sverige vad jag vet.

Glömde skriva att vi har en speciell tratt till detta!
Så här ser det ut efter en dags samlande, jag lovar att luktar när vi tömmer flaskan..

180412 Gråvatten.jpg

Calgon
180330 Calgon.jpg

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
”On the road again” Jojje & Gittan, kul! Vi lämnade Trier i morse efter 2 fantastiska kvällar/nätter och varsin kalvsnitzel på ett trevligt ställe. Passerade Klüsserat på väg till Koblenz (tänk om vi viste att ni redan var där) och är nu stationerade på Siegen’s gratis ställplats för endast 4 husbilar. Enda problemet är att vi har en Pizzeria med 1 meters pizzor och äkta Tyskt öl, saker som jag svurit att banlysa resten av mitt vuxna liv...
Fortfarande vackert väder men imorgon måste vi ändra riktning mot mindre regn (trakten kring Osnabrück) annars får vi både blåst & mycket regn. Lördag kan vara lämplig för passage runt Hamburg, dessutom med återigen fint väder. Kanske ses på nå’n rastplats?

236AF716-B2B2-47DE-86D9-7CDAA4D2B542.jpeg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag kallade det för Trier, men Mariann rättade till det för ZELTINGEN. Inte konstigt att Gittan inte såg oss. Vi var på ställplatsen under bron för 10€ (all including) i 2 fantastiskt fina och soliga dagar. Att grilla lammkotletter medan promar passerade som ”lämmeltåg” bara 100 m framför en, var verkligen en annorlunda upplevelse.

Enda nackdelen med Mosel var att deras goda viner kostade en bra slant (i alla fall för min plånbok). När vi sedan fortsatte längst Mosel hela vägen till Koblenz och såg vilka backar som vindruvor växte på, då tyckte jag att priset var befogat. Alla som jobbade på dom branta odlingarna hade högra benet ca 10 cm längre än det vänstra ; )
 
F

F.d. 55554

Guest
Vi drar vidare i morgon, inte bestämt vart, bara det är norrut.
Måste in och handla färsk mjölk till gröten.
Vi störs.

Kontraorder,
Gittan har fixat en liter mjölk.
Stannar en dag till.


Ps
Har STORA problem med Vodafone.de/
Allteles internetuppkoppling!
Får låna Gittans Tele2.
Ds


Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Jojje finns inte mycket som fungerar därnere varken telefon eller tv, i botten på dalarna, möjligen på en camping med wifi. Räcker om du beskriver var ni är osv. så man ser hur ni kör mot sverige, planerna ändras ju hela tiden och det är ju så man ska köra har jag förstått.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen