• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vibrationer

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dukato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.3 multijet 130hk
Årsmodell Chassie: 2014
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: final editionel
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2014
Ämnesområde: Fram o bakvagn
har köpt en ny hymer 598 finall editioner där det känns som hela bilen vibrerar inga direkta vibbar i ratten men ett studsande på däcken som om man hade traktor däck hymer ser inga problem men jag har kört hymer husbil 1000 mil om året de sista 7 åren och något är fel hymer säger att det ger sig men bilen har gått 100 mil varav jag har kört 40 men samma problem har även bytt däck med fälg utan någon skillnad är mycket besviken och måste gå vidare bilen är köpt på hymer i stockholm men skickad till örebro av hymer i stockholm där man bara har kört bilen men inte anser att det är något problem var hittar man någon som är specialist på detta så man får besked om något är fel eller om jag är knäpp vill bara njuta av denna nya bil som min fru och jag gjorde av den tidigare
Hoppas på svar
MVH
Anders
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025
Det kan möjligen vara så att vi fått uppleva exakt samma sak, trots att vi inte har samma bil som ni nu blivit ägare till.

Vår bil är baserad på Fiat med Heavy chassi, precis som er, så det skulle uppriktigt sagt kännas skönt om man inte vore helt ensam om den beskrivna upplevelsen...:)

Hämtade bilen i början av senaste hösten och trodde ärligt att tänderna skulle ramla ur munnen efter 25 körda mil... Oavsett hastighet så upplevde jag vibrationer i hela bilen som inte går att häröra till fram- eller bakaxel. Jag kände dock ingen som helst obalans i ratten. Blev givetvis både otroligt irriterad och fundersam.

Tog upp det med säljaren men de menade på att det var däcken som behöver rulla för att bli runda. Jag körde vidare. Passade på att besöka en däckfirma i Göteborg på vägen hem och balanserade men utan minsta förbättring. For raka vägen hem, samma kväll, och bytte bilens sommardäck som satt på (Continental) mot mina två år gamla Nokian lamell/vinterdäck som jag vet fungerade verkligt bra på den tidigare bilen.

Nya bilen flöt nu som på vatten !

Mjukt och utan minsta tendens till skakningar, utom kring 80 km/h där det fortsatt ville göra sig lite påminnt.

Jag kom dagen efter överens med säljaren om att ersätta originaldäcken med sommardäcket Michelin Agilis CP, vilket jag själv haft verkligt god erfarenhet av tidigare. Bytte däck och laddade med 5,5 kg i bakdäcken och 4,0 kg i framdäcken och det visar sig att det nu rullar som man kan förvänta sig.
Mjukt och stabilt och utan några påtagliga vibrationer.
Verkligen personbilslikt.
Fortsatt lite tjurigt kring 80 km/h vid tillfällen men inte så att man inte kan stå ut med det. Det går ju enkelt att låta bli just denna hastighet :).

Jag skulle säga att det känns uppenbart som att det finns utmaningar med vissa däcktillverkares rundhet på gummiprodukten. Detta förstärks förmodligen dramtiskt av att vi sätter kraftigare fjädrar på framvagnen för att kunna bära upp husbilens tyngd. Bakaxeln går ofta i botten, ligger an mot genomslagsgummit. Detta gör att varje liten grop i vägen eller orundhet på däcket blir extremt tydlig. Den skapade rörelsen går rakt upp i husbilsbygget och förstärks.

Jag har ambitionen att komplettera bakaxeln med antingen gummibälgar eller förstärkningsfjädrar för att få upp den en bit ifrån genomslagsgummina. Inbillar mig att det kommer att eliminera den blygsamma lilla utmaning som återstår.

Hoppas verkligen att du kommer tillrätta med er utmaning !
 
K

Kimobo

Guest
Av erfarenhet vet jag att hjulinställningen på många helt nya paketbilar inte är så noggrannt inställd, gäller de vanligaste bilmärkena.
Vi fick vår nya husbil på Fiat Heavy chassi i juli i fjol och den vibrerade också lite vid ca 80-90 km/h genast på hemvägen. Verkstaden konstaterade att framvagnsinställningen var helt åt skogen. Efter justeringen går den vibrationsfritt.

Leif
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2025
Impala-Flamman skrev:
Det kan möjligen vara så att vi fått uppleva exakt samma sak, trots att vi inte har samma bil som ni nu blivit ägare till.

Vår bil är baserad på Fiat med Heavy chassi, precis som er, så det skulle uppriktigt sagt kännas skönt om man inte vore helt ensam om den beskrivna upplevelsen...:)

Hämtade bilen i början av senaste hösten och trodde ärligt att tänderna skulle ramla ur munnen efter 25 körda mil... Oavsett hastighet så upplevde jag vibrationer i hela bilen som inte går att häröra till fram- eller bakaxel. Jag kände dock ingen som helst obalans i ratten. Blev givetvis både otroligt irriterad och fundersam.

Tog upp det med säljaren men de menade på att det var däcken som behöver rulla för att bli runda. Jag körde vidare. Passade på att besöka en däckfirma i Göteborg på vägen hem och balanserade men utan minsta förbättring. For raka vägen hem, samma kväll, och bytte bilens sommardäck som satt på (Continental) mot mina två år gamla Nokian lamell/vinterdäck som jag vet fungerade verkligt bra på den tidigare bilen.

Nya bilen flöt nu som på vatten !

Mjukt och utan minsta tendens till skakningar, utom kring 80 km/h där det fortsatt ville göra sig lite påminnt.

Jag kom dagen efter överens med säljaren om att ersätta originaldäcken med sommardäcket Michelin Agilis CP, vilket jag själv haft verkligt god erfarenhet av tidigare. Bytte däck och laddade med 5,5 kg i bakdäcken och 4,0 kg i framdäcken och det visar sig att det nu rullar som man kan förvänta sig.
Mjukt och stabilt och utan några påtagliga vibrationer.
Verkligen personbilslikt.
Fortsatt lite tjurigt kring 80 km/h vid tillfällen men inte så att man inte kan stå ut med det. Det går ju enkelt att låta bli just denna hastighet :).

Jag skulle säga att det känns uppenbart som att det finns utmaningar med vissa däcktillverkares rundhet på gummiprodukten. Detta förstärks förmodligen dramtiskt av att vi sätter kraftigare fjädrar på framvagnen för att kunna bära upp husbilens tyngd. Bakaxeln går ofta i botten, ligger an mot genomslagsgummit. Detta gör att varje liten grop i vägen eller orundhet på däcket blir extremt tydlig. Den skapade rörelsen går rakt upp i husbilsbygget och förstärks.

Jag har ambitionen att komplettera bakaxeln med antingen gummibälgar eller förstärkningsfjädrar för att få upp den en bit ifrån genomslagsgummina. Inbillar mig att det kommer att eliminera den blygsamma lilla utmaning som återstår.

Hoppas verkligen att du kommer tillrätta med er utmaning !
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2025
Tack för ditt svar skall jobba vidare men blir mycket frustrerad av att man som säljare inte säger sig se problemet som för mig är så tydligt när man investerat så mycket pengar men vi älskar att åka husbil.
Det vore bra med någon oberoende som man skulle kunna konsultera!
Åker i morgon till Torvalla bil för en tur med oberoende mek så får vi se .
Fortsättning följer men rätt skall vara rätt
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2025
Kimobo skrev:
Av erfarenhet vet jag att hjulinställningen på många helt nya paketbilar inte är så noggrannt inställd, gäller de vanligaste bilmärkena.
Vi fick vår nya husbil på Fiat Heavy chassi i juli i fjol och den vibrerade också lite vid ca 80-90 km/h genast på hemvägen. Verkstaden konstaterade att framvagnsinställningen var helt åt skogen. Efter justeringen går den vibrationsfritt.

Leif
 
Toppen