• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hygien & hälsa

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Läste nyligen en artikel om kvalster (i hemmamiljö) som kan vara anledning till nästäppa & t.o.m. allergier och började fundera på kvalster i husbilsmiljön. Kvalster gillar fuktig, dammig och tempererad miljö och därmed borde stortrivas i husbilar. Här ser man inte samma ansamlingar som t.ex. hemma "under sängen" bara nå'n dag efter rejäl dammsugning och blöt-moppning. Jag har i alla fall inte observerat något onormalt i husbilen, men förnuftet säger att där borde krylla massvis av kvalster annars...

Vi tvättar sängkläder och övrigt i minst 60°C en gång i veckan och skakar av alla plagg så fort tillfället ges och ändå ser man otroligt mycket damm så fort en solstråle belyser våra soffor. Har använt mattpiskare ibland med enorma dammoln vid varje piskslag. Vet ej hur stort problem kvalster kan åstadkomma i husbilsmiljön, men efter artikeln häromdagen är vi mer inne på att vädra vara sängkläder betydligt oftare. Det sämsta man kan göra i plåtismiljön borde vara att rulla ihop sängkläder direkt efter man vaknat!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kvalster dör i när det blir kallt så vädring i minusgrader är bra. Det finns även överdrag för kudde, täcke och madrass. De liknar Gore-tex och blir inte alls trevliga att att ha i sängen eftersom de inte släpper igenom luften och det blir som våtvarmt omslag.
Det är vädring och att se till att hålla det torrt som gäller.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vet du vad som är sunkigast på en restaurang/krog, förutom jordnötter i baren? Toan kommer först på 3:e plats och den behöver man kanske inte ens besöka, men du måste i alla fall bläddra i menyn. Menyn skall vara värsting på 1:a plats med salt & peppar-sätt som god 2:a. Och hur löser man sådana och liknande problem?

Vi brukar ha med oss:
antibac-desinfektionsservett-för-händer-20-st-0.jpg
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Vet du vad som är sunkigast på en restaurang/krog, förutom jordnötter i baren? Toan kommer först på 3:e plats och den behöver man kanske inte ens besöka, men du måste i alla fall bläddra i menyn. Menyn skall vara värsting på 1:a plats med salt & peppar-sätt som god 2:a. Och hur löser man sådana och liknande problem?

Vi brukar ha med oss:
Visa bilaga 134319
God morgon ! En liten fundering bara, för 50 år sedan och mer vill jag minnas att det var ganska ovanligt med allergier och intoleranser av olika slag, jag inbillar mig vidare att vi inte var lika sterila som i dag, men vad vet jag, som sagt bara en liten fundering !
Hälsningar från Kungsör som ser ut att få en fin dag, hoppas på det samma för Er alla
Hasse & Ingegerd
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.336
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
God morgon ! En liten fundering bara, för 50 år sedan och mer vill jag minnas att det var ganska ovanligt med allergier och intoleranser av olika slag, jag inbillar mig vidare att vi inte var lika sterila som i dag, men vad vet jag, som sagt bara en liten fundering !
Hälsningar från Kungsör som ser ut att få en fin dag, hoppas på det samma för Er alla
Hasse & Ingegerd

God morgon. Jag tror som Du, idag är vi alldeles för sterila, vi friska människor vill gärna vaccinera oss mot allt möjligt, kanske inte så vettigt mot kroppens egen förmåga att bygga immunförsvar, är fullt medveten att det finns de som måste ta vacciner, men inte alla
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vaksiner er det beste som har hendt, men for at de som ikke kan få vaksiner skal være beskyttet trengs at 95% av befolkningen er vaksinert. Hadde selv polio som barn - før vaksinen, har fortsatt noen problemer fra det.

Noe helt annet er dagens antibakterie hysteri, immunsystemet trenger å trigges for fungere, faktisk er det noe vaksinene gjør også - trigger immunsystemet til å kjenne igjen og slå til mot alvorlige smitter.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
God morgon. Jag tror som Du, idag är vi alldeles för sterila, vi friska människor vill gärna vaccinera oss mot allt möjligt, kanske inte så vettigt mot kroppens egen förmåga att bygga immunförsvar, är fullt medveten att det finns de som måste ta vacciner, men inte alla
Helt sant! Jag läser just boken Happy Food där de förklarar hur tjocktarmens bakterier fungerar. Stämmer väl överens med de man brukar säga att Det som inte dödar det härdar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det ligger en del sanning i "det som inte dödar det härdar", men jag undviker gärna vinterkräksjukan, matförgiftningar och pågående influensor så gott det går. Allt kramande före och under Julen/Nyår har resulterat i hosta och feber som ännu inte har släppt. Känns som om 8 av 10 här på campingen har genomgått eller fortfarande är sjuka av "samma" virus/bacill. Hoppas det "härdar" i slutändan för det var inte alls trevligt med feber & hosta under dom senaste veckorna...

images.jpeg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ni kan inte fricampa någon längre tid om sängkläderna måste tvättas en gång i veckan. Tommy R
Vi har dubbelt upp med sängkläder Tommy, men dricksvattnet tar slut och vi måste även tömma grå/svartvatten, kanske duscha på "riktigt" efter en vecka. Frikamping är beräknad (redan vid bygget av husbilen) till att vi ska kunna klara oss upp till en vecka oavsett vilket, sen är det dags att röra på sig...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Helt rätt Esbjörn! Jag vet inte hur Ludde har löst sina "dagliga" duschningar, när han frikampar (det säger han ingenting om). Vi gör det så gott vi kan med dom resurser vi har till förfogande antingen i husbilen (130 l vattentank) eller omgivningen (hotell, simhall, hamnar, campingar, ställplatser). Än har vi inte haft några problem mer än tanken på "kvalster-förekomsten". Problemet är löst med rejäl vädring av våra sängkläder varje morgon, men vi ser inte någon annan som gr samma sak på campingar/ställplatser/fricamping!
Skulle vara kul att höra Luddes dusch-lösning (helst när han fricampar några dagar)! :yes:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vi, två vuxna och två tonåringar, duschar "riktigt" (vad nu riktigt är, jag duschar som jag gör hemma) varje dag i husbilen. Fricampar i stort sett nästan jämt, dock fyller jag på vatten ca var fjärde dag, men när jag ändå t.ex. tankar så fyller jag samtidigt på vatten även om det inte är tomt. Skulle aldrig komma på tanken att gå och lägga mig utan att ha duschat nån gång under dagen.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Mycket kan man göra avkall på, men att inte duscha varje dag finns inte på kartan för min del. Jag skulle tycka det var oerhört ofräscht. Men var och en gör ju som den vill som tur är. I en del husbilar man har varit inne i och hälsat på i hos folk har det luktat väldigt äckligt. Och då menar jag inte att det luktar hund, för det är en "doft" för sig, kanske inte doftar rosenknopp, men inget jag tycker är superäckligt. Däremot känner jag direkt när de som bor där sällan duschar, eller för den delen byter kläder. Som tur är så är det inga av min vänners bilar som luktar så. Men nån gång har man ju blivit inbjuden till nån tillfällig granne. Jag tror inte att de känner det här själva, troligtvis så vänjs man vid lukten när man bor i den ständigt. Men jag säger inte att de som väljer att göra så gör fel, det är ju helt upp till var och en.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Snart kommer någon som duschar 3 ggr dagligen byter sängkläder varannan dag och varken röker , dricker eller lever osunt på något sätt , dammsuger bilen morgon och kväll och sitter med rosiga äppelkinder och bara ler frisk som en nötkärna (obs ironi ) .
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har det fräscht i vår husbil även om vi inte duschar varje dag, det finns faktiskt våtservetter och annat man kan använda dagligen för att hålla sig ren och fräsch. Att ha rena kläder varje dag är inga problem då allt är tvättat i veckan. En av våra bekanta som duschar 2 ggr/dag har fått ett svampangrepp med otrevliga fläckar över hela kroppen, just pga "för mycket" duschning, ingenting som vi kommer att drabbas av. Tack för din åsikt Ludde, det är helt ok att duscha hur ofta man vill, det viktigaste är att man håller sig ren...

En som inte duschar varje dag:
Nordiske_mediedager_2010_-_Lars_Monsen_1.jpg
 

Bilagor

  • Nordiske_mediedager_2010_-_Lars_Monsen_1.jpg
    Nordiske_mediedager_2010_-_Lars_Monsen_1.jpg
    405,2 KB · Visningar: 13
Toppen