• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar: batteri jämfört med diesel

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Mycket känslor i miljöfrågor kan man konstatera!
Hur som helst är det tur att forskarna insett att fossildrivna fordon förpestar vårt klot och att något måste göras.
HVO och biodiesel i all ära men de löser inte problemet snabbt nog därför är alla fordonstillverkare i full färd med att utveckla nya eldrivna fordon. De gamla där bensin- och dieselmotorn har ersatts med batteripack och elmotorer duger inte, en riktig elbil måste vara konstruerad för eldrift från grunden.
När den finns färdig är jag benägen att byta min miljödieselbil till en eldito. Någon ny elhusbil blir det knappast, är nog för gammal då. Jag får nöja mig med min Euro6 den tid som återstår.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Är det någon som kollat på aspekterna på framtagning av metallerna som behövs till batterierna. Dom flesta är ganska giftiga och har säkert en miljöpåverkan redan vid brytningen av dessa. Inget fel att tänka på miljön och att göra sitt bästa för att lindra miljöpåverkan Men man ska nog skynda i lagom takt för vi vet inte vad en värld enbart baserad på elbilar innebär för andra aspekter av miljön än luften.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hade teknikdrömmare fått råda för sextio år sedan hade vi troligen haft atomdrivna bilar idag och alla varit självlysande.

Och för sextio år sen såg du förstås ungefär lika många atomdrivna bilar, som du ser elbilar idag, inte sant? Du anser säkert att du inte är nån drömmare, men sovit gott ändå får vi hoppas. Nu är det dags att vakna till en ny tid. Välkommen!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Det är ju härligt att se att vi har olika åsikter som vi gärna torgför om framtiden. Får väl citera en saknad vän och säga "att om framtiden vet vi inget". Den som har tur att få uppleva den kommer att bli klokare med tiden.
Själv lever jag som jag lär och kör vidare med mina gamla bilar så länge de håller för det tror jag är mest miljösmart. De som skriker om förbud tycker jag bör skrota sina dieselbilar för annars liknar moralen något från sämmre hak.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kul när det blir debatt! Att hushållet har 11 fordon stämmer och det som går mest är en fuskdiesel från Audi. Det jag försöker visa med mina inlägg är att elbilen är på väg att ta över från fossilbilen. Tecknen från biltillverkarna är så många och tydliga att det inte går att missa. Volvo ska snart börja sälja elbil och alla modeller kommer med 48voltssystem. Har även för mig att de slutar utvecklar nya dieselmotorer. Toyota kommer inte sälja diesel i europa. Och så vidare...

En bra sak är att Sunpine fortsätter sin satsning på talldiesel:
SunPine investerar 250 miljoner i ny fabrik |
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är ju härligt att se att vi har olika åsikter som vi gärna torgför om framtiden. Får väl citera en saknad vän och säga "att om framtiden vet vi inget". Den som har tur att få uppleva den kommer att bli klokare med tiden.
Själv lever jag som jag lär och kör vidare med mina gamla bilar så länge de håller för det tror jag är mest miljösmart. De som skriker om förbud tycker jag bör skrota sina dieselbilar för annars liknar moralen något från sämmre hak.
Skriker om förbud? Åtminstone ingen som skrivit i den här tråden, om jag nu minns rätt. Sen kan man väl få tycka att det går att ifrågasätta moralen i att köra omkring i gamla bilar för att man tror att det är miljösmart. Man får lätt en tanke om att det nog istället är en plånboksfråga.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Skriker om förbud? Åtminstone ingen som skrivit i den här tråden, om jag nu minns rätt. Sen kan man väl få tycka att det går att ifrågasätta moralen i att köra omkring i gamla bilar för att man tror att det är miljösmart. Man får lätt en tanke om att det nog istället är en plånboksfråga.

Att inte byta ut saker i onödan är miljösmart det begriper alla utom inbitna aktivister. Störst besparing får man alltid på den produkt som aldrig byggts eller konsumerats.
Att inte genom tokiga miljöbeslut åsamka medborgare och skattebetalare onödiga kostnader är helt klart en plånboksfråga för vanligt folk. Alla kan inte ta sin leksaksTessla från Stadsvåningen till Arlanda för att flyga på solsemester.
De som stöttar förbud för vanligt folk att bruka sina bilar till de är utslitna samtidigt som de själva kör dieselhusbil för sitt nöjes skull har moral som en gatflicka. Lev som ni lär och låt andra vara ifred.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Intressant tråd att följa med alla upprörda känslor, antingen för eller emot diesel.

Följer initiativet i "Storuman Forever" och beundrar dessa härliga människor i Norrland. Men jag förstår ändå inte, hur det skulle påverka luftkvaliteten på Hornsgatan (Stockholm) om de ställer av sina bil där uppe norr?

Om vi i Sverige skall vara "föregångsland" och byter ut våra dieslar till elbilar, har det överhuvudtaget någon betydelse och påverkan för luftföroreningarna i Bombay, Peking, Paris eller New York? Problemen bör nog i första hand lösas av styrande ledare just där problem verkligen finns.

Börjar komma så smått i Europa med miljözoner och därmed kommer de flesta av oss husbilsåkare bli portade från stadskärnan. Surt?

Vill du påverka utsläppen på egen hand?
Börja med att lätta på gasen, kör mindre aggressivt och njut av färden i ett lite mer avslappnande tempo.
Med eco-driving aktiverat innanför pannbenet, så bidrar man faktiskt med en reducering av förbränt bränsle med upp till 10% och minskar därmed NO-utsläppet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Att inte byta ut saker i onödan är miljösmart det begriper alla utom inbitna aktivister. Störst besparing får man alltid på den produkt som aldrig byggts eller konsumerats.
Att inte genom tokiga miljöbeslut åsamka medborgare och skattebetalare onödiga kostnader är helt klart en plånboksfråga för vanligt folk. Alla kan inte ta sin leksaksTessla från Stadsvåningen till Arlanda för att flyga på solsemester.
De som stöttar förbud för vanligt folk att bruka sina bilar till de är utslitna samtidigt som de själva kör dieselhusbil för sitt nöjes skull har moral som en gatflicka. Lev som ni lär och låt andra vara ifred.
Såna här aktivister som du, verkar bara tycka att det absolut bästa miljöresultatet fås genom att tuta o köra med så gamla bilar som möjligt. Vi förstår om du hellre vill köra Tesla men att det tar hårt på plånboken, inget fel i det, men det blir lite skrattretande när du påstår att det är av miljöskäl.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Såna här aktivister som du, verkar bara tycka att det absolut bästa miljöresultatet fås genom att tuta o köra med så gamla bilar som möjligt. Vi förstår om du hellre vill köra Tesla men att det tar hårt på plånboken, inget fel i det, men det blir lite skrattretande när du påstår att det är av miljöskäl.
Skulle inte vilja eller kunna ha en Tessla. För dyr och dålig kvalitet Kan inte laddas där jag bor och miljömässigt en katastrof.
På toppen på detta har bilarna uselt andrahandsvärde som lär bli noll när bolaget snart gör KK.
Bara i norge finns fyra tusen reklamationer på batterier som inte klarar kylan. JD powers i Usa klassar kvaliten som undermålig. De är objektiva och har redivisat riktig bilkvalitet sedan femtiotalet. Alla bilmärken strävar efter höga poäng i deras mätningar i usa.
Skulle jag kunna lägga miljonbelopp på en personbil blev det en ny Volvo XC90 med dieselmotor och då kanske med en extra liten elmotor för drift de få gångar jag kör inne i en stad. Tanka gör man sedan givetvis hos TANKA stationen där man då får 50% HVO. Där har du en riktig miljöbil som håller.
Nu har jag dock en bra XC70 D4 AWD som bara gått fyratusen mil som med min bilkörning som snart blivande friherre så kan det mycket väl vara så att bilen håller längre än vad jag gör. Volvobilar håller riktigt länge enligt vår registeringstatistik. Detta om nu inte talibanerna gör det omöjligt att göra det både ekonomiskt och miljömässigt smarta valet att köra den till den tar slut.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Det märks inte på dina inlägg, du ger intryck av att inte gilla ny teknik.

Men det gör jag och jag redovisade min bilpark samtidigt undrade jag vad ett miljöföredöme som du körde men fick inget svar, har du bytt din 15år gamla Volvo till något bättre miljöval?
Mitt engagemang i miljön är nog över medel att jag sedan har svårt för miljötalibanernas iver att alltid spendera andras pengar är en annan sak.
Vilket tror du kristian är bäst för miljön att jag åker i euro 5 och euro 6 bilar och är lite kritisk i text på ett forum.
Eller som du som vill rädda världen i text och samtidigt åker runt i en bil med 15år gammal teknik.
Såg på annat ställe att du reser en hel del över världen med flyg och fotograferar fåglar visst är det praktisk med flyg när man vill roa sig lite även om det kostar på miljön.
Maria Wetterstrand är ett annat dåligt exempel som på veckorna var miljötalibanern för att på fredagen när det kliade lite i byxorna tog flyget till Finland var och varannan helg.
Vore kul om någon av er redogjorde för hur er elbil fungerade inkl kalkyler för ägande men då ni bara skriver att andra ska köpa och stå för kostnader så blir er trovärdighet nära noll för mig.
 
F

F.d. 55374

Guest
Skriker om förbud? Åtminstone ingen som skrivit i den här tråden, om jag nu minns rätt. Sen kan man väl få tycka att det går att ifrågasätta moralen i att köra omkring i gamla bilar för att man tror att det är miljösmart. Man får lätt en tanke om att det nog istället är en plånboksfråga.
Vi har 2 val, att köra vidare med vår gamla -97a, eller avsluta husbilslivet.

Tommy R
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Äntligen tar det lite fart på forumet igen:)

Egentligen är detta är politik och politiska budskap får vi ju inte skriva om på forumet, känns iofs märkligt då nästan allt handlar om politik.

Om Sverige upphörde att existera så skulle det inte ens märkas miljömässigt, det skulle inte ens märkas om Sverige tredubblade sin miljöförstöringen globalt sett.

Att någon gamla skidåkare kämpar för miljön i Norrland är bara för att dom ska få göra ett tv-program, dessutom med sina släktingar. Kul programidé kanske men om dom stänger av skotern i Norrland så blir inte luften friskare på Hornsgatan i Sthlm. Miljönissarna införde dubbförbud på Hornsgatan och året efter var luften ännu sämre...:rolleyes:

Politikerna snackar bara en massa strunt som sen vissa går på, hade dom verkligen velat förbättra miljön i storstäderna skulle all kollektivtrafik vara GRATIS, det räcker för att få folk att ställa bilen hemma.

Själv kan jag inte åka kollektivt dom få gånger jag vill det, först måste jag ta bilen/taxi till en pendeltågsstation/pressbyrå och köpa ett kort INNAN jag kan kliva på bussen.:swoon:

Om vi nu kommer övergå till batteridrift kommer miljöförstöringen bli enorm, vad jag vet är det redan idag stora problem med småbatterier hushållen använder OCH hade det nu varit så fantastiskt med batteribilar skulle ju Tessla må prima som företag.

Det är så inne att påstå att man är miljövänlig och värnar om miljön, vet en firma där dom anställda inte får dubbdäck på sina firmabilar för miljöns skull, ser fint ut på hemsidan!
Det gick bra att åka 40 mil på odubbade däck för att sätta upp en informationslapp och sen åka tillbaka 40 mil hem igen, den anställde frågade om det verkligen behövdes, kan jag inte få maila lappen så sätter dom upp den, men se det gick inte, då var tydligen inte miljön prioriterad längre.

Jag har således några förslag:
Låt kollektivtrafiken vara GRATIS.
Dubblera drivmedelspriserna.
Låt preventivmedel vara gratis, varje dag föds det en miljöförstörare eller miljökämpe.



Eller så tar vi det soft, njuter av livet och vår hobby.;)
Skål och trevlig helg förresten!

Där gjorde jag det också, försökte vara inne med att skriva skål, fast jag inte ens dricker alkohol.:oops:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen