• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framvagnsfel?

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: 250
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8JTD
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: 650VB Sport
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Hej! Bilen drar extremt mycket åt vänster, man får verkligen hålla emot! Märkt att det uppträder mest efter vänstersväng, sen kan det stabiliseras och tom helt försvinna. Har verkstadstid, men tar gärna emot tips från kunniga som haft eller har förslag. Inte säkert felet uppträder på verkstaden heller! Misstänker bussning e.d. men skulle det "självläka" då?

Mvh Marita
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som vanligt lite svårt att gissa utan att se och känna :p:.

Eftersom det försvinner i bland så borde det inte vara själva framvagnen som det har hänt något med.
Det skulle kunna vara en frambroms som ligger på, så bilen drar åt det hållet. Men om det skiftar mellan mycket och inget, så borde det i så fall kanske vara en bromsslang som är skadad inuti och ibland funkar som en backventil. Men då borde felet uppträda efter att man har bromsat rätt hårt.
Ett skuret stödlager till drivaxeln kan också ge underliga fel, men då borde bilen nog dra åt höger.
Kärvande stödlager i MacPherson benen kan också bråka, men då brukar bilen vilja "ligga kvar" i intälld färdriktning.

Om det uppträder efter man har styrt så skulle man kunna misstänka "ventilhuset" i servostyrningen. Det känner av när du vrider på ratten och skickar på oljan åt samma håll, så man får hjälp med styrningen. När man inte längre vrider på ratten så skall ingen olja kunna "trycka på av egen idé". Ett relativt ovanligt fel som tur är, men i så fall kommer de nog med förslaget att byta hela styrkuggstången.
Var i så fall mycket observant på prissättningen av den.

Kolla styrservoljan så burken/behållaren inte är tom. Skulle den vara tom, så är det ju i och för sig ändå något fel p.g.av läckage.

Bara för att slippa stå i skamvrån, så garderar jag med............ Det kan ju även vara något annat fel :D:D.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29925

Guest
JANKRO skrev:
Hej, som vanligt lite svårt att gissa utan att se och känna :p:.

Eftersom det försvinner i bland så borde det inte vara själva framvagnen som det har hänt något med.
Det skulle kunna vara en frambroms som ligger på, så bilen drar åt det hållet. Men om det skiftar mellan mycket och inget, så borde det i så fall kanske vara en bromsslang som är skadad inuti och ibland funkar som en backventil. Men då borde felet uppträda efter att man har bromsat rätt hårt.
Ett skuret stödlager till drivaxeln kan också ge underliga fel, men då borde bilen nog dra åt höger.
Kärvande stödlager i MacPherson benen kan också bråka, men då brukar bilen vilja "ligga kvar" i intälld färdriktning.

Om det uppträder efter man har styrt så skulle man kunna misstänka "ventilhuset" i servostyrningen. Det känner av när du vrider på ratten och skickar på oljan åt samma håll, så man får hjälp med styrningen. När man inte längre vrider på ratten så skall ingen olja kunna "trycka på av egen idé". Ett relativt ovanligt fel som tur är, men i så fall kommer de nog med förslaget att byta hela styrkuggstången.
Var i så fall mycket observant på prissättningen av den.

Kolla styrservoljan så burken/behållaren inte är tom. Skulle den vara tom, så är det ju i och för sig ändå något fel p.g.av läckage.

Bara för att slippa stå i skamvrån, så garderar jag med............ Det kan ju även vara något annat fel :D:D.

Finns knappast fler alternativ.:)
Skulle nog gissa på stödlager i fjäderbenen.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
decker skrev:
JANKRO skrev:
Hej, som vanligt lite svårt att gissa utan att se och känna :p:.

Eftersom det försvinner i bland så borde det inte vara själva framvagnen som det har hänt något med.
Det skulle kunna vara en frambroms som ligger på, så bilen drar åt det hållet. Men om det skiftar mellan mycket och inget, så borde det i så fall kanske vara en bromsslang som är skadad inuti och ibland funkar som en backventil. Men då borde felet uppträda efter att man har bromsat rätt hårt.
Ett skuret stödlager till drivaxeln kan också ge underliga fel, men då borde bilen nog dra åt höger.
Kärvande stödlager i MacPherson benen kan också bråka, men då brukar bilen vilja "ligga kvar" i intälld färdriktning.

Om det uppträder efter man har styrt så skulle man kunna misstänka "ventilhuset" i servostyrningen. Det känner av när du vrider på ratten och skickar på oljan åt samma håll, så man får hjälp med styrningen. När man inte längre vrider på ratten så skall ingen olja kunna "trycka på av egen idé". Ett relativt ovanligt fel som tur är, men i så fall kommer de nog med förslaget att byta hela styrkuggstången.
Var i så fall mycket observant på prissättningen av den.

Kolla styrservoljan så burken/behållaren inte är tom. Skulle den vara tom, så är det ju i och för sig ändå något fel p.g.av läckage.

Bara för att slippa stå i skamvrån, så garderar jag med............ Det kan ju även vara något annat fel :D:D.

Finns knappast fler alternativ.:)
Skulle nog gissa på stödlager i fjäderbenen.

Tack så jättemycket för svaren! Var nog betydligt mer komplicerat fel än vi trodde. Men ska ta med förslagen till verkstaden, ska köra innan och vara mer uppmärksam hur/när det uppträder/blir bättre för att få bort någon parameter.

Mvh Marita
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Lycka till, och hör gärna av dig efter rätt diagnos.

Och som sagt, skulle det vara själva kuggstången och ventilhuset som bråkar. Kolla upp prisbilden. För på sådana delar kan det skilja från skapligt billigt till mer än svindyrt. Både renoverat och nytt.

M.v.h. JANKRO.
 

mcbiker

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
3991
Medlemskap
2021
Haft samma fel. fick göra en snabb liten "överstyrning åt motsatt håll" för att den skulle gå någorlunda rakt. Bytte övre stödlagret på fjäderbenet. sen var det normalt igen. tog ner benet själv och lämnade in det till de som har fjäderverktyg.
:mcride:
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Tack återigen för era svar! Lämnade in den idag, på väg så var det lite dragning åt vänster, men skilde från knappt märkbart till lite mer. Inget som då man verkligen får hålla emot. Gav dom förslagen jag fått här, med betoning på stödlager. Tyvärr blev det som jag befarat, dom tyckte efter en provtur inte ha så mycket att gå på utan lämnade igen den (gratis!). Några frågor: Är seriöst inne på att ta offert på stödlager, sådan majoritet här för att det är felet? I så fall, byter man båda sidor? Finns det något mätbart sätt att se att felet är där? Av Jankros lista, är detta den billigaste varianten? Vet att det här från och till hållt på ca 1år, vad kan hända om jag bara fortsätter (förutom att det är rejält farligt när dragningen är som värst). Hur skulle ni resonera, om man inte har möjlighet/kunskap plocka isär själv? Förresten, är det övre stödlager enbart vi pratar om?
 
F

F.d. 29925

Guest
Har man tillgång till en vridplatta kan man ställa ett hjul i taget på plattan sedan vrider någon på ratten till båda ändlägen, samtidigt som man observera hur fjäderbenet rör sig. Detta skall ske utan att man kan se minsta lilla "knyck" i rörelsen. Ibland, när lagret i stort är helt slut, kan man nog märka detta även med hjulet upplyft.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, tråkigt att de inte kunde komma på vad som bråkar.
Ja stödlagret som det handlar om är ett på varje sida, som sitter högst upp ovanför fjädern i fjäderbenet, och består av två små ca.7-10cm stora tallrikar som det ligger kullagerkulor mellan, och hela bilens tyngd står i princip på dem.

Det är nog ingen idé att bara byta dem på måfå.
Vridplattor under hjulen för test är bra och enkelt, men inget alla har hemma i garderoben :).
Man kan ev. ställa bilens framhjul på två stålplattor med en stor klick smörjfett under varje hjul för bra vridglid :D, men....

Du, (eller med hjälp av någon som är lite "meckig" av sig) gör så här om det är möjligt, och om du vill kolla.

Ta, helst två, garagedomkrafter och hissa upp bilens framvagn på båda sidor. Sätt domkrafterna under undre vaggan/stödbenet på varje sida, så fjädrarna forfarande är belastade men så att hjulen lämnar marken.
(Alltså inte i karossen med nedhängande hjul.)

Lossa båda styrP-ändarnas konor (ev. med hjälp av en avdragare).
Då har du båda fjäderbenen med belastade fjädrar och stödlager, men helt fria från bilens styrning/kuggstång.
Nu går det med lätthet att vrida och känna på styrningen separat på båda hjulen/MacPhersonbenen, och det känns på en gång om något stödlager hugger, går trögare än det andra eller t.o.m. håller mot.

Men åter en gång. Fjäderbenen måste vara belastade, om hjulen hänger ner helt, står stötdämparkolvarna inne i MacPhersonbenen i botten och kan göra att vridningen kärvar, så man blir lurad.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. Att byta båda stödlagren är lika mycket jobb som att byta fjädrarna fram, så det skall man nog inte göra enbart som test, för det tar många firmor oförskämt mycket betalt för, så se upp i så fall.
 
Toppen