• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande Aldepanna

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2024
Vår Alde 3010, (2015), läcker dricksvatten till värmarens cirkulationssystem. Enda förklaring jag kan komma på är att övertrycket från vattenpumpen trycker in vatten via varmvattenberedaren i pannan.
Expansionskärlet flödar över och det droppar glykolvatten under bilen. Upphör när jag stoppar pumpen och släppet ut trycket via en kran. Har pågått ca fyra veckor. (Vi bor just nu permanent i bilen.) Någon som vet om det är komplicerat att byta VV-beredaren?
(Ja jag vet att glykol är giftigt och ja jag tar hand om läckaget)
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Vår Alde 3010, (2015), läcker dricksvatten till värmarens cirkulationssystem. Enda förklaring jag kan komma på är att övertrycket från vattenpumpen trycker in vatten via varmvattenberedaren i pannan.
Expansionskärlet flödar över och det droppar glykolvatten under bilen. Upphör när jag stoppar pumpen och släppet ut trycket via en kran. Har pågått ca fyra veckor. (Vi bor just nu permanent i bilen.) Någon som vet om det är komplicerat att byta VV-beredaren?
(Ja jag vet att glykol är giftigt och ja jag tar hand om läckaget)

Jag kollade för någon vecka sedan att byta ett värmesteg (3 kw) i pannan det blev mycket dyrt och krångligt.
Panna ut , systemet tömmas, demontering i pannan, bänkkörning så systemet var i funktion och sedan montering och påfyllning igen. Men du har ju inte alternativet att skita i det tyvärr. Det lär finna utbytespannor kolla med Alde.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Enligt din beskrivning så tyder det på att ett läckage finns på färskvattenledningen på något ställe där det kan läcka över. Eftersom det flödar över när du kör vattenpumpen tyder det på att det även kan gå bakvägen när pumpen inte är igång. Jag råder dig att inte använda färskvattnet då det kan vara blandat med glykol, använd pumpen så lite du någonsin kan, plocka ur pannan och gör en egen koll först. Hittar du inget så åk med pannan till ett service ställe. Gå in på Aldes hemsida, där kan du ställa frågor om allt som rör deras produkter och jag garanterar att du får svar.
Jag har en Polar husvagn 2009 med 3010 panna och jag har bytt ut allt som går att skruva löst från chassit, Alde har stått för delarna (även VVB). Jag fick till och med en service bok med sprängskisser och tydliga foton hur man servar en panna. Nu sist hade vi vatten i pannan och det berodde på kondens i tilluftsslangen, inget vanligt problem men kan bli så vid ogynnsamma väderförhållande. Att ta ur pannan tog en förmiddag.
Lycka till !!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Jag kollade för någon vecka sedan att byta ett värmesteg (3 kw) i pannan det blev mycket dyrt och krångligt.
Panna ut , systemet tömmas, demontering i pannan, bänkkörning så systemet var i funktion och sedan montering och påfyllning igen. Men du har ju inte alternativet att skita i det tyvärr. Det lär finna utbytespannor kolla med Alde.
Du behöver inte tömma systemet. Köp tänger som du kan "knäppa" till gummislangarna vid pannan. Jag gjorde så när jag tog ur pannan på husvagnen. Att byta elpatron är inget stort jobb om pannan är ur, har du bra plats där den sitter kan du byta även på plats men det är bökigt.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag skulle först kolla med försäkringsbolaget om maskinskadeförsäkringen täcker skadan innan jag gör något själv. Vi hade fel på kylskåpet och Folksams maskinskadeförsäkring gällde. Kolla då om självrisken. Vår höjdes från 2000:- till 5000:- om bilen gått över 4000 mil.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Om du har glykolvattten i dricksvattnet eller dricksvatten i glykolvattnet (radiatorkretsen) så är pannan trasig. Vanligen sönderfrusen. Dessa två system har ingen naturlig koppling sinns emellan. Det kan inte vara fel på ngn ventil eller dylikt. Det går att byta ut själva värmekroppen i pannan men pannan måste ur fordonet.
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2024
Bilen är alltid uppvärmd och de senaste två månaderna har vi bott i bilen i väntan på repararion i villan. Men nog är den trasig. Allt funkar dock och vi dricker inte tankvattnet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Du kan koble vekk varmvatnet ved å klemme sammen slangene inn og ut frem til du får orden på reparasjonen. Tror du ender med bytte av hele pannan om det blir en forsikrings sak, arbeidet med å bytte tankene spiser mye av forskjellen i pris. Ta vare på eloktronikk kortet, det kan du trenge og det koster omlag 3000.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Min VVB i husvagnen var inte frostsprängd, den hade dåligt svetsade kopplingar. Detta förorsakade att pannan läckte vatten ut i vagnen, som sagt det behöver inte vara en frostskada det finns flera ställen den kan läcka med beskrivet resultat som i trådskaparens inlägg.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Ett sätt är att fylla på glykol underifrån genom avtappnings röret. Slang med en tratt och högre än högsta punkten på systemet. Så får man ut luften. Man kan höja ena sidan vid en luftnings nippel och lufta samtidigt. Skulle det finnas luft kvar så starta cirkulationen pumpen ooh kör bilen ett tag .
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Ett sätt är att fylla på glykol underifrån genom avtappnings röret. Slang med en tratt och högre än högsta punkten på systemet. Så får man ut luften. Man kan höja ena sidan vid en luftnings nippel och lufta samtidigt. Skulle det finnas luft kvar så starta cirkulationen pumpen ooh kör bilen ett tag .
Detta tror jag fungerar, smart!! Jag ska renspola systemet också och kan nog använda metoden då också.
 
Toppen