• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare

Sörell

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Gävle
HBK-Nr
14917
Medlemskap
2021
Funderar på att montera en Dieselvärmare i befintligt vattenburen värmesystem ,har globetrotter xli -17 med dubbelgolv.
Kollar på webasto vs ebersprächer vilken är bäst för ändamålet ?
 
Senast ändrad:

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Väntar leverans av en XLi som din och har liknande funderingar.
Tänkte dock först testa om befintligt värmesystem räcker till eller inte
Hur resonerar du? Är det ökad värmekapacitet eller minskad gasolförbrukning som driver ditt intresse?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dieselvärmare

Det finns många trådar som berör problematiken med för liten glykolmängd och värmarkapacitet. Om du inte expanderar befintligt konvektorsystem väldigt mycket eller installerar ett orimligt stort expansionskärl vinner du inget på en till värmare, i själva verket kan du inte köra båda, glykolen blir för varm redan med en.

Jag har själv dieselvärmare på slingan, också. Detta för back up när, inte om, aldepannan strular samt för motorvärmning. Det är endast om man kör värmeväxlaren till motorn som värmesystemet kan absorbera 2 värmare.

Sen tillkommer ju störande cyklisk drift och medföljande hög elförbrukning om man skall värma med diesel i stället för gas vid vattenburen värme, men det har vi ju också diskuterat mycket innan.

Hälsningar från Myrkdalen i Norge. -12 grader och inne på dag 12 av fricamping.

Anders
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Gick också i samma tankar ett tag tills jag läst en massa för- resp. nackdelar med dieselvärmare.

Resultatet blev att jag/vi skippar dieselvärmare och löser back-up-metoden med elverk (som vi redan har = ingen ytterligare investering) i kombination med ett konvektorelement samt fåtal extra reservdelar till ALDE-pannan (cirkulationspump + thermosäkring + extra glykol) & lite verktyg samt know how.

Den långsiktiga planen är dessutom att montera extra gasoltankar under bilen för att minska beroendet av gasolköp stup i kvarten. Vi har visserligen 1st extra P11 (totalt 3st) men det är stor skillnad med gasoltank om 2 x 70 lit.

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dieselvärmare

Gick också i samma tankar ett tag tills jag läst en massa för- resp. nackdelar med dieselvärmare.

Resultatet blev att jag/vi skippar dieselvärmare och löser back-up-metoden med elverk (som vi redan har = ingen ytterligare investering) i kombination med ett konvektorelement samt fåtal extra reservdelar till ALDE-pannan (cirkulationspump + thermosäkring + extra glykol) & lite verktyg samt know how.

Den långsiktiga planen är dessutom att montera extra gasoltankar under bilen för att minska beroendet av gasolköp stup i kvarten. Vi har visserligen 1st extra P11 (totalt 3st) men det är stor skillnad med gasoltank om 2 x 70 lit.

Mvh!
// Niklas

Förstår. Dock kan allt möjligt hända. Startade upp husbilen för säsongen härom veckan. Vaknade up med kall bil och svart panel till alden och dött kylskåp(!?). Efter mycket felsökning och flera fruktlösa samtal med verkstäder (typ vi säljer bara adria och kabe) lyckades dometic support komma med svaret varför 12v läge på kylskåpet blåste 3,15v säkringen i alden. Dålig jordning av kylskåpet så det försökte dra ström bakvägen.

Sedan lugnt några dagar tills alden började låta som en orkan samtidigt som gasen inte räckte till riktigt för kokning. Bara ca -5 så hade eis-ex avslagen. Normalt använder vi den bara vid -20. Visade sig lösa problemet. Hände igen härom dagen efter ett besök i Bergen med avstängd eis-ex. Kom tillbaka till några minusgrader och stopp i gasflödet från tanken. Eis-ex på igen. Trodde ett tag att filtret var täppt så kontaktade lokala handlaren. Man ligger ju inte under bilen i -10 grader och meckar allt för mycket. Han tyckte jag skulle vända mig till stället jag köpt bilen på. Hm, centrala Tyskland......

Båda gångerna höll dieselvärmaren igång oss. Lärdom (återigen): se till att kunna klara dig på egen hand och bra med eis-ex värmare även på extern dieseltank. Frågan kvarstår ju varför den behövs redan vid -5 plötsligt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Förstår. Dock kan allt möjligt hända. Startade upp husbilen för säsongen härom veckan. Vaknade up med kall bil och svart panel till alden och dött kylskåp(!?). Efter mycket felsökning och flera fruktlösa samtal med verkstäder (typ vi säljer bara adria och kabe) lyckades dometic support komma med svaret varför 12v läge på kylskåpet blåste 3,15v säkringen i alden. Dålig jordning av kylskåpet så det försökte dra ström bakvägen.

Sedan lugnt några dagar tills alden började låta som en orkan samtidigt som gasen inte räckte till riktigt för kokning. Bara ca -5 så hade eis-ex avslagen. Normalt använder vi den bara vid -20. Visade sig lösa problemet. Hände igen härom dagen efter ett besök i Bergen med avstängd eis-ex. Kom tillbaka till några minusgrader och stopp i gasflödet från tanken. Eis-ex på igen. Trodde ett tag att filtret var täppt så kontaktade lokala handlaren. Man ligger ju inte under bilen i -10 grader och meckar allt för mycket. Han tyckte jag skulle vända mig till stället jag köpt bilen på. Hm, centrala Tyskland......

Båda gångerna höll dieselvärmaren igång oss. Lärdom (återigen): se till att kunna klara dig på egen hand och bra med eis-ex värmare även på extern dieseltank. Frågan kvarstår ju varför den behövs redan vid -5 plötsligt.

Lärdomen är, efter viss livserfarenhet så även från kallt klimat, är att säkra upp med back-up system (fristående) och flexibilitet. För fel/problem kommer...
Vid -25 till -35C (och däröver) uppstår problem på utrustning som vid varmare väderlek fungerar felfritt. Extra hög risk för problem är om utrustning stängs av och skall återstartas vid extrem kyla.

Husbilslivet skall/bör dock vara bekvämt, i förhållande till de förhållanden som råder ute i naturen (tält, snöbivacker, öppet kalfjäll osv.) vilket också medför komplexare utrustning vilket ökar risken för stop/problem.

I realiteten har vi fler lösningar än 2.

1.) ALDE med gasoldrift = huvudvärmekälla)
2.) ALDE med el-patroner + Elverk = back-up #1
3.) Konvektorelement + kupefläkt + Elverk (3500 kVA) = back-up #2
4.) Bilmotor & rulla hemåt eller till verkstad/plats för egen reparation = back-up #3
5.) Sovsäckar + bra kläder + mobiltelefon att kalla på bärgning med = back-up #4
6.) Sovsäckar + bra kläder + skidor att transportera sig till närmaste telefon/varm byggnad för att påkalla hjälp = back-up #5

Någon oro för säkerheten ELLER att lösa värmeproblem fnns inte. Jag/vi har ytterligare alternativ på lager om läget skulle bli extremt men någon fara för det finns i realiteten inte, även när vi fricampar.

Mvh!
// Niklas
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Dieselvärmare

Lärdomen är, efter viss livserfarenhet så även från kallt klimat, är att säkra upp med back-up system (fristående) och flexibilitet. För fel/problem kommer...
Vid -25 till -35C (och däröver) uppstår problem på utrustning som vid varmare väderlek fungerar felfritt. Extra hög risk för problem är om utrustning stängs av och skall återstartas vid extrem kyla.

Husbilslivet skall/bör dock vara bekvämt, i förhållande till de förhållanden som råder ute i naturen (tält, snöbivacker, öppet kalfjäll osv.) vilket också medför komplexare utrustning vilket ökar risken för stop/problem.

I realiteten har vi fler lösningar än 2.

1.) ALDE med gasoldrift = huvudvärmekälla)
2.) ALDE med el-patroner + Elverk = back-up #1
3.) Konvektorelement + kupefläkt + Elverk (3500 kVA) = back-up #2
4.) Bilmotor & rulla hemåt eller till verkstad/plats för egen reparation = back-up #3
5.) Sovsäckar + bra kläder + mobiltelefon att kalla på bärgning med = back-up #4
6.) Sovsäckar + bra kläder + skidor att transportera sig till närmaste telefon/varm byggnad för att påkalla hjälp = back-up #5

Någon oro för säkerheten ELLER att lösa värmeproblem fnns inte. Jag/vi har ytterligare alternativ på lager om läget skulle bli extremt men någon fara för det finns i realiteten inte, även när vi fricampar.

Mvh!
// Niklas

Nummer 7 saknas, skoter på släpet :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Har en Webasto dieselvärmare som värmer vattnet sedan vidare till en fläktdrivet konvektorbatteri. Har också monterat en Alde pannan på 2000W i samma vattenslingan. Kör jag webaston tar det c:a 5 min tills vattnet är helt uppvärmt och får 20grader i bilen efter trekvart. Kör bara Alden på 2000W tar det närmare 2 Tim innan temperaturen i bilen är uppe. Nämnas kan att bilen står i en lokal där tempen är 2gr
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Nummer 7 saknas, skoter på släpet :)

Frångick släp (för att få med mc:n) till förmån för +80km/h och på köpet blev jag med husbil (inte ångrat en sekund). Tyvärr rymmer inte garaget I husbilen skoter annars hade kanske en sådan inhandlats och åkt med vintertid. Fast jag tror frukan hade regagerat vi har tillräckligt med fordon som det är. Ett till hade blivit 3 för mycket (minst) :wink:
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Dieselvärmare

Frångick släp (för att få med mc:n) till förmån för +80km/h och på köpet blev jag med husbil (inte ångrat en sekund). Tyvärr rymmer inte garaget I husbilen skoter annars hade kanske en sådan inhandlats och åkt med vintertid. Fast jag tror frukan hade regagerat vi har tillräckligt med fordon som det är. Ett till hade blivit 3 för mycket (minst) :wink:

Det här funkar på MC också.
Ursäkter, lögner och knep, allt för att kunna skaffa fler kajaker - kajak.nu
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Har haft kombon gasol/diesel i flera bilar. I praktiken har det alltid blivit diesel som varit huvudsaklig värmekälla och Alden har fått spela andra-fiolen.

Blir det bortåt 20 minusgrader gör en 8,5-meters bil av närmare en P11 gasol per dygn....
 
Toppen