• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta glödstift

E

Ebear

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J5
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 D
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: 550 AK
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Hej

Vår husbil Peugeot J5 D -87 blir mer och mer svårstartad. I somras inga problem men nu när det blir kallare så startar den knappt. Har bytt startbatteri, kollat alla jordanslutningar, bytte bränslefilte förra året. Gjorde service i maj i år. Kan det vara glödstiften? Kan inget om diesel men fick tips om glödstiften. Var och hur sitter dom och är dom svår att byta?

Tacksam för all hjälpande svar för vi tänkte snart åka iväg igen men törs inte nu.:(

Hälsningar
Eva o Börje

F

F.d. 24718

Guest
Jag vet inte hur det ser ut på eran Peugeot men vad jag sett så sitter dom ungefär som ett tändstift på en bensinare, ett för varje cylinder.
Jag tror inte att det är svårt att byta den själv.
Ett tips är att försöka få tag på en verkstadshandbok/gör det själv handbok.
Margies Bookshop brukar ha till de flesta märken.
Lycka till

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Jag har en tyskspråkig "verkstadsbok" som även beskriver din motor. Fast själv är jag inte så värst tyskspråkig. Emellertid av den framgår att de fyra glödstiften sitter parallellkopplade och får sin matning via nåt som heter "Vorglüshaltung". Glödstiften sitter inskruvade c:a 45 graders vinkel nedanför insprutarna, dom med tunna rör från insprutningspumpen.
Jag har iofs ingen erfarenhet av dieselmotorer men jag skulle börja att mäta att det kommer matningsspänning till glödstften i 2- 25 sekunder beroende på temperaturen när du försöker starta. Finns spänningen där kan det ju vara avbrott i ett eller flera glödstift. Lossa då elanslutningen till alla fyra stiften och ohmmät. Jag hittar ingen uppgift om vilken resistans de ska ha men sannolikt 1 ohm eller lägre.
F.ö. ska det sitta antingen Beru 0 100 221 106 eller Bosch 0 250 200 059 i äldre motorer (?) och Beru 0 100 221 133 eller Bosch A 250 701 326 enligt min bok ( A ?)
Lycka till
// Göte J

E

Ebear

Guest
Tack så mycket för informationen.:yes: Blir till att kolla upp dessa tips. Var ut igår kväll och provade att starta men nej, den ville inte gå igång. Det finns en liten "gummipump" för dieseln som man måste pumpa men det bara efter att bilen har stått still i minst 1-2 veckor. Ska nog beställa 2 glödstift idag för att försöka byta ut dom 2 som ser sämst ut.

Benny & Marie

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2025
Ja ska du byta så byt alla fyra det kan finnas på biltema jag har köpt mina på biltema jag kollade på mekonomen & upptäckte att det var samma till opel frontera hade såna hemma så jag jämförde dom det var samma så jag har köpt mina på biltema fungerar perfekt:mcride:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Hade en äldre Mercedesdiesel (inte den på avataren, det var en 190D)för rätt många år sedan. Svårstartad med startmotor, men om man pötte igång den small den igång med en gång.
Det visade sig vara kabelskon på batterikabeln, vid startmotorn som hade en dålig lödning. Kontollera i en lätt nedförsbacke om den rullar igång lätt, då kanske du har samma fel
Calle

E

Ebear

Guest
Bonath skrev:
Hade en äldre Mercedesdiesel (inte den på avataren, det var en 190D)för rätt många år sedan. Svårstartad med startmotor, men om man pötte igång den small den igång med en gång.
Det visade sig vara kabelskon på batterikabeln, vid startmotorn som hade en dålig lödning. Kontollera i en lätt nedförsbacke om den rullar igång lätt, då kanske du har samma fel
Calle

Hmmm, börjar nästan misstänka att det kan vara något med elen/startmotorn att göra. Provade att starta (svårt att förklara) med en litet tunn röd kabel som finns brevid start batteriet och satte den mot pluspolen direkt. Tändning på, växelspak i neutralläge (mycket viktigt) och se, motorn startade nästan på en gång. Provade sen på det vanliga sättet men då snurrade startmotorn långsammare. Ska kolla alla anslutningar för att se om det är dålig kontakt någonstans. Sen såg jag att bodelsbatteriet verkar sjunga på sista versen. Kan ett dåligt bodelsbatteri påverka startbatteriet?
Har inte bytt några glödstift än för när jag startade motorn så var det kring noll grade ute.
Tack för tipsen.

F

F.d. 12300

Guest
om bilen inte startar på grund av att starmotor snurar sakta är det fel på batteri starmotor anslutningar hjälper inte att byta glödstift finns det ingen varning till trasiga glödstift på instrumenteringen titta i instruktions bok om bilen har dålig komp blir den svårstartad kall men kan i övrigt fungera helt normalt det är vanligt på gamla dieslar
kan av hjälpas med motorvärmare jag skulle låta någon som är duktig på dieselmotorer
titta på bilen istället för att byta saker på känn

F

F.d. 12707

Guest
Hei!
Jeg hadde en gang en J5 1988 model og skiftet glødeplugger uten problem. Så vidt jeg husker måtte jeg fjerne det ene drivstoff-røret for å komme til på en av glødepluggene (kaskje to). Dette er en enkel sak. Har du ikke ti tommeltotter klarer du det. På J5 mener jeg at det er automatisk lufting på diesel. Du bare setter på igjen drivstoffrører og kjører startmotoren noen ganger....

hilsen hubar, Norge

E

Ebear

Guest
Återkoppling
Tack för alla tips och förslag, dock lydde jag hacans råd och lämnade in husbilen på verkstad. Idag får jag hämta den. Det som var fel och som nu är bytt:
- Ny startmotor
- Nya glödstift (samtliga)
Vad skoj det ska bli att få åka ut igen, det var ett tag sedan.

Toppen