• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farthållarmontering Fiat 244 2.8jtd

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2.8JTD 8140.43S
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: CI
Husbilsmodell: Carioca 10
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Elektronik
Jag tänker här göra en guide på svenska hur jag kopplar in farthållare ihop med orginal Bosch motorstyrning EDC15.
Boxnr 0281010931 Mjukvarunr 366765
Jag utgår från den information som rusken har på sin hemsida men han har inte längre kvar alla bilder och mitt elsystem ser lite annorlunda ut.
Vad jag kunnat läsa mig fram till så finns det tydligen flera olika elsystem och det är inte alla som har alla kablar fördragna. detta blev jag varse när jag monterade Waeco A/C i bildelen.
Jag kommer löpande att uppdatera och göra en guide i denna tråden men jag har ingen tidsplan för när det kommer att bli klart.

I dagsläget har jag bara köpt en manöverspak från alfa 147 med artnr 735365522 detta är det nr som går att beställa idag och har ersatt 735293305.

Sedan behöver jag Bromsljuskontakt med artnr 46840510.
Orginal vit brytare har endast 2 poler och är stängd obelastad NC
46840510 har 4 poler dvs 2 NC och 2 NO (blir tvärt om monterad)

Om någon har tips får ni gärna dela med er.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Nu har jag fått hem bromsljuskontakten

Jag har även hittat ett tyskt forum som behandlar farthållar installationen
det visar sig att det finns bilar utan framdragna sladdar i kupen...

Jag har letat och letat och läst och jag har kommit fram till att min bil inte har sladdana indragna detta skall enligt tyskarna vara på väldigt tidiga bilar tilverkade 2002 men på mina kabelhärvor står det 2003-04 å enligt vad jag kann läsa mig till så ska det va framdraget på bilar tilverkade 2003.
Det kann vara så att bilen är byggd av fiat 2002 och kabelhärvan är bytt av någon anledning något senare och därför en tidig kabelstam fått nyare datering... italienska elsystem är rena soppa kan va lite hur som :(

oavsett så har jag konstaterat att kablarna ute i motorrummet inte går vidare i kontakten som sitter under säkringsdosan i motorrummet. och jag får således dra kablarna därifrån.

tyskarnas manual är inte komplett med info hur man ska koppla i mitt fall men jag tror det ska va så här enligt deras forum men jag är inte 100% säker så om någon har bättre info får ni gärna kompletera.
Kontaktstift
A8 till Bromsljuskontakt ? redan kopplad tror jag men får mäta upp detta
B1 är till RES knappen Grön manövertråd
B2 till + hastighet Röd manövertråd
B3 till - hastighet Blå manövertråd
B4 till Av/På + matning från +15 till Orange manövertråd

rimligen behöver jag bara dra 4 kablar från manöverspaken ut till kontakten i mototrummet och sedan en tändningspluss matning från lämplig kontakt via manöver spaken.
Manöverspaken sammankopplar Gul och orange när den är i läge on och skickar bara ut ström på dom andra om den är i läge on.

Den nya bromsljuskontakten har en längre lägesgivare men vid montering trycks den ihop och får rätt mått. på det tyska forumet har någon kapat den för dom tyckt den var för lång men det behövs inte. Den trycks ihop så den får rätt monterings mått av sig själv vid montering.

Rörigt det här men jag får renskriva när det är klart

edit: kontaktstift som skall passa enligt tyska forumet är AIV Mini-ISO conrad.se heter dom Art.nr: 742966 SKU: 56C754 kann vara samma som används i i bilstereo iso kablage ?

Ang dom bilar som har orginal monterad farthållare så ser det ut som tilslaget via rattknapparna styrs av ett växlande relä/transistor. värkar som man om man vill ha orginal rattknappar så behöver man byta även spakcentralen/kontaktrullen... i varje fall så värkar dom vara en 3dje version av elsystemet?

Brytår för vilka elsystem som är av gen 1 värkar vara 2003/05 så min faller altså under tidiga.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Nu har jag kopplat lite ute i bilen och det som jag har antecknat ovan ser ut att stämma när jag är färdig och har testat allt i verkligheten så kommer mer info. just nu har jag bytt bromsljuskontakt till dubbellpolig.
Motorstyrenheten har vissa förutsättningar för att aktivera cruise control
Bromspedal troligen behövs ingen modifikation förutom dubbelkontakten
ON/OFF från spaken + matning till EDC15 pinne B4 ?

Med datorn får jag iaf upp alla kommandon nu RES/+/-/On Brake.

Men själva instrumentet saknar kontroll lampan. Försökt tvångsköra den med datorn men ingen lycka där...
Jag har lödat dit en diod av samma typ som sitter där nu men får inte liv i den ?
Antagligen saknas något motstånd...

Jag rekommenderar inte att man ska ge sig in på det här om man inte är van elektronik entusiast. iaf inte på tidiga 244or utan fördragna kablar.

edit: mycket riktigt saknades det fler komponenter i mätarhuset bla 2 512 motstånd för att sänka 12 - 3 volt och ett 241 parallelt med dioden antagligen för att motorstyrenheten vill inte se en diod utan en glödlampa.
B9 Rosa vit är signalen/jordning av kontrollampan sitter ute i motorrummet samma kontakt som +/- RES slutar i.

nu tänds farthållarlampan ihop med andra lampor vid tändning på och slocknar efter ca 2sek om man inte har manöverspaken i on läge då lyser den hela tiden.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Nu är den provkörd av frun när vi besiktigade idag och allt fungerar :spinny:

Om någon ger sig på detta så och har några frågor så får ni gärna fråga så ska jag svara efter bästa förmåga.

244or tillverkade till och med månad 5 2003 har förmodligen det tidiga kablaget och är mycket krångligare att eftermontera "orginal" farthållare
Där rekomenderar jag nog alternativa lösningar.
bilar med nya kablaget är enklare för dom har allt inndraget under brädan iaf

Slutsats är iaf att alla 244or med commonrail EDC15 motorstyrning har med funktionen i mjukvaran den ligger bara inaktiv tills den får signal att aktivera farthållaren. samma sak gäller a/c den ligger med som inaktiv tills man instalerar den då står det A/C igenkänd.
 
Toppen