• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truman C6002 EH är helt död

magneta

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Kungshamn
HBK-Nr
9106
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 130hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: Siesta 600F
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Värme
Har en Truma Trumatic C 6002 EH. Den är helt död. Ingen indikation på lamporna alls vid reglagen, när jag skruvar på dessa. Har bläddrat genom instruktionsboken för Truman. Har hittat överhettningsskyddet (röd knapp) ej utlöst. Glassäkringen är kontrollerad inne i Truman, hel. Finns det säkringar någon annanstans till detta?

I hobbys instruktionsbok står att det ska finnas automatsäkringar bakom manöverpanelen, men där fanns inget när jag skruvade loss den.

Besökte en verkstad och de sa att man måste felsöka. De trodde att kretskortet kan ha gått. De var väl inte så entusiastiska, ville bara ha in bilen. Tror att det här kan kosta skjortan, om de får leka med bilen.

Någon vänlig själ som har goda råd?
 
N

nyckelbro

Guest
Hej!
Har du kollat så att strömmen hittar fram, kontrollera med t.ex en multimeter vid plus & minus stiften på pannan där kabeln kommer in.

Hoppas det ordnar sig för er.:)
 

magneta

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Kungshamn
HBK-Nr
9106
Medlemskap
2024
Har kollat ingående ström nu. Får inget utslag på mätinstrument alls. Dvs ingen ström till Truman alls. All annan el fungerar med både 12/230V. Truman är helt död även med gasol, men uppfattar det som att den behöver någon ström ändå för att fungera. Det är inte säkringen vid bodelsbatteriet, för då hade ju inget fungerat. Testade 12V-kretsen. Enligt mig, så är det kabelbrott (eller ärgade kontakter någonstans), eller om det finns någon säkring som jag inte hittat än.
Möjligtvis något relä mellan strömkällan och Truman som kan ha gått. Var finns den i så fall?
Förslag någon?
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Hej jag har haft liknade fel på vår panna jag lossade på kabel mellan panelen och pannan jag har en skarv med snabbkoppling vid panna lossade båda ändarna och satte ihop det igen sedan funkade det, troligen var det dålig kontakt eller något liknade. Jim.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
448
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Hej
Kan du inte mäta där 12 volt matningen är på truman så du vet att
Du har ström fram till den ?
Om du googlar så kan du ladda ner manualen till Truman och där kan du ju
Se inkopplingen av elen.
 

magneta

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Kungshamn
HBK-Nr
9106
Medlemskap
2024
Har tagit loss kablarna. Två tjockare( blå o brun), 230V. Två smala vit och blå(12V). Inget utslag på någonting. Testade även vattenpumpen. Inget utslag på den förrän jag satte på kranen. Fungerar inte rattarna vid dörren som strömbrytare. Ingen ström till Truman förrän jag vridit till. Men dem vid dörren är helt döda.
Lutar nog åt att jag får lämna in bilen och försörja verkstaden och strunta i min egen semester i år. Är bara så rädd att det är något enkelt och verkstaden skriver felsökning 8 timmar och debiterar mig.
Skulle lägga in en bild här, men vet inte hur man gör. Öppnade luckan där glassäkringen sitter.
 

Ulf Långberg

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
937
Medlemskap
2021
Strax efter vi hämtat ut vår nya bil, 2005, fick vi problem med värmaren Trumatic C6002EH. Efter att vi påpekat detta hos vår husbils säljare,
och dom undersökt pannan på deras garantiåtagande, fick vi till svar att det var ett handhavande-fel, vilket vi godtog eftersom vi fann det felskrivet i vår instruktionsbok.
Ytterligare en tid senare, krånglade den igen, den ville inte tända när ratten stod på värme med gas, och då fick vi monterat ny tändtransfomater.
Senare i tid började den krångla igen och då fick vi konstaterat av verkstad, att det var kretskortet som var trasigt. Då fick vi bytat ut kretskortet.
På en av våra resor slutar värmaren fungera IGEN. Åker in till Trumaservice-ställe, och dom säger att avgasmotorn är trasig. Nu får vi även bytat kretskort igen, montören påstår att kortet är av Platinatyp??
och han förevisar en hel kartong med utbytta kort.
Nu idag juni 2014 har Trumaticen börjat uppföra sig konstigt igen.
Ska det verkligen vara på detta viset med Trumatic C6002EH värmare?
Från den dag vi köpte vår bil, tills dags datum har vi lagt ut 11560:- kronor på reparationer och reservdelar på värmaren.
 

magneta

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Kungshamn
HBK-Nr
9106
Medlemskap
2024
Tack för din historia. Ska köra in bilen till verkstaden nu. Imorgon tittar dem på den. Även verkstaden misstänkte kretskortet, men det kan ju vara vad som helst. Ska lägga ut felet och vad kalaset kostade här sen, så fler får reda på det.
 
Toppen