• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elinstallation vem ansvarar?

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Husbilssäljaren kan ju dessutom t.ex. vara elektriker med mycket lång erfarenhet och t.o.m. göra ett bättre installationsjobb av elen än tillverkaren av husbilen.
På mig verkar det som husbilstillverkarna köper en "färdig" elkonstruktion av sådana som Schaudt och kanske inte har så mycket egen personal för elkonstruktion. Men det är mycket möjligt att jag är helt "ute och cyklar" här.

MVH
Hans
 
F

F.d. 50176

Guest
Samma gäller Husbilsinstallationer som Husinstallationer.
- och som vanligt gäller att som egenskap av köpare, just undersöka så gott det går efter egen förmåga hur säker all installation är. Vid osäkerhet skall givetvis behörig person omfrågas - men även här tyvärr, av egen erfarenhet är inte alla behöriga = kunniga och korrekta i sitt utförande...

Själv brukar jag börja med titta på hur allt är skött i det yttre "till synes". Här ser man ofta första tecken på oaktsamhet och slarv. Är det onormal förslitning på detaljer? Lukter? Konstigt uppskruvade anordningar (av diverse slag) m.m
Det första yttre brukar kunna skvallra rätt bra om hur det ser ut även i det som är dolt...

Även "proffs" fuskar... blir så trött på att behöva ha "koll" på allt och påpeka installationer inte är utförda korrekt, även om det så sig rör sig om hur "snyggt" något är monterat. Det kostar faktist inte mer att montera en enhet RAKT och snyggt, än snett och fult... Är det det monterat på ett ej estetiskt sätt rätt... ja då ska man ifrågasätta hur är det dolda och/eller vitala monterat (stress/slarv?)?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Alla husbilar och båtar är väl ändrade på av ägarna, förstår inte hur man kan ha varkendera utan att ändra och/eller reparera. Finner hela diskussionen ganska verklighetsfrånvänd.

Att många gör ingrepp i sina bilar betyder ju inte att man får göra det. Bara för att snart alla cyklar på trottoarerna så betyder ju det inte att man får lov att göra det. Finns en mening med normer, standarder och certifieringar på produkter.
 
F

F.d. 1470

Guest
Åt
Att många gör ingrepp i sina bilar betyder ju inte att man får göra det. Bara för att snart alla cyklar på trottoarerna så betyder ju det inte att man får lov att göra det. Finns en mening med normer, standarder och certifieringar på produkter.

Återigen, att ha husbil och båt utan att kunna utrusta, åtgärda och reparera ens 12v systemet är så verklighetsfrämmande att vi borde inte ens diskuterade det oavsett eventuella regler.

Tänk bara alla som seglar jorden runt ocb behöver kalla in en eltekniker för att installera ett till usb-uttag för att kunna ladda navigationsplattan vid rodret, bara för att ta ett exempel.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Klar som f-n det fins regler om el , gas ,mm. Ce, helbilsgodkänd, gasol =sprängämnen.. Det finns försikpårare , tyckare . Mikniker. Eller vad ni kallar er .det är inte för er utan för oss runt om kring er det det finns regler att följa. Vi som är nära er , tack lov.,nu sticker jag ut näsan igen. Men jag har sett för mycker för att vara tyst. Jag jag tänker på mina nära kära. På vad som händer när det går fel.
Mats
Ps var rädda om er då.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att "fixa själv" är ju ett väldigt "luddigt" begrepp. Det finns ju dom "förståsigpåare" som anser sig kunna allt men egentligen inte har någon kunskap alls. Att t.ex byta ett uttag är ju inte farligt om man återställer på samma sätt som originalet satt & var inkopplat. Jag har ju själv bl.a bytt båda fjäderben fram mot förstärkta sådana & jag anser att HB'n inte har blivit farligare att köra för detta. Dom sitter som föregångarna & hjulinställning en gjordes på en verkstad. Arbeten med gasolanläggningen där emot har jag låtit en auktoriserad firma göra. Åtgärder på HB'n bör styras av sunda förnuftet, är man minsta osäker så bör man anlita någon som verkligen kan.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Ja min erfarenhet som fd lärare i energiteknik är att både självfixare och sk proffs ibland arbetar enligt devisen "friskt kopplat hälften brunnet" så det gäller att vara vaksam. Jag är mer oroad över att fasta gasoltankar inte kommer att besiktigas och därmed riskerar att utgöra en fara. Det är ju ägarens ansvar att se till att så sker.
BBa
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Varför denna övertro på att "proffs" gör så bra och rejäla jobb. Just inom husbilsbranschen brukar det se för dj...... ut när man tittar på många "proffsinstallationer" av el och kabeldragning, gasol m.m. Det är nog många gånger installationerna har gjorts av en klant, men firman har något papper från någon girig elektriker som har ansvaret över elinstallationer som han aldrig tittar på. Jag undrar om det finns någon husbilsfirma som verkligen har en behörig elektriker som anställd.
En annan fara (kanske t.o.m. större än 230V installationer) kan nog vara alla 12V elinstallationer som görs på hemmaplan och även på firmor i husbilar, husvagnar, båtar m.m. Det är ju "bara" 12V och ingen fara för det går ju att ta i/på utan att det är farligt..... Ja det går att ta i/på men det vinner stort i brandfara om det blir kortslutning och då inte är uppsäkrat med säkringar i båda ändar vid flera batterier på olika sätt, och säkert draget med skyddshölje m.m. för att undvika kortis vid långvarig nötning och vibrationer. En rödglödgad 12V kabel med brinnande hölje är inte att leka med.
Men övertron på att installationen är superok. om den gjorts på en firma kommer ofta på skam bara man tittar installationerna. Det är nästan i stället så man blir förundrad när det är snyggt och verklingen ok. gjort.

M.v.h. JANKRO.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Att många gör ingrepp i sina bilar betyder ju inte att man får göra det. Bara för att snart alla cyklar på trottoarerna så betyder ju det inte att man får lov att göra det. Finns en mening med normer, standarder och certifieringar på produkter.
Visst är det bra med regler och standarder och i den bästa av världar följer alla dom,då jag vet att du är intresserad av gamla mopeder som även jag är undrar jag hur du ser på regler i detta ämne? Av många bilder du lagt ut på moppeträffar du deltagigt i kan man se att flertalet är ombyggda till motorcyklar är det ok?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag tror man måste skaffa sig en egen kunskap om hur bra och dåliga installationer av 230V, 12V, gas och vatten ser ut. Även på en sprillans ny husbil skulle jag definitivt gå igenom alla vattenkopplingar och se till att de är täta.

I slutänden är det i alla fall man själv som är ansvarig när det gäller husbilar, husvagnar och båtar. Om det skulle hända något och försäkringsbolaget säger nej till ersättning på grund av "icke-fackmannamässigt" utförande så återstår ju bara att gå på firman som gjorde jobbet. Att få dom att betala en ny husbil efter den som brann upp på grund av en dålig kabeldragning i 12V-systemet blir nog inte det lättaste.
MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Varför denna övertro på att "proffs" gör så bra och rejäla jobb. Just inom husbilsbranschen brukar det se för dj...... ut när man tittar på många "proffsinstallationer" av el och kabeldragning, gasol m.m. Det är nog många gånger installationerna har gjorts av en klant, men firman har något papper från någon girig elektriker som har ansvaret över elinstallationer som han aldrig tittar på. Jag undrar om det finns någon husbilsfirma som verkligen har en behörig elektriker som anställd.
En annan fara (kanske t.o.m. större än 230V installationer) kan nog vara alla 12V elinstallationer som görs på hemmaplan och även på firmor i husbilar, husvagnar, båtar m.m. Det är ju "bara" 12V och ingen fara för det går ju att ta i/på utan att det är farligt..... Ja det går att ta i/på men det vinner stort i brandfara om det blir kortslutning och då inte är uppsäkrat med säkringar i båda ändar vid flera batterier på olika sätt, och säkert draget med skyddshölje m.m. för att undvika kortis vid långvarig nötning och vibrationer. En rödglödgad 12V kabel med brinnande hölje är inte att leka med.
Men övertron på att installationen är superok. om den gjorts på en firma kommer ofta på skam bara man tittar installationerna. Det är nästan i stället så man blir förundrad när det är snyggt och verklingen ok. gjort.

M.v.h. JANKRO.

Jag håller med dej till stor del, men samtidigt har jag hittills aldrig köpt en begagnad mc, bil, båt eller husbil där ägarna själva har varit och kopplat, där jag inte har varit tvungen att på olika sätt rätta till/byta ut de modifieringar som gjorts. Det har varit omkastad +/- i eluttag, strömtjuvar, ingen avsäkring, uttag med stora strömuttag utan relä, halvfabrikatsbyggd båt med omärkta endast bruna kablar, och massor av andra både konstiga och farliga modifieringar. Många har tyvärr ingen respekt för 12V och inser inte vad följderna kan bil om t.ex. allt ljus slocknar på en bil/ husbil vid nattkörning, eller om motorn stannar i en båt när det blåser ordentlig o.s.v.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Visst är det bra med regler och standarder och i den bästa av världar följer alla dom,då jag vet att du är intresserad av gamla mopeder som även jag är undrar jag hur du ser på regler i detta ämne? Av många bilder du lagt ut på moppeträffar du deltagigt i kan man se att flertalet är ombyggda till motorcyklar är det ok?

Ha ha ha, det var väl ett tarvligt sätt att anfalla på? Hur många moppeträffar har du varit på? Jag känner mig yngst på dessa träffar och om du tittar på mina bilder så är stora flertalet originalmoppar eller fixade till toppskick. Det är ett gäng gubbar och enstaka gummor som är på dessa träffar då man var 15 år på 60 och 70 talet. Är det en större träff så släpper man inte iväg alla samtligt utan släpper ett gäng då och då för att i lugn och ro njuta av körning och stanna och svara på tips runde frågor eller rulla bildäck som är poängsatt. Kan vara inslag med några körprov på några träffar och ingen har någon brådska då det aldrig någonsin är först i mål som gäller. Så att köra trimmat är helt meningslöst. Om jag kommer ihåg rätt så skrev man ny (förra 1951) mopedlag 1961 och då fick motorn vara på 50cc och en hästkraft. Men under resans gång så hände något på 70 talet för då gick alla mopeder i 45km/h varken mer eller mindre. Och detta brydde sig ingen om, inte ens polisen! Konstigt för det var ju ändå 15km/h mer än det tillåtna. Jag kan ha skrivet tidigare om en Mustang Mamba som var trimmad av två bröder som normalt kör dragracing som hade för lite att göra en vinter och då modifierade man denna moppe. Men enligt bröderna så kördes den endast på inhägnat område, typ där man kör dragracing. Jag skrev i denna tråd då där var direkta sakfel som jag inte kunde blunda från. Fel information har väl ingen glädje av. Ser även i andra trådar som t.ex. elverk-jordspett där många skrivet som inte har en aning om vad man skriver. Varför skriver man då? Men man kanske inte vet att man inte vet eller förstår.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
För att svara på din fråga så har jag kört en hel del mopperally,därav vet jag att det du påstår inte stämmer den stora merparten skulle inte klara en besiktning som 30 moppe. Att vissa moppar får gå i 45 beror på att det är en annan klass med nr plåt förarbevis mm.
Ditt resonemang visar det jag trodde att när du bestämmer att något är viktigt så gäller allt till punkt och pricka tex förlängningskabel men i andra områden är det inte så noga,iofs ganska skön inställning till sakernas ting att själv kunna välja.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag håller med dej till stor del, men samtidigt har jag hittills aldrig köpt en begagnad mc, bil, båt eller husbil där ägarna själva har varit och kopplat, där jag inte har................
-------------------------------------------------------------------
Hejsan, nej jag har samma uppfattning. Det finns många åsikter om hur det skall eller bör se ut.
Kanske jag (med flera) har en underlig eller överdriven uppfattning om hur det skall se ut, men det är sällan eller aldrig som det mesta inte behöver göras om när man studerar eftermonterade kopplingar, kablar m.m. på sin nyinköpta ögonsten.

Jag har just köpt mig en nygammal leksak :p. En 90tals JEEP som är helt orörd, rostfri och få mil på mätaren.
Nja.. helt orörd. Någon har kopplat in extraljus för rätt länge sedan. Brytaren till dem sitter snett och fult, kablarna hänger under panelen och och stöden till lyktorna sitter snett..... Så det blir samma där som alltid, gör om, gör rätt och snyggt.

M.v.h. JANKRO.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
För att svara på din fråga så har jag kört en hel del mopperally,därav vet jag att det du påstår inte stämmer den stora merparten skulle inte klara en besiktning som 30 moppe. Att vissa moppar får gå i 45 beror på att det är en annan klass med nr plåt förarbevis mm.
Ditt resonemang visar det jag trodde att när du bestämmer att något är viktigt så gäller allt till punkt och pricka tex förlängningskabel men i andra områden är det inte så noga,iofs ganska skön inställning till sakernas ting att själv kunna välja.

Nu har du väl ändå snurrat till det. På dom mopedrally jag kör i och har visat foto ifrån så är det i regel 30 års gräns på mopederna och då är där inga mopeder med nummerplåtar som får deltaga. Det fanns inte Klass I och Klass II på den tiden utan det uppfanns 1998 då EU moppen kom och den fick framföras i 45km/h och det har absolut ingenting att göra med min beskrivning om 45km/h i mitt förra inlägg.

Ordet trodde är inte mitt favorit ord. Angående anslutningskabel (inte förlängningskabel), elverk-jordspett och vägguttag i husbilen så har jag bara på ett sakligt sätt förklarat hur det ligger till. Om detta hade varit ett mopedforum så hade jag kanske gjort ett och annat inlägg om trimmade mopeder. Men nu är detta ett husbilsforum och ett av mina yrkesområden råkar vara el så vill jag bara att det som skrivs här inte är helt uppåt väggarna. Hur du sedan gör med din husbil det är ju upp till dig. Men du skall i alla fall fått korrekt information.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Det var väl precis det jag skrev att dom inte kvalar in som 30 moppe eller klass1,men att du tycker det är ok att dom går 50% fortare var just min poäng.
Om man nu skulle resonera liknande med anslutningskablen så hamnar vi på cirka 37 meter och det är väl inte ok? Hänger du med i mitt resonemang?
 
Toppen