• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hartal dörrproblem

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Nu har det hänt, som inte fick hända. Skulle öppna bodelsdörren och då hördes ett ljud som jag inte tyckte om. Nu kan jag inte öppna bodelsdörren från utsidan, men den fungerar från insidan. Handtaget greppar inte utvändigt. Någon som vet vad/hur göra för att laga detta? Hälsningar Göran Hellman.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För att laga detta behöver man köpa ett nytt handtag, med den trasiga hävarmen.
Hade själv samma fel på vår husbil.( NB)



http://www.husbilsklubben.se/forums/t83906/


91952d1415744030-dscn4451.jpg
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Hartal dörrproblem

Detta har hänt 2 gånger för mig Påsken 2015 och sommaren 2017 försökte andra gången att bara få köpa den söndriga delen eller få den den på garanti, ingenting lyckades så jag blev lite f......ad och gjorde en själv av riktigt järn
 

Bilagor

  • WP_20170811_13_49_26_Pro.jpg
    WP_20170811_13_49_26_Pro.jpg
    1,3 MB · Visningar: 109
  • WP_20171004_10_22_34_Pro (1).jpg
    WP_20171004_10_22_34_Pro (1).jpg
    1,3 MB · Visningar: 119

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Hartal dörrproblem

Vi har Hartal dörr på vår Hymer från 2009. På den har skruven för hävarmen lossnat och slutat att fungera. Tog loss handtaget på insidan och kunde då skruva fast igen. Hoppas det är samma fel på din dörr för då är det lättfixat.
Tom
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hartal dörrproblem

Det finnes flere forskjellige dørmekanismer fra Hartal, og problemet finnes på nesten alle! En av mekanismene har er fjærbelastet bro som holder låsemekanismen sammen, denne broen kan lett hoppe av. I samme dør er det og en påskrudd arm som kan løsne, hadde dette i vår Flair 2008 - fikset begge typer feil. Broen med en modifikasjon og skruen med Locktite.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hartal dörrproblem

Detta har hänt 2 gånger för mig Påsken 2015 och sommaren 2017 försökte andra gången att bara få köpa den söndriga delen eller få den den på garanti, ingenting lyckades så jag blev lite f......ad och gjorde en själv av riktigt järn

Det där är min stil. Gör om gör rätt när det finns bristfälliga delar på det vi äger. Snyggt jobbat
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Hartal dörrproblem

Detta har hänt 2 gånger för mig Påsken 2015 och sommaren 2017 försökte andra gången att bara få köpa den söndriga delen eller få den den på garanti, ingenting lyckades så jag blev lite f......ad och gjorde en själv av riktigt järn

Kan du ev. tänkas tillverka och sälja en sådan om man behöver. ??
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Hartal dörrproblem

Kan du ev. tänkas tillverka och sälja en sådan om man behöver. ??

Hej! Tanken slog mig när det lyckades med den första, Men för att få ner arbetstiden så borde man göra 5-10 st (Tog 3 h att göra den första) Så intresset att göra fler är inte så stort.
Mvh Ulf Wikar
 
F

F.d. 50176

Guest
Åkte också på skruva isär insidan på dörren på vår Dethleffs -10 , som tur var det skruven till hävarmen som lossna. Skruva isär dörren på något varmt ställe, kan ta en stund om man är ovan, som jag var :)
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Åkte också på skruva isär insidan på dörren på vår Dethleffs -10 , som tur var det skruven till hävarmen som lossna. Skruva isär dörren på något varmt ställe, kan ta en stund om man är ovan, som jag var :)
God fortsättning alla. Det blev ett nytt handtag för min del. Trasig del som inte gick att byta, men nu har jag ett helt och väl fungerande handtag. Passade på att byta låscylindern samtidigt då den var sliten. Hälsningar Göran Hellman
 

carlosmonte

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Hjo
HBK-Nr
7957
Medlemskap
2024
Hej! Såg i ditt inlägg om Hartal dörrproblem. Har själv råkat ut för samma sak. Länkarmen till låset har gått av. Har provat att att få länkarmen Tig-svetsat men det fungerar inte. Du har inte gjort några fler som du kan tänka dej att sälja? Hälsningar Björn Carlberg
 
Toppen