• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Jag kom ut i min vinterparkerade Husbil. Och upptäckte att expansionskärlet var tomt allt är gjort iordning för vintern. Undrar vad det kan ställa till med? Någon som vet.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Är det verkligen tomt eller är bara nivån under synligt område ?
Finns den spår av läckage nån stans, glykolblandningen lämnar tydliga spår.
Kolla under bilen.
 

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Det är tomt. ser inget under bilen har tittat invändigt också. ser inte något.
Undrar vad det kan ställa till med?
 

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Hej.
Jag vet inte hur gammal din bil är.
Råkade själv ut för samma sak, vi köpte en ny bil och värmen fungerade felfritt flera månader. Tills en dag när det kom upp en felsymbol och pannan lade av. Kunde slå på 1 1/2 liter vätska. Tydligen är det så att det kan stå en luftbubbla någonstans en längre tid. Jag letade också efter läckage men det var inte det som var problemet.
Lars
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Har du dubbelgolv så kan det vara en ventil där annars sticker det ut en slang med en plugg nån stans inärheten av Alden under bilen. I mitt fall fanns den i hjulhuset.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er ikke uvanlig at en må etterfylle Alde omtrent enhalv liter i året når en har på varme hele tiden jeg regnet med at dette var fordamping og hadde en kanne med ferdigblandet stående i bilen. Når vi bodde i bilen hele tiden sjekket jeg nivået med et par månders mellomrom og toppet opp med en liten skvett nesten hver gang.

Og ja jeg sjekket hele systemet for lekasjer flere ganger uten å finne noe.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Blanda glykol o vatten i en lämplig PET flaska. Fyll på systemet. Antingen så ser du att nivån kommer upp och då är allt okay, eller så märker du att det läcker någonstans...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Att kompensera avdunstningen med en blandning av glykol och vatten kan väl knappast vara bra?

Glykol har ju en kokpunkt på cirka 197 grader, så det är väl främst vattnet i systemet som avdunstar.

Resultatet efter många påfyllningar måst väl bil, att systemet kommer att innehålla i det närmaste ren glykol?

Pålle
 

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Jag har klämt på slangarna under verkar tomt. Sen vet jag inte vart det kommer att rinna ut ifall jag fyller på?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jag har klämt på slangarna under verkar tomt. Sen vet jag inte vart det kommer att rinna ut ifall jag fyller på?

Fyll på tills det händer något. Till slut blir det fullt eller ett synligt läckage. Då vet du mer om hur du behöver gå vidare.

Din bil är en 2013, har du bytt glykolvätskan någon gång? Om inte så kan du fylla upp med enbart vatten tills du vet om det är något galet. När det ev. felet är löst så fyll upp med korrekt blandning.

”Hur ofta behövs glykolen bytas i värmesystemet?
Beror på vilken kvalité av glykol som värmesystemet fyllts med. Glykol är en förbrukningsvara och måste bytas innan skyddet upphör (smörjande och rostskyddande).
Med en bra kvalitetsglykol (typ Alde G13) så räcker det att byta vart femte år, medan glykol av sämre kvalitet bör bytas vartannat år. Så det lönar sig i längden att använda en glykol av god kvalité.”
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Upptäckte i helgen att en gummislang nära pannan kom det ut glykolvätska till värmekretsen, en brun klibbig goja. Vid kontroll hade nivån sjunkit i exp.kärlet men inte i botten. Ska nu byta och spola rent systemet till våren men har inte lyckats få reda på hur mycket det finns i systemet, med golvvärme tror jag att det borde vara kring 11-12 liter. En Kabe TM 750T 2012.
Kontrollera dina slangbitar på systemet, på min såg det ut som att det var knappnåls stora hål som det kommer vätska ur.
 

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Fyll på tills det händer något. Till slut blir det fullt eller ett synligt läckage. Då vet du mer om hur du behöver gå vidare.

Din bil är en 2013, har du bytt glykolvätskan någon gång? Om inte så kan du fylla upp med enbart vatten tills du vet om det är något galet. När det ev. felet är löst så fyll upp med korrekt blandning.

”Hur ofta behövs glykolen bytas i värmesystemet?
Beror på vilken kvalité av glykol som värmesystemet fyllts med. Glykol är en förbrukningsvara och måste bytas innan skyddet upphör (smörjande och rostskyddande).
Med en bra kvalitetsglykol (typ Alde G13) så räcker det att byta vart femte år, medan glykol av sämre kvalitet bör bytas vartannat år. Så det lönar sig i längden att använda en glykol av god kvalité.”
Fyll på tills det händer något. Till slut blir det fullt eller ett synligt läckage. Då vet du mer om hur du behöver gå vidare.

Din bil är en 2013, har du bytt glykolvätskan någon gång? Om inte så kan du fylla upp med enbart vatten tills du vet om det är något galet. När det ev. felet är löst så fyll upp med korrekt blandning.

”Hur ofta behövs glykolen bytas i värmesystemet?
Beror på vilken kvalité av glykol som värmesystemet fyllts med. Glykol är en förbrukningsvara och måste bytas innan skyddet upphör (smörjande och rostskyddande).
Med en bra kvalitetsglykol (typ Alde G13) så räcker det att byta vart femte år, medan glykol av sämre kvalitet bör bytas vartannat år. Så det lönar sig i längden att använda en glykol av god kvalité.”

Nytt
Jag har inte bytt. Hur mycket vätska går i? Det är på så få ställen rören syns.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Nytt
Jag har inte bytt. Hur mycket vätska går i? Det är på så få ställen rören syns.

Det är olika på alla bilar. Olika antal o längd på slangar, konvektorer, värmegolv mm. En tiolitersdunk räcker ofta.

(Men innan du tömmer så bör du hitta orsaken tillsatt systemet gått torrt... normalt är att man får fylla på en skvätt varje säsong. Har du gjort det? När kollade du nivån sist?)

Hitta en avtappningskran vid den lägsta punkten på systemet, öppna kranen och låt det rinna ut i dunken, öppna luftningskranarna på systemets högsta punkter så töms det lättare.

När allt verkar tomt så stäng luftningskranarna, koppla på en vattenslang och spola tills det kommer ut rent vatten. Stäng överallt, fyll på med 50/50 blandning, lufta, efterfyll... sätt på värmen o kolla att du har varmt överallt.

Glykolblandningen är grymt giftig för naturen, töm inte i avloppet utan töm dunken på en miljöstation.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Det går att provtrycka systemet. Men det får ej vara högt tryck.tro det får vara 0.9 bar högst vid provtryck. Jag är osäker på max trycket.
 
Toppen