• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Portugal - Spanien 2017 - 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55554

Guest
180220

Godmorgon
I går kväll blev det lite väsen, asfaltsgänget arbetade på Järnvägsgatan, fräsa upp asfalt, köra bort skiten,
sopa, lägga asfalt och trumla, vet inte hur länge dom höll på.
Marknadsförsäljarna började packa upp ställningarna runt 6 i morse .
Utsikt genom framrutan, ursäkta gardinen och flaggorna.

I går kväll
180219 dagen innan.jpg

9.00
180220 Marknad.jpg

Fullt på båda sidor om vägen.
180220 Fullt.jpg

Ha en bra dag och en bättre i morgon.

Det blir hackat och malet med flera inlägg innan jag uppdaterar sidan.
Gör ett nytt inlägg!

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

kjelln

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
386
Medlemskap
2025
Viär avundsjuka på er där nere.
Här i södra Småland är det vinter någon minusgrad och 15 cm snö, i stugan är kaminen och 22 grader. Luftar mig genom att hämta ved jag har 40 kubikmeter där ute. Funderar på att på att lägga ut ett 3 km skidspår, bra spårsnö, Vad funderar ni på? Rasta Rappe? Läste om er lägenhet, tråkigt. Hoppas ni badar dagligen, det är ju minst 15 grader i havet. Har följt er resa, känner väl igen de flesta platser ni övernattar på.
Hälsningar till den varmare södern Kjell o Karina.
 
F

F.d. 55554

Guest
@kjelln

Det kan du där hemma, vi har SOL just nu, +20 i skuggan +30 i husbilen med tvärdrag.
Bada, så varmt blir det inte, är ingen vinterbadare, minst +30 om jag skall bada.
Vi har det bra och njuter när vi hör om vädret hemma.
Tyvärr vimlar det av husbilar, inte konstigt att det blir bommar och stenar på platser vi kan stå på.
Vi hade tänkt köra i måndags, men fick en bra plats, nu kan vi göra dom ärenden som behövs.
Blir nog ett besök hos frisör, skall kolla om dom har tid i dag.
Jag skall till fotvård i morgon, den jag gick till innan har slutat/flyttat kostar 27€,
hoppas det är värt pengarna.
Tiden går och inga barn blir gjorda .

Ha det bra i snön, hälsa Karina.
Ps
Roligt att du kommrr i håg oss. :yes::twitcy:

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
180220/1
Det blev som det blev när det inte blev som det skulle.

Var och blev klippt hos en "Barbershop" i LosBoliches, det gick snabbt, 10 minuter för 10€.
Det gick fort och blev kort, tröstar mig med att det växer ut igen, nu blir det "Vallåkra kepsen" på.
Hörde att Daytona, den Svenska datorbutiken stängt, visade sig att dom bara flyttat till Avenida Acapulco 2 kvarter från järnvägsgatan

180220 Daytona.jpg

Gittan har varit på alerten i dag och bakat, dels ett matbröd utan mjöl men med havregryn och morötter.,

180220 Morotslimps.jpg
Dels en mjuk pepparkaka, som inte blev bra, Gittan har inte lärt sig baka med silikonformen.
Skall bli gott att ha till en kopp Zoégas kaffe ändå

180220 Mjuk pepparkaka.jpg

Det var allt för i dag.
Krya på Er, ( förebyggande):yes:
Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
180221

Tjohej på Er alla.

Dagen har varit solig men lite blåsig, vi skall inte klaga när vi hör hur vädret är hemma.
Vi fick fint besök i förmiddags, Jorma och Lena tittade in.
Det blev en pratstund innan dom gick i väg igen.
Dagens lunch blev LIDL,s "Stegefläsk" med lögadoppa (löksås) och sötpotatis.
Fläsket har legat färdigkryddat i frysen, bara att tina, steka och äta.

LIDL,s stegefläsk
180221 LIDL,s stegefläsk.jpg

Husbilar kommer och kör, alltid fullt här, det som förvånar mig är att inte kommunen reagerar på långliggarna,
det finns folk som bor i Fuengirola eller Los Boliches och parkerar husbilen här.
Det finns även husbilsägare som parkerar här i månader utan att flytta på sig.
Det skulle varit som i la Cala de Mijas, anmälan hos polisen och du får stå här 48 timmar,
behöver inte vara så begränsat som i la Cala att du måste vara väck i 10 dagar innan du får komma hit igen.
Eller ta ut en avgift på 3€/dag, som i Fonte Santa, många husbilsägare hade säkert kört i väg.
Betala när man kan stå gratis som Finnen svarade mig på frågan om Finncampingen var stängd.
Vi kommer att dra vidare senast söndag, har lite saker vi måste fixa innan vi åker vidare,
Idag blir det fotvård kl.16 hos Clinica Plocher, ligger på Calle Feria de Jerez.
skall bli skönt att få fixat fötterna, som diabetiker måste jag vara försiktig.

IMG_20180221_180454.jpg

Helt nöjd med fotvården av Alvaro Amores på Clinica Plocher, går gärna dit igen om/när vi kommer till Fuengirola.
Det var verkligen värt 27€!


Gittan fick bytt batteri i sin armbandsklocka för 5 €, nu klarar den sig ett år till.
90 Skr hemma hos urmakaren som blev förundrad över att den gamla Zitizen Wr50 klockan fortfarande fungerar.
Nu skall det var smarta klockor som kanske är "slit och släng" klockor,
med kort batteritid på grund av alla finesser.
Det är minst 7 år sedan jag använde klocka.

Ett tips!
Clinicen kan fixa till era kroppar som om det vore gjort med photohop.:yes::twitcy::wub:

Ha en bra dag och en bättre i morgon.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
180222

Det börjar krypa i kroppen och viljan att åka vidare, nu hänger det på OM Gittan vill ha Rappe tvättad här eller väntar tills vi kommer längre upp.
Den hundfrissör som skulle vara bra här i Funkan har inte tid förrän i mitten på nästa vecka, då tror jag inte att vi är här
Vi har tvättat honom i La Marina, det blir kanske där.

Jag liksom många män lider av "gubbasjuka" förstorad prostata,väntar på att urologen skall ringa i dag.
Dom alternativ han gav mig innan vi åkte var i mitt tycke inte bra, bl.a urinläckage.
Går hellre upp någon/några gånger på natten än urinläckage.

Läste på Hbk om prostatabehandling, gällde mest prostatacancer.

16.30
Väntar fortfarande på telefonsamtalet.

Jojje
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag och min bror går på kontroller min far 97 har haft problemet i över 10 år men ingen cancer. Det är minst hälften av de som är uppåt 70 som har problemet om jag ska gå efter vänkretsen.
Finns tydligen två sätt att behandla det ena är hormonbehandling med finasterid men det har sina problem vid långvarig användning, enda fördelen förutom att den ska stoppa elller minska prostataförstoringen så kan man förvänta att håret växer ut om man börjat tappa det.
Det andra sättet är att behandla med avslappande medicin alfuzoid som största biverkning har blodtrycksänkning kan tas efter behov.
Det finns kirurgiska metoder som går ut på att minska prostatan men de är förenade med risker som inkontinens dvs. kateter behövs sexuell förmåga som kan försvinna helt eller delvis vilket också finasterid fixar 100% efter bara några dagar.
Hoppas att kunna sprida lite ljus över det här, men någon doktor är jag inte men okunskapen är förvånande stor, samma som med diabetes ute i vården.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Jag har följt er på trevliga berättelser. Inte ska prostataproblemets eventuella risker som du beskriver förändra livet.
Jag gick igenom detta eländet "gubbsjuka", som du nämner. Min körtel var för stor för att klara med metoden kallad "turp", utan jag opererades med öppen kirurgi. Sjukhusbesök blev 7 dagar. Det fanns ingen cancer så nu är livet perfekt igen
Urinläckage hade jag väl någon vecka eller mer men redan glömd.
Tveka inte att fixa till prostatan, jag avvaktade alldeles för länge.
Bengt
 
F

F.d. 55554

Guest
@bengtic
Allt detta är jag mycket väl medveten om:msn_teeth:

@Los Suecos
Gittan gillar spa, det gör inte Rappe, vi tjoar till när vi kommer åt ditt håll.

@KarinoBengt
Får väl höra vad läkaren kommer med förslag. Han h
ar fortfarande inte ringt.

180223
En husbilsåkare som står bakom oss har tydligen haft problem med elen eftersom han haft motorn i gång flera timmar i går kväll,
tidigt i morse var det dags igen, motorn i gång, 04.35 var jag på toa när någon knackade på personens bildörr, motorn stängdes, det blev tyst.
07.00 var det dags igen, motorn i gång för att ladda batterierna, trodde vi, tydligen var gasolen totalt slut,
tror inte att motorn blev varm nog så det blev värme i husbilen.
Det var 2 st husbilar dom startade motorn under dagarna, den som hade motorn i gång i morse körde i väg,
ersattes av en annan Finsk husbil som kör i gång motorn.
Har man problem med batterierna får man fixa det och inte störa alla andra.

Vi har haft en solig dag
Som vanligt, husbilar kommer och kör, parkerar längs kanten, blir väckta kl 06.00 i morgon.
Har slutat säga till om att dom inte kan stå där, har blivit utskälld för ofta för att ha påtalat parkeringen
Gasolbilen kommer tydligen på fredagar så man kan byta på plats,
förr om åren kostade det 2€ mer än att byta på Repsoldepån, som tar 13€.

Glömde dagens lunch, återigen ett experiment, man tager vad man haver, sa Kajsa Varg.
Vi hade blomkålssoppa i går med smörfrästa skinkstrimlor och rostad lök,
i förrgår var det stegefläsk, lögadoppa och sötpotatis.
Fläsket hann inte bli gammalt, satt bra tillsammans med en macka.
Jag tog silen, lät soppsåsen rinna av, mosade sötpotatisen med löken, lade i två ägg.
Blandade allt i en skål, tänkte steka det som en stor pannkaka,
funkade inte, skulle varit fler ägg.
Annorlunda rätt, smakade gott till Svensk stekt falukorv.
180223 Dagens lunch.jpg

Det var allt för i dag, tror jag:yes:

Jojje

.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det där med att man startar motorerna när som helst har jag också upplevt men inte förstått varför?
Står man på tomgång en liten stund lär ju knappt batterierna ta igen vad som gick åt vid starten, värmen på motorn lär ju inte ge någon värme på 15min på tomgång.
Mycket märkligt beteende??
 
F

F.d. 55554

Guest
180224
Vi var inne på loppismarknaden nu på förmiddagen, ca +14 och blåsigt.
Jag frös, folk frös, vissa satt invirade i filt och frös, ingen bra marknadsdag.
Blir kanske bättre när solen kommit fram och värmer upp..
Tänk vad mycket dom försöker sälja, krimskrams, leksaker, kläder, prydnadssaker
Visst finns det många bra saker, företag som säljer nya utgångna modeller av spisar, kylskåp och sängar.
Begagnade möbler i olika stilar och epoker.
Skulle kunna möblera en lägenhet med bara loppis saker.

Nu blev det en billig runda på marknaden, gick till Nordiska butiken och köpte 2 kanelbullar
till Zoégas kaffet, satt gott efter marknadsrundan.

Vi har letet efter vitt vin, "don Simon" i plastflaskor, lätt att packa i husbilen, går inte sönder, väger lite.
Blir frugan förbannad och slår flaskan i huvudet på hen går den inte sönder i bitar,
spricker kanske och det blir vin överallt.
Förr köpte vi dom hos Eroski, nu hittade jag inget Eroski i Funkan, fanns visst i Miramar, det missade vi.
Gittan hittade ett annat vitt vin i plastflaskor 1.5l för 1.59€ på Mercadona.

180224 Vitt vin.jpg

Köpte några flaskor, vår kompis blir glad när hon får dom tomma flaskorna
Smakade bra, jag dricker bara vitt vin med 7up eller annan dricka, gillar inte spritsmaken.
Grogg dricker jag sällan, ren sprit , 4cl, bara på aftnar och när jag nollar.:yes:

För vår del bryr vi oss inte om dyra viner typ Châteauneuf du Pape , ditt eller datt.
Varför kasta pärlor till svinen. :twitcy:

Dagens lunch blev Svenska kåldolmar, sötpotatis och lingon.

Tror det var allt för idag, trevlig helg.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Jag har något minne av att jag köpte DonSimon på Lidl i funkan men det var 1l pappförpackning vilket jag tycker är bra när den är tom sätter man bara foten på den och den blir platt.
Dricka blandat med vitt vin gjorde man bara någon gång i ungdomen då allt skulle vara sött och gott. Alkohol sänker blodsockret det var den enda medicin som fanns innan man kom på insulinet och resultatet förlängde ju bara livet en aning. När storrökare sitter och pratar om dyra viner vet man att de är ute efter att vara märkvärdiga rökare har inte mycket luktsinne överhuvudtaget det är bara salt surt sött som gäller.
 
F

F.d. 55554

Guest
180225

Jag säger som Jappe sa om Santa Pola, när jag kommit till Fuengirola har jag kommit hem
Har bott här några månader och trivts jättebra, det var före husbilstiden, kört husbil sedan hösten 2012.
Stod då i Funkan i 7,5 veckor innan vi drog vidare mot Portugal, fanns bara husbilar in backade mot muren,
det hände att det stod någon i mitten.
För rengöring av solpanelerna var det bara att backa in mot muren, gå upp på taket via cykelstället och göra rent.
Övrig parkering var full av personbilar när det var marknad, i bland stod man framför sin husbil för att den inte skulle bli påkörd.
Nu är platsen överfull, skulle det bli en brand går det åt helvete med dom som står i mitten.
Någon sa att borgmästarinnan sagt till polisen, "låt bli husbilarna", vem tar ansvaret vid en katastrof?

180225 Funkan.jpg

Vi fick en bra plats i utkanten med en
meter till vare husbil vid sidan om.
Har stått i Funkan i omgångar denna vår, dels för stt träffa kompisar, husbilsåker eller inte,
Varit hos frisören båda 2, fortvård, apotek, veterinär, fixat nytt backspegelglas och flera andra ärenden och affärer.
Nu är inte känslan av "hemma" den samma, nu drar vi vidare mot nya mål.

Vi körde till Fågelparken Benalmádena, där blev det fika Zoégas kaffe och kex innan vi drog vidare till?
Efter lite felkörning, missade en avfart ovh fick köra lokal vägen hit, nu står vi på en strandparkering i Torremolinos, strax innan Malaga.
Flygplanen hörs ordentligt när dom flyger över oss vid start
Koordinater:
GPS: 36,64744, −4,47543   , noggrannhet ± 0,1 m

Google Maps link:

180225 Stranden.jpg

Lunchen bestod av SanJacobos med extra ost och ett stekt ägg överst.
Jag hade lite remoulade på min SanJacobos, kallas även för "fattigmans CordonBlue."
Priset brukar ligga runt 1.50€/4st, lagom att steka 2 för lunch, 2 till kvällsmat med en öl, äts som macka.
När vi satt och åt kom det en Svensk husbil, paaserade osx och parkerade en bit bort.
Plötsligt frågade en man "finns det Zoégas kaffe här"
Snopen öppnade jsg dörren, överraskningen blev STOR, det var Janne från Helsingborg som stod utanför.
Sedan kom hans fru Renée fram bakom grannens husbil.
Har inte hört något från/om dom på länge, vi blev glada att se dom igen, länge sedan sist.
Det var på Råå dom hade hälsat på husbilsfolk.
Nu är det dags för Zoégas kaffe och kex.

Hur tolkar man denns skylt, stod/står flera husbilar här.

180225 NO Camping.jpg

Toatömmning i markbrunn, koordinater:
GPS: N 36°38'53.846'' , W 004°28'28.202''    .

Vi och Janne var och kollade en annan plats att stå med husbilar, nu har flyttar vi hit.
Står redan ett antal husbilar där på gatorna.
Koordinater dit:
GPS: N 36°38'23.633'' , W 004°29'11.530''   

Google Maps link


Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen