• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar: batteri jämfört med diesel

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Äntligen tar det lite fart på forumet igen:)

Egentligen är detta är politik och politiska budskap får vi ju inte skriva om på forumet, känns iofs märkligt då nästan allt handlar om politik.

Om Sverige upphörde att existera så skulle det inte ens märkas miljömässigt, det skulle inte ens märkas om Sverige tredubblade sin miljöförstöringen globalt sett.

Att någon gamla skidåkare kämpar för miljön i Norrland är bara för att dom ska få göra ett tv-program, dessutom med sina släktingar. Kul programidé kanske men om dom stänger av skotern i Norrland så blir inte luften friskare på Hornsgatan i Sthlm. Miljönissarna införde dubbförbud på Hornsgatan och året efter var luften ännu sämre...:rolleyes:

Politikerna snackar bara en massa strunt som sen vissa går på, hade dom verkligen velat förbättra miljön i storstäderna skulle all kollektivtrafik vara GRATIS, det räcker för att få folk att ställa bilen hemma.

Själv kan jag inte åka kollektivt dom få gånger jag vill det, först måste jag ta bilen/taxi till en pendeltågsstation/pressbyrå och köpa ett kort INNAN jag kan kliva på bussen.:swoon:

Om vi nu kommer övergå till batteridrift kommer miljöförstöringen bli enorm, vad jag vet är det redan idag stora problem med småbatterier hushållen använder OCH hade det nu varit så fantastiskt med batteribilar skulle ju Tessla må prima som företag.

Det är så inne att påstå att man är miljövänlig och värnar om miljön, vet en firma där dom anställda inte får dubbdäck på sina firmabilar för miljöns skull, ser fint ut på hemsidan!
Det gick bra att åka 40 mil på odubbade däck för att sätta upp en informationslapp och sen åka tillbaka 40 mil hem igen, den anställde frågade om det verkligen behövdes, kan jag inte få maila lappen så sätter dom upp den, men se det gick inte, då var tydligen inte miljön prioriterad längre.

Jag har således några förslag:
Låt kollektivtrafiken vara GRATIS.
Dubblera drivmedelspriserna.
Låt preventivmedel vara gratis, varje dag föds det en miljöförstörare eller miljökämpe.



Eller så tar vi det soft, njuter av livet och vår hobby.;)
Skål och trevlig helg förresten!

Där gjorde jag det också, försökte vara inne med att skriva skål, fast jag inte ens dricker alkohol.:oops:

Ett djäkla bra inlägg. Skål på alla talibaner
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vi har 2 val, att köra vidare med vår gamla -97a, eller avsluta husbilslivet.

Tommy R

Det valet är väl ganska lätt. Strunta i vad miljönissarna tycker & fortsätt njuta av husbilslivet. Min HB är från 2001 & inte fanken tänker jag göra mej av med den. Att köpa en sprillans ny finns inte på min karta. Dels finns inte dom pengarna & om dom fanns så skulle jag inte lägga dom på en ny HB.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tråden är ganska intressant. Här vimlar det av åsikter, en del underbyggda andra inte. Alla är vi olika & har olika ekonomiska bakgrunder vilket gör det lättare för en del & svårare för andra att leva upp till "en god miljövän". En del tror på det som miljönissar & regering säger medan andra är mer skeptiska. Det är klart att snaran dras åt sakta men säkert, än så länge i alla fall för vid ett regimskifte kan det bli annat ljud i skällan, det har vi ju sett förr. Själv tar jag det hela med ro & åker i min "gamla livsfarliga" HB & njuter av varje minut. Alla gör väl som dom vill ända tills dess att förbuden dyker upp.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Jag tar det inte lika med ro. Vi måste kämpa mot detta vansinne som en liten klick ofta drivna av egenytta driver. I september kan vi visa vad vi tycker och få förändring på riktigt.
En liten klick skall inte sätta sig på vanligt folk
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vi har 2 val, att köra vidare med vår gamla -97a, eller avsluta husbilslivet.

Tommy R
Det är förstås helt ok att resonera som du gör. Och det är så klart inte nåt fel i att åka runt i äldre bilar. Vad jag vänt mig mot är de som hävdar att gamla bilar är bättre för miljön och det ivriga påståendet att ny teknik alltid ökar miljöproblemen. Men man märker verkligen att många andra skribenter kommit långt i fredagsfirandet. Det är ett förfärligt skålande. Och ett orerande om valet i höst. Undrar vilka dom ska rösta på. Verkar vara ont om partier som vill ha sämre miljö.
 
Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Det är förstås helt ok att resonera som du gör. Vad jag vänt mig mot är de som hävdar att gamla bilar är bättre för miljön och det ivriga påståendet att ny teknik alltid ökar miljöproblemen. Men man märker verkligen att många andra skribenter kommit långt i fredagsfirandet.

Återigen ett inlägg om andras miljöval,att svara på frågor om dina val och vad för bil du kör det går det trögt med.
Ställer en rak fråga, har du kvar din 15 år gamla volvo eller har du tagit ditt miljöansvar och skaffat något som ligger i framkant vad gäller miljöbilar enligt dig? Tesla? Nissan leaf? Bmv i3?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har ikke noe valg, her down under selges det nesten ikke elbiler. De få som selges går i storbyene, og det er kun langs motorveien på østkysten at det finnes ladestasjoner - Tesla sine superchargere slik at det er mulig å kjøre fra by til by. Og med verdens dyreste el samt rimelig bensin og diesel... Men det skjer endringer, AGL som er en av de største kraftprodusentene har kanselert oppgradering av et av de største kullkraftverkene og bygger i stedet ut sol, vind og batteri. De har og planer om å gjøre om kjølevann innsjøen til et pumpekraftverk for lagring av sol og vindkraft. Tesla sitt stunt i South Australia med et 100 MWh batteri har presset ned elprisene i den staten og vist at batteribuffer er mye mer effektivt og billig enn gass, diesel og kullkraft til å rette feil i kraftnettet. De gamle kraftverkene brukte i snitt 6 minutter på å øke produksjonen for å kompensere for bortfall av en enhet, batteriet bruker noen millisekunder på samme jobben. Når det gjelder mineralene i batterier så er Lithium også brukt som legemiddel.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Tråden är ganska intressant. Här vimlar det av åsikter, en del underbyggda andra inte. Alla är vi olika & har olika ekonomiska bakgrunder vilket gör det lättare för en del & svårare för andra att leva upp till "en god miljövän". En del tror på det som miljönissar & regering säger medan andra är mer skeptiska. Det är klart att snaran dras åt sakta men säkert, än så länge i alla fall för vid ett regimskifte kan det bli annat ljud i skällan, det har vi ju sett förr. Själv tar jag det hela med ro & åker i min "gamla livsfarliga" HB & njuter av varje minut. Alla gör väl som dom vill ända tills dess att förbuden dyker upp.

Åk du din gamla husbil och njut, vi åker i vår gamla husbil och njuter också.:)

Den fetmarkerade meningen gillar jag skarpt, den fick mig att reagera och fundera eftersom den har dubbla budskap beroende på hur man vill tolka texten.

Är det verkligen en miljövän: Genom att byta upp till den nytillverkade modernaste husbilen med högsta miljöklass, är inte sanningen snarare så att personen egentligen har tagit fram ytterligare ett miljöförstörande objekt till jorden. Tycker snarare att personen borde ta ansvaret för båda bilarnas miljöförstöring istället för att låssas vara miljövän. Är det inte alltid så att dom rika har svårare att värna om miljön, dom flyger oftare, köper nya bilar, största husen, motorcyklar och båtar som mestadels har dumpat skiten i havet.

Tycker det är fult att låssas som att det är dom fattiga som förstör jorden med sina gamla fordon fast dom som regel bara har tagit över det miljöförstörarna inte längre vill ha kvar.

Finns det verkligen någon riktigt miljövänlig människa kvar i Sverige, för så orkar man inte leva längre!
Här har ni ett namn på en som verkligen levde miljövänligt så länge han orkade, Stig-Anders Svensson, "Hästmannen"
Tyvärr förföll gården på ålderns höst, han hade ett stort hjärta för djur/natur men klarade inte av djuren trots att han älskade dom mer än allt annat...

Nu ska vi inte reagera på uttrycker rik och fattig, det skulle lika gärna kunna stå: slösarna och dom ekonomiska.

Sen tycker inte jag man ska bry sig speciellt mycket, vill man ha en ny husbil eller det största huset så tycker jag man ska köpa det med gott samvete.;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hur man än vrider på miljöproblemet går vi mot ett mer miljösmart samhälle vare sig vissa vill sätta sig på tvären eller inte. Om några år finns inte längre den fossildrivna personbilen att köpa i nyskick, hur det blir med husbilen är fortfarande oklart.
Att byta regering har ingen betydelse i miljöfrågan eftersom de stora partierna är ense i stora delar av världen, där de oljeproducerande länderna går i bräschen.
Tanken för merparten av oss är nog inte att omedelbart köpa nya miljösmarta fordon efter 1 juli utan mer troligt när vi byter bil nästa gång, det vill säga om det blir en nästa gång?
 
F

F.d. 55374

Guest
Det är förstås helt ok att resonera som du gör. Och det är så klart inte nåt fel i att åka runt i äldre bilar. Vad jag vänt mig mot är de som hävdar att gamla bilar är bättre för miljön och det ivriga påståendet att ny teknik alltid ökar miljöproblemen. Men man märker verkligen att många andra skribenter kommit långt i fredagsfirandet. Det är ett förfärligt skålande. Och ett orerande om valet i höst. Undrar vilka dom ska rösta på. Verkar vara ont om partier som vill ha sämre miljö.
Vet inte hur jag skall kommentera ditt inlägg, beskrev bara den krassa verklighet vi lever i, vi har ingen möjlighet att skaffa någon nyare bil. Vi har blivit hånad tidigare här inne för att vi har en gammal bil.
Tommy R
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Hur man än vrider på miljöproblemet går vi mot ett mer miljösmart samhälle vare sig vissa vill sätta sig på tvären eller inte. Om några år finns inte längre den fossildrivna personbilen att köpa i nyskick, hur det blir med husbilen är fortfarande oklart.
Att byta regering har ingen betydelse i miljöfrågan eftersom de stora partierna är ense i stora delar av världen, där de oljeproducerande länderna går i bräschen.
Tanken för merparten av oss är nog inte att omedelbart köpa nya miljösmarta fordon efter 1 juli utan mer troligt när vi byter bil nästa gång, det vill säga om det blir en nästa gång?
Det finns i varje fall två stora partier i vår riksdag som inte står för nuvarande snabba förbud av dieselbilar. Röstar vi rätt så kan vi nog lugnt hinna med minst en riktig bil till och om man då köper en kvalitetsbil varar den nog längre än de flesta av oss kan köra densamma.
Skulle inte heller vara så säker vart utvecklingen går globalt. Usa har svängt om ihop med andra.
Nuvarande fördrag med länder som kina och indien innebär att de fortfarande varje vecka ökar sina co2 utsläpp med mer än sveriges årsvolym. Än finns det hopp om varmare vintrar:D
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Vet inte hur jag skall kommentera ditt inlägg, beskrev bara den krassa verklighet vi lever i, vi har ingen möjlighet att skaffa någon nyare bil. Vi har blivit hånad tidigare här inne för att vi har en gammal bil.
Tommy R
Upplever också Kristian som hånfull mot de som inte omedelbart kan hoppa på nyaste miljötrend. Själv är han dock typisk för miljöaktivist. Förutom husbilskörning flyger han jorden runt på sina nödvändiga nöjesresor.
När han är hemma kör han en gammal volvo helt utan miljöklassning. Typiskt betende i hans kretsar där man gärna flyger runt och roar sig. Helst på andras bekostnad. Flyg från Bromma till Arlanda är exempel. Finns ord för sånt men det skriver vi inte här
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Om jag byter till ny bil, måste väl den gamla demonteras och skickas till återvinning, om miljön ska påverkas.
Det lilla jag släpper ut påverkar nog inte särskilt mycket. Men gånger 8 000 000 000 blir det nog en ganska rejäl dos. Men det är bara vad jag tror.
 
F

F.d. 53814

Guest
För 10 år sedan ca körde tyskarna en kampanj där man fick några tusen € om man bytte in sin gamla miljöovänliga bil mot en ny miljövänlig.
Efter några månader kom man fram till att miljöbelastningen ökade p g a kampanjen då man räknade in all påverkan från nyproduktion av den nya bilen till skrotning och återvinning av den gamla, så kampanjen upphörde.
Jag ska nog etanolkonvertera gamla Grålle och slå upp tältet på släpvagnen, så är jag förberedd den dagen det inte finns bränsle till mina modernare fordon.
Ska jag till Stockholms innerstad så tar jag Duetten från -67, den är visst miljövänlig sägs det.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vet inte hur jag skall kommentera ditt inlägg, beskrev bara den krassa verklighet vi lever i, vi har ingen möjlighet att skaffa någon nyare bil. Vi har blivit hånad tidigare här inne för att vi har en gammal bil.
Tommy R

Du behöver inte tolka det, det är väl helt ok att ha en äldre bil. Jag har aldrig sagt nåt annat. Det jag tycker är märkligt är att en del personer påstår att en ny bil är sämre för miljön. Och att ny teknik med tex elbilar automatiskt innebär att miljön förstörs. Sen att man får höra att man tydligen är aktivist och miljönisse om man har samma synpunkter som tex de flesta stora biltillverkare och många regeringar, ja det säger nog mer om dom som säger det. Samtalsklimatet på det här forumet är minst sagt märkligt.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hejsan i "miljödebatten" Är det inte märkligt att detta ämna kan röra upp såna känslor, drar mig till minnes när vi för över tio år sedan köpte vår första och enda NYA bil en Flexifeul E-85 och fick då höra av många bl.a av en god vän att man skulle då räkna med miljöbelastningen som transporterna av detta bränsle skulle belasta miljön, men vänta nu sa jag till vännen då måste man ju också ta med belastningen från transporter av bensin/diesel men nej det skulle man inte ! Lite skevt tänk tyckte jag men debatten dog ut och vi är fortfarande vänner
Men Bestline och andra, om jag vill köpa en El-bil, måste jag då kallas aktivist, miljönisse samt taliban för den sakens skull, jag har respekt för Era åsikter även om jag inte delar dessa, sen tycker jag inte att det går att generalisera om vad som är bra/dåligt för vår miljö det är mer komplext än så
En fortsatt fin dag hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Det är inget fel att göra det man tror på.
Det som är fel är att tvinga andra att göra det man själv tror på och sedan straffa dem för att tvinga dem att lämna det man trodde på förra gången. Jag bryr mig inte om om folk köper leksaker för sina pengar så länge de låter mig använda det jag köpt till dess att det är utslitet.
Det jag köpt har varit den påbjudna miljöteknik som då varit stipulerad och jag har betalat detta med beskattade pengar och moms på toppen. Då vill jag inte ha skit för att ha följt reglerna bara några år senare när några politiker kommit på nya ideer om vad de tycker skall gälla. Det är inte ok att straffa folk med nya regler i efterskott. Det är diktatur som vi förhoppnings kan byta bort i september.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Du behöver inte tolka det, det är väl helt ok att ha en äldre bil. Jag har aldrig sagt nåt annat. Det jag tycker är märkligt är att en del personer påstår att en ny bil är sämre för miljön. Och att ny teknik med tex elbilar automatiskt innebär att miljön förstörs. Sen att man får höra att man tydligen är aktivist och miljönisse om man har samma synpunkter som tex de flesta stora biltillverkare och många regeringar, ja det säger nog mer om dom som säger det. Samtalsklimatet på det här forumet är minst sagt märkligt.

Fast ett av problemen är att det finns för många som säger en sak i skrift eller tanke och sedan gör helt annorlunda.
Kan det inte vara så som Bestliner säger att din gamla volvo inte är så dumt miljömässigt?
För du har väl den kvar eller har du investerat i en miljöbil? Nu har jag fråget dig 5 gånger om din bilpark och jag förstår att du inte vill svara så jag lovar att inte fråga fler gånger.
Ska inte ta upp dina flygresor mer det lovar jag oxå.
Det vore klädsamt om du hade en annan attityd till oss som tycker annorlunda vilket förmodligen är lite drygt 97% och nu är vi farligt nära politik.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Här är de bilar jag vill kunna köra vidare med utan att talibaner straffar eller förbjuder detta.
Den röda är en leasingbil som jag återlämnar i september när jag slutar jobba. De båda andra var bästa miljöteknik när de registrades 2009 resp 2014 euro4 o euro5. Inte så många år sedan kan man tycka men miljövännerna vill att de skall skrotas i förtid. Statistiskt borde de leva till någonstans mellan 2030 o 40 men då finns väl troligen inget bränsle att köra på. Stor kapitalförstöring för våra besparingar står framför oss om miljöaktivisterna får hållas.IMG_20180407_130403.jpg
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Det är inne nu att jaga bilister för klimatet. Det går nog över, vi i Sverige reagerar ju långsamt, men om politikerna på allvar börjar inskränka rätten att använda våra bilar, så kanske de inte är politiker längre. Miljözoner kommer, men så länge det blir någon enstaka gata i städer som har problem så är enbart några få berörda. Dieselförbud enstaka dagar, som Oslo hade för ett drygt år sedan,går väl att leva med. Frankrike har en massa miljözoner som enbart aktiveras om gränsvärdena överskrids mer än 3 dagar i rad. Om Tyskarna på allvar tvingas minska sitt bilåkande, så blir det nog nya politiker som tar över.De har ju inte vågat ta bort den fria farten på Autobahn ännu, även om det är mycket hastighetsbegränsningar nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen