• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta borde vara straffbart

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
En flyttbar sommarstuga men knappast att se som brukbar husbil. Får väl ställas upp på någon säsongsplats eller liknande.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Det ska vara vägd tjänstervikt inget annat. Innan försäljning. För varje fordon. Ops då får många inte sälja.
Jag har sett lastvikt på husvagn på papper 36kg .
Mats
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Även säljaren sitter i en konstig sits. Bilen är väl ett inbyte & det är väldigt svårt att neka inbyte p.g.a för låg lastvikt när ens verksamhet går ut på att sälja husbilar. Om alla köpare var medvetna om problemet så skulle den husbilen förbli osåld. Det stora problemet är att sådana husbilar över huvud taget produceras.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Det är skit att branchen skall vara sådan så att många skall behöva ta dyra läropengar. Min första bil var också en flyttbar sommarstuga som jag givetvis bytte in efter mindre än ett år. Man bör alltid väga bilarna innan köp.
Min nuvarande bil väger 600 kg mindre än tjänstevikten och då med semesterpackning mm. En trevlig överraskning eftersom bilen redan hade fått bra lastvikt efter uppvägning. Skönt att aldrig behöva oroa sig om överlast.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Även säljaren sitter i en konstig sits. Bilen är väl ett inbyte & det är väldigt svårt att neka inbyte p.g.a för låg lastvikt när ens verksamhet går ut på att sälja husbilar. Om alla köpare var medvetna om problemet så skulle den husbilen förbli osåld. Det stora problemet är att sådana husbilar över huvud taget produceras.

Vad jag förstår är bilen fabriksny.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Äntligen en tråd med lite "sting"... :),
måste bara ge mig i kast och att ge tillföra en annan syn på saken,
jag som nu blott råkar äga en husbil < 3,5 ton, med en förhållandevis ynkligt låg lastvikt...
som t.o.m egentligen inte ens borde få saluföras?

Egentligen borde jag kanske slänga in handduken direkt och ägna mig åt något annat?
Hur klarar jag mig ute på vägarna, när jag inte kan lasta minst ett halvt ton och lite till?

Som svar på mina funderingar vill jag tillföra detta alla ni som kanske undrar,
att det går alldeles utmärkt (!) att äga och leva med en sådan förpestad bil! ;)

Men man får väl tänka till lite grann extra ibland och planera sina utflykter bättre?
Bränsletank 120l, vattentank 140l, här finns mycket "onödig" vikt att "byta ut" mot ren lastvikt,
blybatteri vs lithium (15 kg) och slopa all tung extra och kanske onödig utrustning?
Istället tar jag med vad vi absolut behöver, (inget mer), tänker lite på hur jag lastar bilen.
Kollar totalvikten (max 3500kg) emellanåt, när jag passerar någon öppen och tillgänglig våg.
Om jag vid något tillfälle skulle ha lastat 50 kg för mycket, so what?
Hur många råkar inte "glida" 10-30 km över tillåten hastighet, framför allt på motorväg?
90% av bilisterna har inte några större samvetskval bakom ratten...?

Plus: Med en totalvikt på 3,5 ton har jag inga begränsningar att bry mig om,
åker oftast fritt överallt / billigare över broar och andra avgiftsbelagda ställen,
parkerar i t.ex Danmark som vilken personbil som helst, kör i vilken hastighet som passar mig
och vem som helst med vanligt körkort äger rätt att sätta sig bakom ratten.

Visst vore det härligt att slippa tänka på vikten jämt och ständigt,
packa in fullt med massa grejor i garaget och slippa oroa sig för att bli vägd av polisen...,
men bara för att du har en större lastvikt, så har du ändå en max-begränsning någonstans.

När den yngre generationen ev skaffar sig en husbil, kommer marknaden
av "tunga slagskepp" att stagnera. Ungdomen av idag har inte c-behörighet per automatik
och kommer förmodligen att välja fordon därefter. Våra < 3,5 ton blir nog ganska lättsålda.

Det är inget fel med min tjusiga husbil, modernt utrustad och den är fantastisk att resa med.
Säkert många med mig, som har köpt sig en < 3,5 ton och lever hyggligt med en lastvikt,
som kanske inte var det största argumentet till varför vi köpte just den husbilen.

Borde inte få säljas? - Släng dig i väggen! (Menat ur humoristiskt perspektiv...;))
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Har en likadan och tjänstevikten 3057, Albins vägde upp den till 3850 kg efter önskemål från oss.
Märkligt att tjänstevikten skilljer så mycket på likadana bilar.
Pelle
 
F

F.d. 55665

Guest
Här har jag tjänat in medlemsavgiften i klubben mångfalt! Innan vi köpte läste jag tills ögonen blödde här på forumen. Det blev en "lättviktsHymer" på 2800 kg, även efter fulla tankar av allt och två personer (mer lan vi ändå inte sova i den) så är det flera hundra kilo kvar.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Helt rätt tycker som du och har själv en last vikt på 430 kg det räcker för mig och frugan och hunden, men när en bilförsäljare säljer en husbil med last vikt på 275 kg och då är inte extra utrustning med räknad då är det inte mycket kvar, frun 80 kg och lite vatten samt packning så är de flesta redan körda på vikten, sen komma och säga till polisen att vi inte visste eller att försäljaren sa så och så hjälper inte!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Väger den mindre än tjänstevikten med packning?? Det måste väl vara 600 kg mindre än totalvikten du menar?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Det är skit att branchen skall vara sådan så att många skall behöva ta dyra läropengar. Min första bil var också en flyttbar sommarstuga som jag givetvis bytte in efter mindre än ett år. Man bör alltid väga bilarna innan köp.
Min nuvarande bil väger 600 kg mindre än tjänstevikten och då med semesterpackning mm. En trevlig överraskning eftersom bilen redan hade fått bra lastvikt efter uppvägning. Skönt att aldrig behöva oroa sig om överlast.

Väger den mindre än tjänstevikten med packning?? Det måste väl vara 600 kg mindre än totalvikten du menar?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Bilen väger 600 kg mindre packad än tjänstevikten i instrumentet. Kontrollvägt på tre olika vågar.
Totalvikten är mycket högre. Här fick jag 600 kg mera i lastvikt som ju är skildnaden mellan lastvikt och tjänstevikt.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jo Lasse, du har inte helt fel. ;)
Det vilar på den, som sitter bakom ratten, att ansvara för att inte överskrida vare sig totalvikt, axeltryck, hastighetsgränser, körtider eller andra bestämmelser i trafiken. Man kan aldrig skylla på försäljaren, tillverkaren eller någon annan, att man åker omkring med för mycket grejor...

Med en förhållandevis låg lastvikt, får man vara lite mer på alerten och fundera på vad man egentligen släpar med sig. Kontrollväg bilen ibland och skaffa medvetenhet om hur mycket du egentligen väger, lastad och klar.
Men att förbjuda tillverkning/försäljning av bilar med mindre lastvikt än 400 kg, nja det tycker jag var lite väl drastiskt. Kanske skulle man fasa ut 3,5 ton gränsen och ersätta den vid 4,2 ton istället?

Av egen erfarenhet har jag ett exempel med två helt identiska husbilar, årsmodell, utrustning, tillverkningsdatum och motorutrustning, allt stämmer. Den ena saluförs med en lastvikt på 527 kg.
Min husbil är registrerad, invägd, noga kontrollerad, beräknade tankvolymer, gasol m.m. och med 3 pass / (hunden invägd av misstag/30kg) , bilen fick därefter (med fylld vattentank inkluderad) en lastvikt på 210 kg,

Den andra bilen har dessutom en AC monterad på taket och lastar enligt pappret drygt 300 kg mer, helt obegripligt! Finns inget i chassieutförandet som kan försvara differensen. Kanske har den registrerats enbart efter CoC dokumentet och endast 20 l vatten tanken? Men vem är det som blir lurad?

Det största problemet vi husbilsvänner (och även husvagnar) har idag, är att Transportstyrelsen ännu inte har gjort något åt beräkningen av påföljden vid överlast. Skiljer fortfarande sig markant från övriga EU...
Då hänger verkligen lastvikten som ett Damokles svärd över huvudet på stackaren som ertappas på vågen.

Men å andra sidan är jag övertygad om, att den normalt begåvade polisen har en viss förståelse för problemet.
 
Toppen