• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta kan hända alla och plats eller land spelar ingen roll....

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kl är nästan 21.00 när jag stiger in på polis huset i Aglou...nu är här fullt med poliser och den ena efter den andre vill att jag skall berätta om och om igen vad som hände.... jag börjar bli ganska trött för kl är nu 11.30.... när en av poliserna säger att de måste ha en skriftlig beskrivning på händelsen.... När vi hade lyckats ändra språket till Engelska på datorn och jag hade skrivit färdigt så var jag helt slut... kl är nu 00.30... all rök från poliserna som röker i samma rum och den långa dagen gör att jag orkar inte mycket mer nu.... Polisen vill att jag kommer kl nio i morgon och skriver under alla papper....

Kl är nästan 01 när jag är tillbaka till h-bilen och hundarna ... som har fått vara i H-bilen hela dagen... jag tar en lång runda med dem och sen stupar jag i sängen för att sova..... snurrar ett par ggr..... medan hjärnan spelar upp allt som hänt i dag.... ett...två....tre....fyra...fem.... chocken och rädslan kommer över mig så jag sätter mig för att skriva.... kl 04.00 känner jag att jag kommer att somna när som helst så för andra gång denna natt kryper jag till sängs.... jag vet inte hur länge jag snurrade runt.... men plötsligt ringer väckarklockan.... kl är nu 08.00 så det är bara att gå upp för jag skall vara hos polisen ju kl 09.00... konstigt nog så är jag inte ett dug trött... efter frukost och en liten tur med wovarna så var jag tillbaka hos polisen....båda Hassan var där när jag kom... de första två timmar händer inte ett skit.... sen vill de ha all mina dokument på H-bilen försäkring, visum, mm.... jag fattar inte vad de skall med allt detta till jag är ju ett brottsoffer och börjar känna mer att de behandlar mig som den skyldige... speciellt när de hade granskat mitt visum och de sa att jag vistats illegalt i Marocko.... vilket jag genast ifrågasatte... sen sa de inte mer om detta... De frågar mig flera gånger om jag har certifikatet från sjukhuset... ??? nu blev jag lite irriterad och sa... jag har ju frågat er om jag kan få tillbaka mitt pass så jag kan åka till sjukhuset för att få detta certifikat, men än har ni ju inte gett mig mitt pass, så hur vill du att jag skall kunna skaffa certifikatet när ni inte ger mig mitt pass sa jag irriterad... okey.. okey... säger polismannen... förmiddagen rullar på utan att något speciellt händer hos polisen i ärendet, men jag är låst till att stanna där ändå.... vid tvåtiden dyker Omar upp... och nästan samtidigt får jag mitt pass, då erbjuder Omar sig att han kör oss alla in till sjukhuset....

Väl där så kommer vi inte så långt för läkaren är på lunch... så vi sitter i solen och njuter av värmen... ca 1 tim senare så dyker han upp, security vakten kallar på oss och öppnar dörren till läkare rummet...två patienter är redan i rummet men han ber oss stiga in... Grande Hassan berätta om vårt problem med certifikatet.... och sen säger läkaren att han kan inte skriva ett sådant utan vi får vänta till läkarna som börjar 19.00 kommer.... Jag fick när jag kom in akut också ett recept på medicin som jag skall hämta ut från Farmacia (apotek) ... en massa antibiotika, rengöringspray och en kanyl och anti coargulation medel... alt kostade mig 535.- Diram (ca 450.- Skr)

Vi alla är nu hungriga så än en gång in alla fyra i Omars bil och så bär det iväg till ett matställe där vi äter en smakfull lamm tatjni... när jag skall dricka vattnet vi beställde så smakar det bara klor... Sen kör vi runt lite och hamnar snart på ett café där vi beställer The och kaffe... tiden rullar sakta iväg men när den blivit 19.15 så är vi än en gång inne på sjukhuset... Där träffar vi en läkare som Grande Hassan känner, han berättar om vårt problem att få ett certifikat som polisen skall ha, läkaren säger jag skall hjälpa er.... efter ca 10 min frågar läkaren Hassan om han har pengar på sig, det hade han inte så läkaren gav han några mynt och ett papper... och sen säger du får springa iväg och göra en kopiera på certifikat dokument för detta är det sista vi har.... och så sprang Hassan iväg.... 10 min senare är vi åter i läkarrummet med en kopia så läkaren kan skriva det nödvändiga certifikat.... Läkaren gör ingen undersökning utan frågar Hassan vad som har hänt... När allt är klart kör Omar oss till polisen så de kan få sitt certifikat.... Nu frågar polisen efter alla dokument på H-bilen.... ???.... jag fattar inte varför och är himla trött nu... detta verkar aldrig sluta tänker jag...ca Kl 21.00 är vi "hemma" och mer än en hel dags arbeta har gått åt
 
D

Deleted member 11118

Guest
fruktansvärt det som hänt dej, underbart att du iallafall lever och tar dej tid att skriva. Vi får en bild av hur det fungerar i andra länder när något sådant här inträffar. Jag som trodde vi hade stor byråkrati i Sverige. Det är i det tragiska som hänt en nutids historia du berättar, värdefullt för alla som åker husbil utomlands. Allt kan hända var som helst i världen. Du kommer så småningom att uppleva chocken av händelsen, det bästa är att prata om det med alla, så det är bra terapi att du skriver av dej. Jag har utbildning i krishantering. Ha det gott.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Mitt i allt eländet så kan vi säga bara en sak, fy för sjutton så duktigt & detaljerat du skriver, i klass med bästa novellförfattare! Längtar redan efter nästa ”avsnitt” och ett lyckligt slut på äventyret, som troligen lär dröja tills alla lokala penningbehövande är nöjda... En sak Peter som du ska veta är att vi är med dig och följer utvecklingen vilket du gott kan berätta för Hassan-bosset (som ändå verkar vara en sjysst ”boss” mitt i all röra)...

Det mest intressanta utöver dina fysiska och byråkratiska lidanden är var boven i dramat befinner sig? Är han i häktet eller ”på fri fot” under utredningen? Nästa frågeställning är VARFÖR han gjorde detta fruktansvärda dådet att med berått mod slå en annan människa i huvudet i syftet för att råna på tillgångar. Var det för att berika sig själv eller ge mat till sina hungriga barn? Det får vi väl aldrig veta! Hugger dom av hans ”hammar”-hand efter en ”väl genomförd” polisiär undersökning?

Det blev många frågor och funderingar ”muskatten”, men vi är med dig och bistår dig gärna om/när du behöver oss. Är på väg hem från Spanien, men följer gärna ditt ärende varje dag!
/ranko
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag ställde kl på 07.30 så hundarna skulle få chans att göra morgontoalett.... ett samtal med Svenska ambassaden ha jag också med....Sen körde jag till mötet som vi har kl 09 idag och jag skulle åka med polisen till Tribunalen i Tiznit.... jag kom 5 min försenat... shit tänkte jag när jag såg alla portar stängda och inga polisbilar... parkera H-bile framför entrén.... känner se på porten.... som är låst... shit shit tänker jag bara 5 min försenad.... och sen trycker jag på en knapp som sitter på väggen bredvid entré porten.... en yngre polisman öppnar en liten lucka i ståldörren... ha känner igen mig och öppnar så jag kan gå in på polisstationen.... rakt fram i entrén finns ett öppet kotor.... men jag ser inga poliser.... plötsligt rör något på sig på soffan... den är en av poliserna jag pratade med i går... tydligen väckte jag honom... han undrar hur jag mår... jo tack det är ok säger jag.... HHmmm tänker jag vi hade ett möte kl 9.00... och så sover de när jag kommer, kanske syftet med mötet var att polisen ville att jag skulle komma kl nio och väcka dem, undrar hur lång tid detta kommer att ta idag tänker jag.... Båda Hassan skulle också vara här kl 09.00... men jag ser inte dem.... Ingen informerar mig om vad som kommer att hända framöver och snart har 1 tim gått och fortfarande har vi inte kommit iväg.... efter 2.5 tim kommer en taxibil till polis entrén.... då informera de mig att de åker taxi med den skyldige så jag får ta H-bilen.... Jag säger till polisen och taxi chauffören att de får ta det lungt så jag hinner med för mi bil går inte så fort.... då skrattar alla... och hoppar in i taxin som försvinner med en rivstart innan jag ens hunnit in i H-bilen.... SHIT SHIT.. det tog säkert ett par min innan jag får färdig bilen och så drar jag efter och tror att jag kan komma ifatt om jag kör med gasen i botten... En 4.5 ton H-bil går ju inte så fort om... men jag lyckades pressa den till 95 i uppförbacken där det bara är max 60... där är en bra raksträcka... när jag kommer till toppen av backen så ser jag att polisen har en fartkontroll.... en polisman går ut i vägbanan och vinkar att jag skall köra in till sidan... Sorry tänker jag... du får köra efter om du vill ha tag i mig och så susar jag förbi kontrollen... tittar flera ggr i backspegeln om de kommer efter... men jag såg aldrig dem.... Jag ser en bil långt framme och hoppas att det är taxibilen.... i början av Tiznit är det 60... jag fortsätter i 100... och kommer snart ifatt bilen... bara för att se att det var inte taxibilen... Va fan är detta tänker jag informerade dem och sen vet jag inte vart vi skall, inte mer än att de sa tribunalen.... Nu väger jag mellan två saker.... det enklaste är att köra hem ta en strid med S. Ambassaden.... eller försöka hitta denna tribunal...Jag tar chansen och väljer alt. två så jag stannar utanför Maroc telecom då där är en militär byggnad på andra sidan gatan de måste ju veta vart denna tribunal är... En militär står som vakt vid infarten så jag frågar honom... Negativ... säger han.... så jag försöker igen.... Negativ... var allt han sa..... snabbt över gatan och jag ser flera gå ut från Maroc telecoms butik... frågar en man om han vet vart jag hittar polisen... jodå det är bara här borta jag skall visa dig säger han.... under tiden vi går så undrar han vad som har hänt med mig (han såg såret i huvudet) så jag berättar... medan vi går på.... då säger han när polisen är klar med en utredning då skall du till tribenalen... Ja just det utbrister jag.... vet du vart den är.... Jodå men vi går helt fel då för det är i motsatta riktningen... Är det långt dit undrar jag... det tar lite tid säger han... är det ok om du hoppar in i H-bilen så kanske du kan visa mig vägen dit.... jodå .. Väl där så är där inga parkeringar för ett ekipage på 9 meter... i mötande riktning finns en där H-bilen går runt ... så jag parkera mot trafiken... Jag tackar så hjärtligt för hjälpen och öppnar plånboken och säger jag ger dig pengar till taxi så slipper du gå tillbaka... no ..no ... säger man... och så tackar jag än e gång och gå lite fortare in i den stora byggnaden... här är fullt av vakter... e kommer genast fram till mig... och undrar vart jag skall... jag förklarar polisen i Aglou tribunalen... okey okey... och så berättar han på arabiska vart jag skall gå... jag fattar inget säger jag, vakten hugger tag i en man som just passerar oss och sen säger mannen att han skall visa mig... ut ur byggnaden och runt hörnet... är vi är vi garaget där polisbilarna kör ner så pekar han ner mot garaget och säger att jag skall gå ner ditt... tre stora poliser sitter på var sin stol vid garage infarten... en av dem reser sig och innan jag har sagt mitt ärende så pekar han mot några bänkar och säger att jag skall sitta där och vänta.... Jag är väldigt irriterad över att polisen körde ifrån mig så jag ringer S. Ambassaden och gör en formel anmälan av händelsen de tog emot min anmälan.... tiden går och fortfarande undrar jag om jag är på rätt plats för inget händer och jag känner inte igen någon här... efter ca 45 min väntande reser jag mig och tänker fråga efter någon som pratar bra engelska... reser mig upp... Är du okey hör jag plötsligt och vänder mig mot rösten, det är en av de poliser som körde ifrån mig... Nä säger jag jag har haft stora problem att hitta hitt och jag stannade inte i poliskontrollen... då ler polismannen och säger jo jag så också poliskontrollen men taxi chauffören sa att han hade bråttom.... Sen informerar jag honom att jag har gjort en anmälan i S. Ambassaden... varför undrar han och så berättar jag om hur de brister i information till mig.... allt jag viste var att vi skulle till tribunalen.... Jag är inte utefter dig personligen säger jag men jag önskade att jag blev bättre informerad.... sen undrar jag om jag kan få en kopia på ärendet .... vist säger han... och sen går sin väg... tänk har du taxibilen full av poliser så har de ingen makt över dig om du är taxichaufför och vill bryta mot trafikregler här i Marocko..?????
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
fruktansvärt det som hänt dej, underbart att du iallafall lever och tar dej tid att skriva. Vi får en bild av hur det fungerar i andra länder när något sådant här inträffar. Jag som trodde vi hade stor byråkrati i Sverige. Det är i det tragiska som hänt en nutids historia du berättar, värdefullt för alla som åker husbil utomlands. Allt kan hända var som helst i världen. Du kommer så småningom att uppleva chocken av händelsen, det bästa är att prata om det med alla, så det är bra terapi att du skriver av dej. Jag har utbildning i krishantering. Ha det gott.

Tusen tack Lasse.... En sak är säkert att när det väl händer på fel plats, då är det himla vicktigt att ha någon som kan hjälpa en.... det spelar ingen rol om det är Marockoo eller Grekland... man klarar inte sådanahär saker själv....Det värsta är nog över och jag är tillbaka där jag tar en dag i taget och en sak i taget... sen är det viktigt att när det blir svårt att lämna över till "honom där uppe" hur det skall gå... då kan jag spara en massa energi.... Winston churchill har sagt många kloka ord... bl.a detta.... När jag ser tillbaka i mitt liv så ser jag att jag hade många problem.... men när jag ser det idag så ser jag att de flesta problemen bara fanns i mitt huvud... Njut av dage innan det är försent.... Kram Peter
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mitt i allt eländet så kan vi säga bara en sak, fy för sjutton så duktigt & detaljerat du skriver, i klass med bästa novellförfattare! Längtar redan efter nästa ”avsnitt” och ett lyckligt slut på äventyret, som troligen lär dröja tills alla lokala penningbehövande är nöjda... En sak Peter som du ska veta är att vi är med dig och följer utvecklingen vilket du gott kan berätta för Hassan-bosset (som ändå verkar vara en sjysst ”boss” mitt i all röra)...

Det mest intressanta utöver dina fysiska och byråkratiska lidanden är var boven i dramat befinner sig? Är han i häktet eller ”på fri fot” under utredningen? Nästa frågeställning är VARFÖR han gjorde detta fruktansvärda dådet att med berått mod slå en annan människa i huvudet i syftet för att råna på tillgångar. Var det för att berika sig själv eller ge mat till sina hungriga barn? Det får vi väl aldrig veta! Hugger dom av hans ”hammar”-hand efter en ”väl genomförd” polisiär undersökning?

Det blev många frågor och funderingar ”muskatten”, men vi är med dig och bistår dig gärna om/när du behöver oss. Är på väg hem från Spanien, men följer gärna ditt ärende varje dag!
/ranko

Hej igen Ranko & Marianne....

Tusen tack för er support.... konstigt nog så har saken inte kostat mig så mycket economist...värre är det själsligt... Jag sover fortfarande på stället där jag blev övefallen, jag tror att detta är det bästa sättet för mig att bli av med mina räddslor.... värre är det nog den dag jag börjar röra mig norrut och måste söka efter nya ställplatser varje natt.... men jag är inte där nu så just nu bryr jag mig inte......
Jag skall berätta för dem så om ni kommer hit så blir det inga problem för er....
Mannen är inom lås och bom... jag kommer att skriva allt i ärendet här så du kommer inte att missa något.... sen vad hans motiv var... ??... kanske han har inga pengar.... Mannen har tidigare gjort alvarliga rån och har sutit 16 år i fängelse... Att få en väl genomförd polis utredning här kan man bara glöma... Det som är bra just nu för mig är att alla inblandade tvivlar inte på hans skuld..... just nu får vi vänta för jag skall på en ny rättegång den 12/4.... då lär dommaren utdömma påföljden...
Kram och hör gärna av er om ni undrar något....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu kommer en annan polis och säger att vi skall gå in i ett rum.... rummet ligger i jämn nivå med garaget och är ganska kallt.... flera träbänkar står mot ena väggen och vi blir informerad att vi skall sätta oss på bänkarna (under tiden jag väntade i garaget så kom det fler personer) mitt emot oss finns tre stora celler med kraftig järngaller och en stål dörr... Jag sitter så jag kan se dem innanför gallret.... ser också han som försökte slå ihjäl mig... han försöker nu få kontakt med mig men jag vänder bort blicken.... plötsligt ringer min mobil... jag svarar och det är från S Ambassaden.... En polisman kommer fram och gör tecken på att jag inte får använda mobil här så jag går ut i det stora garage.... Ambassaden undrade hur det gick... jag informerade att än har jag inte varit hos tribunalen... så vi bestämmer att vi rings senare... väl tillbaka så sätter jag mig längst bort på bänkarna så jag slipper ser mannen.... sen kallar de in en från cellen och en från bänkarna.... en efter en blir kallad och efter ca 30 min så är det min tur... tillsammans med brottslingen står vi nu framför tre män vid ett långt bord i änden sitter en och antagligen skriver vad som säges... Sen säger en man att jag skall berätta... eftersom Ambassaden hade informerat mig om att jag skall före utfrågningen informera dem att jag accepterar inte sättet som polisen här behandlar mig... När jag påtalade hur jag ser på min rättssäkerhet så sa han som pratade engelska... go on och viftade med handen som ett tecken på att jag skulle skynda mig.... Jag berättade vad som hände.... sen frågade han mig om jag vill se denna man inom lås och bom.... Ja.! det är inte bara bra för mig utan även för det Marockanska folket om en man som han kommer inom lås och bom säger jag... du kan gå nu säger mannen... polisen i rummet pekar mot bänken så jag slår ner mig än en gång på bänken och fryser.... efter ca 30 min börjar jag fundera på att gå upp och hämta något som jag kan ta om mig så jag slipper frysa.... men plötsligt kallar polismannen på mig... ger mig en lapp där det står 14.00 på och så säger han thursday.... jag lämnar tribunalen och kör "hemåt" men först vill jag prata med poliserna i hastighetskontrollen så de förstår varför jag inte stannade, för jag är lite orolig om de registrerade bilen och händelsen så kanske jag får problem när jag skall lämna landet... Men där var ingen kontroll när vi kom dit....
Sen angående ärendet så har jag inte en enda aning om vad som har skett vid tribunalen eller vad som kommer att hända kl 14 på torsdag hos tribunalen... Och kan därför inte förbereda mig på något.... någon som representerar mig har jag inte heller fått träffa... så imorgon skall jag ringa S Ambassaden och diskutera kvalitetssäkringen på min rättssäkerhet....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Onsdag den 4 ... vi vaknade inte förrän efter nio och jag tänker på hur skönt det kommer att bli för jag är "ledig" idag... solen lyser redan kraftfullt och värmen slår mot mig när jag öppnar dörren.... båda hundar springer genast ut för att göra sina toa behov... jag låter de vara ute och börja göra min frukost...efter ca 10 min hör jag en motorcykel utanför och Tilka skäller... lite rädd tittar jag ut... och ser en man på motorcykeln... Han tar av hjälmen och säger hög HEJ Peter.... Hur har du det.... till min glädje så ser jag att det är Tarik, en fiske kompis jag lärde känna i Dakhla, vi hälsar på varandra som man gör här... och så säger han att han kommit hit för att se hur jag mår, en vän till honom hade berättar vad som har hänt så därför ville han se hur jag mår nu...Han var här redan 08.15 men ville inte störa mig för att jag sov.... medan vi pratar så dyker båda Hassan upp så jag hälsar dem också välkommen... Efter lite prat så säger Tarik att han vill visa mig Isho.. Isho är en av Marockos bästa fiskeplatser där du kan fiska med spö från land... så vi bestämmer oss för att göra en dagstur dit.... alla hjälper mig av med scootern från H-bilen, den har inte startats sedan jag var i Porto Rico i West Sahara.... det första vi märker är att bakhjulet snurrar inte när vi tar ner scootern från rampen... antagligen rost i navet... Och hur vi än provar så startar den inte, så jag skruvar av luftfiltret och sprutar in bensin direkt in i förgasaren... och sen startar den ändå inte.... så jag provar med att kicka igång den... Bbbrruuuumm.... och så fick vi igång den.

Efter att jag ätit frukost så gör vi oss i ordning för en fisketur till Issouh ( se gärna bilder

issouh maroc - Google Search )...

Wovi vill med som alltid så hon hoppade upp på scootern direkt... Grande Hassan tar hand om Tilka. Sen bär det iväg på en dålig väg som stundtals är övertäckt av fin Sahara sand... ibland får jag leda scootern genom sanddynerna för att komma vidare... efter ca 15 min kommer vi ut på en ganska bra asfaltväg och där kan vi dra på... och snart kommer vi in i en liten by (Tassila).... lukten av kogödsel, urin , skit, ny tätt och mat lagning strömmar nästan samtidigt in i mina näsborrar medan vi passerar de få hus här finns.... efter byn blir vägen mer en stig med en massa sand men vi fortsätter sakta men säkert... hundratals med får står på och runt stigen och de flyttar sig sakta när vi kommer.... jag undrar flera gånger hur långt är det egentligen dit... för vi kan se det från H-bilen... och vi har säkert kört i mer än 45 min.... snart blir vägen sämre och sämre, samtidigt ser jag nu atlanten och genast drar det i "fiske tarmen"... Vi parkera upp på klipporna då vi vågar inte köra ända ner... jag ser säkert 15-20 fiskare som sitter vid klipporna med väldigt långa fiskespön... på väg ner hälsar Tarik ... och sen jag på flera fiskare som Tarik känner här... det är ganska svårt att ta sin neråt på den branta klippan men snart är vi nere där vi tänker fiska... vi står säkert 10 meter över havet.. jag säger till Tarik att jag hoppas verkligen att jag inte fångar någon fisk här ... för hur skall vi få upp dem.... Här finns redskap till att få upp fisken med så det ordnar sig... Det dröjer inte länge innan den ene efter den andre av fiskemännen går ifrån och upp på högre plats, då havet börjar bli farligt... och nästan omedelbart kommer en stor våg som blöter ner mig rejält trott att vi stå ca 10 meter över havet... det är svårt att fiska från en sådan höjd och jag önskade nu att jag hade tagit 80gr´s drag istället för de 60gr´s som jag har nu.... snart har de flesta flyttat sig upp på högre höjd.... jag frågar Tarik om det inte är många som har dött här, för detta är nog den farligaste fiskeplats jag har varit på.... jodå... några har dött.... säger han med en ton som att ... det får man räkna med... plötsligt hör jag ett kanon skott... vänder mig om och ser hur en enorm våg slog in i berget bakom mig.... vattnet gick säkert mer än 30 meter upp i luften längs bergväggen... Wovi gillar inte platsen och står hela tiden tätt intill mig.... efter ca 30 min så går vågorna så högt så att vi också beslutar oss för att avbryta fisket för i dag...Jag tyckte det var skönt för jag gillar verkligen inte stället... ett misstag och du sveps med av en våg på kanske 4-6 meter och då är en sak 100% säker att du kommer aldrig att fiska mer....

Vi tar en fika i Tariks "grotta" sen kör vi hem...Det har varit himla skönt att få komma ut med Tarik och det är en mycket intressant och farlig fiske plats Issouh.... Senare på kvällen kom en okänd person på moped och gav mig ett papper som jag skulle skriva under... Det står bl.a i pappert att jag tar fullt ansvar för min camping där jag står just nu.... vad det egentligen menas med detta vet jag inte och jag hoppas verkligen att jag inte behöver ta reda på det... Sen vet jag inte om man kan friskriva sig från ett lagligt ansvar här i Marocko, i Sverige gäller inte denna typ av friskrivningar i en eventuell händelse som skall provas rättslig....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I dag besökte Grande Hassan mig och vi har sutiti i solen och njutit av värmen.... han pratar gärna och berättsar en hel del roliga saker om folket här... vi kom också in på mitt ärende, han berättar bl.a att han pratar ibland med Gendarme (polisen),,,, -de har berättat för honom att mannen blir bara anklagad för rån... varken hemfridsbrottet eller mordförsökt är upptagen i papperna till rätten... Rätten har hittintills ej heller sagt vilka anklagelser som är aktuell... Jag gav Hassan det enda papper jag har angående ärendet och som jag har skrivit under (texten är på arbiska) detta papper hjälpte Tarik mig med i torsdag när vi var hos en rigistrator (mannen där var tidigare polis),,,, pappret har vi lämnat in till Tribunalen och i detta papper är endast rån försöket upptagen.... Jag känner hur saken rinner ur mina händer, det gjorde jag tidigare men hade inga tydliga bevis (för systemet här undanhöll mig fakta).... S. Ambassaden lovade min i torsdag en advokat om jag kunde hitta en direkt på minuten.... och det förstår säkert de flesta här på Hk. att det är helt omöjligt, nu blir det istället nytt samtal med Ambassaden på måndag och eventuell en anmälan hur ambassaden har handskats med mitt ärende....Jag kommer också nu att skärpa mina krav mot ambassaden och även göra en ny anmälan ang. brott mot de menskliga rättigheterna...... Vist hade det varit lättare att bara packa ihop och dra tillbaka till Europa,... jag måste tänka här hur jag skall använda min energi.... suck.... suck...

Jo en sak till som Hassan sa.... att brottslingen har sagt till polisen att mina hundar atakerade honom så han fick försvara sig och då råkade han träffa mig med hammaren i huvudet... suck ...suck och ännumer suck...
 
D

Deleted member 11118

Guest
Tyvärr är det nog sant, men visst är det spännande och få en inblick i ett lands rättsväsen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej....

Jag är väldigt tacksam för stödet jag har fått här.... det har hjälpt mig att komma vidare, men tyvärr så har jag inset att här i Marocko så är där många frågetecken runt ärendet, jag har ingen erfarenhet från Sverige då jag i stort sett aldrig har varit ett ärende för polisen.... Jag har erfarenhet av kvalitetsäkring och vissa lagar i Sverige, bl.a skollagen och social lagen, jag har också undervisat i detta på flera universitet i Sverige bl.a Lund, Wäxjö och Uppsala... Men nu känner jag att jag behöver hjälp från någon med bättre erfarenhet i brottsutredningar än det lilla jag har.... Jag har lyckats att skriva ner saker som brister utefter dålig kvalitetssäkring, och lite utefter lite sund förnuft.... Har du insikt i en polisutredning som handlar om hemfridsbrott, rån och mordförsök... och är villig att informera mig så tar jag tacksam emot ny information...

Varma hälsningar Peter Nyberg

Härunder ser ni det jag har lyckats just nu komma fram till...


The police have not made a crime place investigation



The police have not met my dogs yet, the police said and think it's weird that the dogs did not attack the suspect. How has the police's own perception been important in the investigation ?


What role do my dogs play in the police investigation now? When my friends have been informed that the dogs attacked the suspect ?


Has the doctor been given the correct information so that he can make a likely description event sequence of the damage ?


Why has nobody informed me of the meaning of the hospital certificate ? The police said, if you do not get a certificate, it will not be a case.


I have not received a single paper in the case of the police, I have asked the police twice after a copy of the case. When the authorities withhold me things that I have the legal right to, Then I can not prepare myself in this case. and then my legal certainty falls completely.



The weapon that the suspect used was thrown away during his motorcycle ride, has the police sought the weapon? Where did they search? ... and how much time / staff were used to apply?


I often hear new information from the investigation from my friends, information that the police had never told me, how is this possible ? Who gives my friends the information ? Why do not I get all necessary information from the authority / police ?
I've also heard from the police and later by my friends ... but you "camp" within a restricted area for camping. But I have just parked and it is not forbidden. How has the police used this against me in his investigation?



When so much fails within the system / case and counteracts me, I feel that it is almost impossible for me to defend myself in this case
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo en sak till. .
Vid ett telefonkontakt med Sveriges ambassad här i Marocko så sa de bl a. Kvalitén på polisen utredning får vi nog acceptera. ....
Nu undrar jag om det är ok bland Hbk's medlemmar. . Acceptera du att myndigheterna inte gör en bra utredning i ärendet om du råkar illa ut i ett annat land
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hej....

Jag är väldigt tacksam för stödet jag har fått här.... det har hjälpt mig att komma vidare, men tyvärr så har jag inset att här i Marocko så är där många frågetecken runt ärendet, jag har ingen erfarenhet från Sverige då jag i stort sett aldrig har varit ett ärende för polisen.... Jag har erfarenhet av kvalitetsäkring och vissa lagar i Sverige, bl.a skollagen och social lagen, jag har också undervisat i detta på flera universitet i Sverige bl.a Lund, Wäxjö och Uppsala... Men nu känner jag att jag behöver hjälp från någon med bättre erfarenhet i brottsutredningar än det lilla jag har.... Jag har lyckats att skriva ner saker som brister utefter dålig kvalitetssäkring, och lite utefter lite sund förnuft.... Har du insikt i en polisutredning som handlar om hemfridsbrott, rån och mordförsök... och är villig att informera mig så tar jag tacksam emot ny information...

Varma hälsningar Peter Nyberg

Härunder ser ni det jag har lyckats just nu komma fram till...


The police have not made a crime place investigation



The police have not met my dogs yet, the police said and think it's weird that the dogs did not attack the suspect. How has the police's own perception been important in the investigation ?


What role do my dogs play in the police investigation now?


Has the doctor been given the correct information so that he can make a likely description event sequence of the damage ?


Why has nobody informed me of the meaning of the hospital certificate ? The police said, if you do not get a certificate, it will not be a case.


I have not received a single paper in the case of the police, I have asked the police twice after a copy of the case. When the authorities withhold me things that I have the legal right to, Then I can not prepare myself in this case. and then my legal certainty falls completely.



The weapon that the suspect used was thrown away during his motorcycle ride, has the police sought the weapon? Where did they search? ... and how much time / staff were used to apply?


I often hear new information from the investigation from my friends, information that the police had never told me, how is this possible ? Who gives my friends the information ? Why do not I get all necessary information from the authority / police ?
I've also heard from the police and later by my friends ... but you "camp" within a restricted area for camping. But I have just parked and it is not forbidden. How has the police used this against me in his investigation?



When so much fails within the system / case and counteracts me, I feel that it is almost impossible for me to defend myself in this case


Tar bort mitt inlägg.

TommyD
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eftersom du undervisat i juridik på universiteten i Sverige så har du minst varit doktorand, men troligast har din doktorsavhandling blivit godkänd vid disputationen och du fått din doktorsgrad.

Då förvånas jag över hur du blandar ihop civilrätten och straffrätten, samt blandar in svenska juridiska värderingar i ett brott utfört i Marocko. Snacka om juridisk ”pytt-i-panna”.

TommyD

Jag har inget av vad du påstår i dokterand... och hur jag fick jobben har varken du eller andra här att göra med. Jag vet också att rättsystemen är olika i andra länder, och det var ju därför jag bad om hjälp här på forumet.. och inte efter några dumma kommentare från dig, min situation är svår redan som den är.... Och detta är inte första gång du atakerar mig personligen här på forumet, jag har tidigare anmält dina personliga påhopp här på forumet men Hbk har inte följt sina egna forums regler när de svarade mig.... detta var den största anledningen till att jag inte ville skriva mer på forumet... så tack Los Suecos nu har du hjälpt mig att avsluta detta forum.... här kommer inte mer info om detta ärende så länge Hbk tilllåter personliga påhopp
Peter Nyberg

Jo en sak till L.S det hade varit mycket bättre för medlemmarna här på Hbk om du har kundskaper så du kan hjälpa mig, än att tillfredställa dig själv med att fördärva det för andra....
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest
Ja du @Los Suecos ,
Det var "intelligenta" svar du gav muskatten.
Inte ett dugg till hjälp utan snarare tvärtom.
Har läst många otrevilga svar och inlägg på Hbk,
dessa 3 inlägg av dig tar första pris.
Dessa inlägg gör att mitt nästa inlägg på "vår" sida blir det sista på Hbk.

Gittan & Jojje
Ber @muskatten om ursäkt för dessa 3 otrevliga svar

Jojje
 
Toppen