• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervakning ip i hemmet

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Nu är det dags att börja använda mina 3 ip kameror D link. Lättare nu med fiber lina. Tittade på Appar , det är ju en djungel..... men här finns mycket duktigt folk , kom görna med tips och synpunkter.

Tack på förhand.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Övervakning ip i hemmet

Jag använde webcamXP för nått år sedan, finns fortfarande.
Är för PC.

Jojje
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Övervakning ip i hemmet

Efter ha fått inbrott i huset strax innan lucia bestämde vi för att vi måste ha bevakning av huset.

Googlade runt ett antal timmar på nätet och bestämde oss för att INTE anlita ett larmbolag med utryckning, den varianten hade vi på förra huset och det kostade bara en massa pengar, 35000 i installation och ca 250kr/månaden.

När det då gick ett larm tog det 45 minuter innan väktarna kom, visserligen var det troligen bara en spindel som krypt i rörelsedeckaren. 45 minuter är inte acceptabelt enligt oss, även vaktbolaget tyckte det var dåligt och lät oss slippa den utryckningskostnaden.

Nu har jag än vän som har ett av dom större vaktbolagen på sitt hem med fria utryckningar och när det larmet utlöstes fick han ett sms med liknande text: Larmet är utlöst och vi gör ingen vidare åtgärd. Liknande historia hitta vi på nätet också!

Larmet går som regel när inbrottstjuvarna slagit sönder en ruta eller utlöst en rörelsedeckare inomhus men då är skadan redan skedd. Vissa försäkringsbolag har tagit bort rabatten på försäkringen vid innehav av ett larm då det inte kan påvisas att dom hus/lägenheter med larm får mindre med inbrott.

Polisen som var hos oss berättade att larm stoppar dom inte från att gå in, det stressar dom bara att gå igenom ett par rum istället för att göra en nästintill grundlig genomgång, som hos oss.

Vi köpte, den här utrustningen för den hade fått bäst betyg. 9/10 enligt tester i tidningar.
https://www.dustinhome.se/product/5...MIkZP6lJG32AIVixbTCh1YVQdmEAQYAiABEgLynfD_BwE
Netgear arlo pro med 4 kameror, då ser vi tjuvarna innan dom ens börjat bryta. Nu har vi även dygnetruntbevakning på husbilen när den är hemma.
Netgears huvudenhet har även en siren inbyggd.
Vi kan prata genom kameran till besökarna, även om högtalaren är värdelös så förstår dom nog inte mitt modersmål iallafall om jag ska utgå från vad polisen sa att dom kommer ifrån. Inspelningen av ljudet är kanonbra.
När någon går in i ett bevakningsområde tar det ca 3 sek innan vi har fått en varning i våra telefoner med en videoinspelning på vad som hänt. Vi kan också starta upp alla kameror och se i realtid vad som sker.
TILLÄGG: Det är superenkelt att installera, tryck på enheten och kameran, klart.


Till det har vi inhandlat Telldus, billigt sätt att starta saker i hemmet, förmodligen finns det dyrare och bättre produkter.
https://www.jula.se/catalog/el-och-.../fjarrstrombrytare/telldus-startpaket-001440/

Vi kan/kommer kunna starta:
Blinkande varningsljus.
2 st sirener, utomhus.
Starta ett blixtljus, som en första varning att vi ser dom.
Dessa tre åtgärder kommer göra att hela området blir uppmärksammat.

Vart vi en är i världen än är så kan vi se och starta alla funktioner genom telefonen. Reser vi till antarktiskt utan internet kan vi innan resan enkelt lägga in en annan användare som befinner sig på hemmaplan, typ barnen eller grannen.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har några billiga men ok kina kameror inne/ute samt en i husbilen.
förra året kompletterade jag med en Ring
https://www.dustinhome.se/product/5011051377/video-doorbell-2?ssel=false&gclid=Cj0KCQiA1afSBRD2ARIsAEvBsNlWj6Lm5-4T-YT2oCrCydCj4B8_LeubEWW7g_U3ZGpEXb1ID9wX-6caAlsdEALw_wcB&_ga=2.146330621.897431890.1514829795-363245098.1514829795&_gac=1.195515870.1514829795.Cj0KCQiA1afSBRD2ARIsAEvBsNlWj6Lm5-4T-YT2oCrCydCj4B8_LeubEWW7g_U3ZGpEXb1ID9wX-6caAlsdEALw_wcB

Ring är vi mycket nöjda med, kostar dock 30$/år för att få alla finesser.
detta system kan även kompletteras med Ring-kameror, vilket jag nog skaffar några i framtiden

Köpte min på Ebay uk för ca.1400kr

PS. grannen skaffade Netgears system med trådlösa kameror, och är mycket nöjd med den, de verkar vara bra tycker jag.
 
Senast ändrad:
Toppen