• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Portugal - Spanien 2017 - 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Tackar för infot! Vi kan inte slita oss från Algarve, men så småningom hamnar väl vi med i Spanien, då blir de ett besök hos farbror polisen!
 
F

F.d. 55554

Guest
180210

I dag drabbades vi av "Murphys lag om all djävlighet.
Gasolen i Spanska flaska slut på morgonen, det var bara +15° lite kyligt att stiga upp.
Nu var det inte så kallt ute, fick på kläder och skifta till fasta flaskan.
Nu kl 9.30 har vi +21, solen skiner, marknadsfolket är i full gång att sätta upp sina stånd.

Mijas personal har parkerat sin personbil över tömmningsluckan och det behövs.
Jag säger FY FAN, folk har tydligen varit förbannade på beslutet om registrering,
inte brytt sig om att tömma i hålet utan sidan om.
Kladdig och blött när jag skulle tömma i går kväll.

Vi var på "lokal" tillsammans med Ewa och Berry i går kväll, skulle lyssna på musik och ta en öl.
Det blev ingen musik, jo något oljud från högtalarna inne i baren som överröstades av en sångkör,
killar som sjöng Engelska snapsvisor.
En bit från oss fanns ett biljardbord med ett gäng högljudda killar som spelade och drack öl.

180210 Bloody.jpg
Besvikna gick vi därifrån och hem.

Idag blir det ett besök på marknaden.
180210 Marknaden.jpg

I eftermiddag skall vi prova Woken och deras buffé
180210 Wok.jpg

Eftersom vi skall äta buffé på Wok,en i eftermiddag, blev det en snabblunch, det skulle varit en varm macka,
men jag glömde fixa brödet först, nu blev det en macka med ost, stekt ägg och svampstuvning,
det sista brukar jag fixa till och lägga i kylen för att ha i maten eller på en macka.
Snabbt och enkelt att ta till, varmt eller kallt.

180210 Dagens.jpg

Kl 15.15 klev vi, 4st matglada Svenskar in på Wok,en för god buffé.
Vi var nyfikna eftersom vi hört så mycket gott om den.
Längesedan JAG blev så besviken, dom andra får tala för sig.
Mycket av varmrätten var hårt, det gick inte att skära igenom köttet,
revbenen var så hårt, det var som att knacka på en träbit.
vissa av det friterade gick inte att skära i, segt och mjukt som en gummiboll.
Kanske berodde det på slöa knivar , kanske var det tidpunkten som var fel.
Det fanns mat som var god och lätt att dela och äta.
Nu testade vi inte att ta kött/fisk och få det wokat.
Det som var gott var glassen o h frukten.
Till det priset borde det varit mycket bättre.
4 stora öl och buffé kostade 67€.
34€/par, det hade räckt till husmanskost i en vecka för oss.(utan öl)
Tack och lov hade vi trevligt sällskap av Ewa och Berry.

Jag brukar inte klanka ner på maten, men detta var INTE gott eller bra.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Hej på er!
är hemma från lasarettet, utan besked om vad jag har för fel!
Så roligt att följa er, men såå svårt att hitta på denna nya sida!!
Mycket lättare som det var förut! Tycker jag alltså! Kanske har jag svårt att fatta nymodigheterna? När man inte är i närheten av vad man varit tidigare så är det så roligt o härligt att läsa vad ni skriver om och upplever! Hoppas att i har det så skönt! Vi har snö , mulet råkallt och så dj-vligt som det bara kan vara när man måste vistas i vårt nordliga klimat... Bara så att ni vet att jag vill följa er!!
 
F

F.d. 55554

Guest
180211

I dag är det dagen G, Gå för att åka i väg från La Cala, vi måste vara väck kl 13.00 enligt pappret.
Nu blir det dusch, sen tömmning och fyllning.

Vi åker till El Rengo och kollar om det finns plats, annars åker vi mot campingen för att träffa kompisar.
Vi kan inte stå där, antingen blir det en pplats där eller borgen.

12.50 kom vi fram till El Rengo, koordinaterna ligger fel, visar att platsen ligger på höger sida på vägen in mot ställplatsen.
Vi körde bakvägen via bergen, såg nu var hippodromen låg, har kompisar som brukar stå där.

Väl framme fick vi en plats, genast kom det fram folk och ville prata,
Rolf och Gun hälsade på och körde i väg strax efter vi kom, missade att dom skulle åka.
Ewa och Berry tog tydligen deras plats..
När vi käkade en sen lunch, kollaps, jag menar kalops med sötpotatis, kokta och sedan stekta brysselkål,
OBS!
Det skall vara 59.....

blev vi inbjudna till Peters fru, Marie 59 års kalas, vi var ca 12 st som njöt av hemma gjorda bakelser, kaffe? (Gevalia)
180211 Gevalia.jpg
olika sorters sprit.
Mycket trevlig tillställning.
Kvällen avslutades med en öl hos Ewa och Berry och deras kompisar.

Stannar här en natt eller två.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
@ J.Bergsten
Vi har 140 l färskvatten, till det brukar det vara några flaskor med vatten, ca 20 liter i garaget.
Kommer inte i håg vad gråvattentankens volym är.
För att slippa illaluktande gråvatten har vi Rappe som fördiskar och en 5l dunk inne som vi häller diskvatten i.
Lätt att tömma.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
180212

En ny dag en ny plats. EL Rengo, platsen ligger i Las Lagunas de Mijas inte i Fuengirola.
En gång i tiden tillhörde Fuengirola .Las Lagunas de Mijas, men efter stridigheter mellan fisken och resten av Mijas blev Fuengirola en egen stad mellan avrinningskanalerna, den vid borgen och den vid Feriaplatsen.
På andra sidan Feriaplatsen heter der Los Boliches med mycket Finnar, barer restauranger tom vägar bär Finska namn.

Lite mer informstion om Fuengirola och Mijas.
Saxat ur Andalucia ,s hemsida
"Under en period på ungefär två år i början av 1800-talet under självständighetskriget föll Sohail Castle i fransens händer. Senare kom Fuengirola under kommunen Mijas och gradvis växte befolkningen och folk bosatte sig på motsatta sidan av floden från de tidigare bosättningarna av slottet."

180212 El Rengo.jpg
Solen skiner och värmer, laddar solcellerna, bara att hoppas på bra väder,
dom har visserligen lovar regnskurar i dag.
Just nu kl 10 finns 1 plats ledig.

Var på Fiat för att köpa nytt spegelglas till min högra backspegel,
dom fixar hem en till kl 13 i morgon.
För er som beöver hjälp på Fiat så är koordinaterna
GPS: N 36°32'2.345'' , W 004°38'1.058''   ,
adressen är Calle Parauta, 3, detta är på baksidan av Fiatverkstaden.

Ha en bra dag och en bättre i morgon.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
180213

Dagen har börjat bra, solen skiner, vi hade +16 i skuggan, betydligt mer i solen.
Vi beställde text med våra namn, kostnad 8€/st, nu sitter dom på husbilen.
Tyvärr tappade vi punkten på i i Gittan på höger sida.
20180213_151439.jpg

Vi har även varit vid campingen och hälsat på kompisar, vi kan inte stå där eftersom vi har Rappe.
Det var krokiga smala vägar dit, när vi sedan skulle där ifrån fick vi köra till avfarten vid El Faro och vända.
Ganska fullt av husbilar på parkeringen.
Här står vi nu. Koordinater:
GPS: 36,52264 , −4,62994    , ± 0,1 m
Google Maps link:
Kostar 2€, står här till i morgon fm.

En del av husbilarna.
180213 Borgen.jpg

Borgen och husbilarna
180213 Borgen1.jpg

Borgen
180213 Borgen2.jpg


Skall till Repsol depåni morgon och byta den Spanska flaskan,
OBS!
Bara byte, butan eller propan.
Koordinater till Repsoldepån:
GPS: N 36°32'0.539'' , W 004°38'56.173''   
eventuellt kör vi till motorvägen och fyller den fasta flaskan innan vi kör till Feriaplatsen..
Koordinater dit:
GPS: N 36°33'31.972'' , W 004°37'16.226''   

Ha en bra dag och en bättre i morgon.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det fina i den här klubben är mångfald när det gäller författarnas tolkning och beskrivning av olika upplevelser. Det svänger från Klavers fantastiska mark & bilder från den yttre-rymden (vart dessa nu kan vara tagna) till Jojjes klockrena och rätta koordinater med markbundna bilder som kanske lider av "brist på den absolut bästa skärpan".

Vi har inte hunnit besöka mer än kanske högst 10% av ställen som Jojje eller Klaver beskriver i sina bloggar. Skoj att få höra om annat än bara det vi själva har sett och upplevt. Vi kanske har varit med om lite mer udda ställen under våra 3 första övervintringar, men det tar vi i vår egen blogg...

Sen har vi det där med matlagning och restaurangkritik antingen det gäller egna recept alternativt "snustorra" menyer för dyra pengar. Mycket bra tips Jojje, alla kanske inte är förtjusta i pommes frites varje gång! Jag tittar ofta på antal ***** och det egna plånbokens innehåll innan vi ger oss ut för att tillfredsställa egna smaklökar. Man måste nästan vistas ett par månader på samma ställe för att få uppleva "nirvana" utan att bli ruinerad på kuppen.

Hur som helst Jojje, tack för att du bryr dig och tack för all den tid du lägger på att hålla oss (väl)-informerade :yes::wub::rolleyes:;):eek::D:wink: Bra jobbat!
 
F

F.d. 55554

Guest
Tackar för dessa värmande ord, inte för att det behövs idag, just nu +30 i husbilen.
Att det inte är bra bilder beror på att jag till 90 % använder min Samsung 10'1" platta..
Skall jag ta kameran blir det genast jobbigare, starta datorn, som tar mycket ström,
ansluta paddan eller microsdkort och lägga upp bilderna.
Här har jag allt och bryr mig inte om skärpan, bättre att lägga upp bilderna som dom är,
eller låta bli och det blir färre foto.

När det gäller mat brukar jag säga, det enda som behövs är fantasi och goda råvaror.
Mitt problem är att jag glömmer skriva ner recepten och nästa gång blir maten inte riktigt den samma.
Vi kör billighetsprincipen, billiga råvaror, lagar mat som räcker i 1-3 dagar, samt restauranbesök när kassan tillåter och vi känner för det
Givetvis beroende på var vi befinner oss, man sina favoriter.
Här i Fuengirola har jag några, har ju bott här 4 månader.
Väl mött, kanske.
Glada hälsningar från oss.:twitcy::yes:

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Tackar för dessa värmande ord, inte för att det behövs idag, just nu +30 i husbilen.
Att det inte är bra bilder beror på att jag till 90 % använder min Samsung 10'1" platta..
Skall jag ta kameran blir det genast jobbigare, starta datorn, som tar mycket ström,
ansluta paddan eller microsdkort och lägga upp bilderna.
Här har jag allt och bryr mig inte om skärpan, bättre att lägga upp bilderna som dom är,
eller låta bli och det blir färre foto.

Glada hälsningar från oss.:twitcy::yes:

Jojje
 

Ewa o Berry

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
13837
Medlemskap
2024
Hej Jojje.
Det här är premiär för mig mig på dylik sida. Vi kör också billighetsprincipen. Dock kan jag minnas en trevlig afton på chinakrog. Vi hade många glada skrattt tillsammans med er. Ser fram emot nästa gång vägarna korsas. Fråga. Kan alla läsa vad jag skriver. Ta hand om er.
Hälsn. Berry
PS. Åkte till nämnda koordinater o fick halv tysk o tom spansk fylld. Succés. Dock. 65€. Varning. Men det är trots allt svårt o få en full tysk!!! Här nere. DS
 

Ewa o Berry

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
13837
Medlemskap
2024
Hej.
Bara propan aldrig butan, den är smutsigare. Hat jag hört. Kylskåpet kan becka igen. Radera fotot du tog av bladet jag fick av dig. 64€.
Hälsn. Berry
 
F

F.d. 22252

Guest
Gas är nog inte smutsigare om det är butan eller propan, det är bara lägre flampunkt på butan som kan göra att det sotar om det är kallt.
Gasol är ju egentligen kol i gasformig form så brinner den inte vid rätt temperatur får man sot som kan skapa proplem i mustycken osv.
Är det för kallt för butan att förångas är det risk för kolutfällning -sot.
Eftersom det är ställen man inte kommer åt så så lätt för rengöring så ska man använda propan men egentligen inte för att det är ett sämre bränsle.
Så mitt råd är att undvika butan söderut på vintern och norrut alltid, vilket är grundat på data.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen