• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tätt bränslefilter

Agneta.S

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10886
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: T650 Ak FSC
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: T650AK FSC
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Motor
Hej är det någon mer än mig som har råkat ut för att efter husbilen efter stått ett tag, ca 2 mån, Så startar den utan problem men efter man kört några kilometer så bara dör den, har fått bärga den till verkstaden och de har kommit fram till att det är bränslefiltret som har blivit tätt, fick byta det och kört utan problem tills nästa år händer samma sak, är nyfiken är det ett vanligt problem att filtret blir tätt, och varför blir det så, kan man göra något själv för att motverka detta. bytte senast för 1 år sedan, men ändå blev det problem.
 

Agneta.S

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10886
Medlemskap
2022
EPersson skrev:
Låter som antingen bakterietillväxt eller vatten i drivmedlet.

Tankar du fullt innan avställning?
Byter du bränslefilter innan strul?

Nej jag har inte tankat fullt innan jag ska ställa in den,
har bytt filter varje år, så det är något som krånglar,
verkstaden gissade på om det kanske kom luft in i systemet
men han var inte säker.
 
F

F.d. 29925

Guest
Först och främst måste man tömma tanken och helst hela bränslesystemet samt göra rent. Det kan finnas en riktig geggamoja i botten av tanken. Efter rengöringen kan man fylla på med ny diesel och samtidigt tillsätter man ett medel mot just dieselbakterier. (Finns att köpa i välsorterade tillbehörsaffärer.)
Att ha full tank under avställningen hindrar kondensbildning, dvs vatten, som innehåller Oxygen som är nödvändig för att bakterierna skall överleva.

Men att verkstaden påstår att filtret sätts igen av luft har jag svårt att tro, men man kan aldrig veta i dagsläget.
 

Agneta.S

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10886
Medlemskap
2022
decker skrev:
Först och främst måste man tömma tanken och helst hela bränslesystemet samt göra rent. Det kan finnas en riktig geggamoja i botten av tanken. Efter rengöringen kan man fylla på med ny diesel och samtidigt tillsätter man ett medel mot just dieselbakterier. (Finns att köpa i välsorterade tillbehörsaffärer.)
Att ha full tank under avställningen hindrar kondensbildning, dvs vatten, som innehåller Oxygen som är nödvändig för att bakterierna skall överleva.

Men att verkstaden påstår att filtret sätts igen av luft har jag svårt att tro, men man kan aldrig veta i dagsläget.

Tack för ditt svar, ska höra med verkstaden om de kan tömma tanken och göra rent den, för det är väl inget jag kan göra själv, eller ?
 

Bo Holmgren

FD HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Jonstorp
HBK-Nr
17067
Medlemskap
2023
Hej!
Jag har en Hobby 750 -00 som gått väldigt lite några år, fick sen samma problem med dålig ork. Orsak bakterieöverväxt i tank, igensatt dieselfilter. Botades med losskruvning/rengöring av tank etc och inblandning av dieselbiocid i dieseln(finns tex på Biltema) tex vid varannan tankning. Detta problem har dock nästan försvunnit sen man slopade "miljödiesel"(inblandning av vegetabiliska oljor). Min husbil går numera som ett skott.
Med vänlig hälsning
Bosse Holmgren
 

Agneta.S

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10886
Medlemskap
2022
Bo Holmgren skrev:
Hej!
Jag har en Hobby 750 -00 som gått väldigt lite några år, fick sen samma problem med dålig ork. Orsak bakterieöverväxt i tank, igensatt dieselfilter. Botades med losskruvning/rengöring av tank etc och inblandning av dieselbiocid i dieseln(finns tex på Biltema) tex vid varannan tankning. Detta problem har dock nästan försvunnit sen man slopade "miljödiesel"(inblandning av vegetabiliska oljor). Min husbil går numera som ett skott.
Med vänlig hälsning
Bosse Holmgren

Hej det kan vara så att jag får lämna in den och göra rent tanken, för något är ju galet när problemet kommer tillbaka
tack för tipset med diselbiocid, ska kolla upp detta
mvh Agneta
 
Toppen