• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strålkastare

Alf o Rosita

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2024
Jag har en Fiat Auto Roller 15-99 min undran, min vänstra strålkastare är skadad av stenskott uppe i Särna kan man köpa bara glaset eller måste man köpa hela med insatsen, och hur känsligt är det på besiktningen
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Strålkastare

Om ljusbilden påverkas , dvs. ljuset sprids allt för mycket åt fel hall, blir bilen underkänd. Tror du kanske kan se hur illa det är genom att I mörker ställa bilen med ljuset riktat mot en plan vägg. Stämmer du dig 5m från väggen och det är en ljus vägg borde du kunna se spridningen på den defekta lampan. Hur du sedan skall avgöra om det är för mycket spridning får nästan bli en gissning och jämförlse med hur ljusbilden se rut på den friska lampan.

Normalt sett, nu för tiden, går det inte att byta bara glaset utan hela insatsen byts. Men de gåpr kanske få tag på ny/begagnad insats från en bilskrot?

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Strålkastare

Är de bara godkända var det ett riktigt bra tips som jag personligen gått på om jag hade haft behovet!

// Niklas
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Strålkastare

Just stenskott i Särna är svåra att få fixade.
Hade det träffat i Mora så hade det varit mycket enklare.:spinny:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Strålkastare

Dom är ju E-typ kontrollerade så då är dom godkända.
Bennie
--------------------------------------------------

Det enda man får tänka på om man handlar strålkastare och även bakljusglas på eBay m.m. är att man inte har hamnat hos en engelsk eBay-handlare (eller butik) för då kan man få vänsterasymmetriska strålkastare och bakljus som i vissa fall är omvända med dimljusets och backljusets linser.

(Måste erkänna att det var nära med ett par bakljus en gång för de låg bara lite snett bredvid varandra på bilden, men den röda för dimljus och den vita för backljus var skiftade på glas som inte var möjligt att använda uppochner. Jag lyckades att få stopp på pekfingret innan beställningsklicket :oops:.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Strålkastare

Reservdelar. 24.se ägs av
Wemax Group GmbH & Co.KG
Französische Straße 12
10117 Berlin
Tyskland

Bennie
 

Wesslan

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
20301
Medlemskap
2024
Sv: Strålkastare

Hej Har handlat mycket där eller autodoc.se hemkört till dörren med mycket bra priser frakt 85Skr senast
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Strålkastare

Reservdelar. 24.se ägs av
Wemax
Bennie
----------------------------------------

Sorry Bennie :) det var inte alls ämnat till din länk/inlägg utan bara i största allmänhet om man vandrar ut på eBay m.m. och då inte tänker sig för var firman hör hemma.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Strålkastare

----------------------------------------

Sorry Bennie :) det var inte alls ämnat till din länk/inlägg utan bara i största allmänhet om man vandrar ut på eBay m.m. och då inte tänker sig för var firman hör hemma.

M.v.h. JANKRO.

Det är OK. Jag uppfattade det inte så heller. Det var mer en upplysning ifall någon undrade.

Bennie
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Strålkastare

Hur långt är det mellan Särna och Mora ??
Har han inte punkt på HB så är det väl inte så svårt att åka till Mora.
 
Toppen