• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Runda köttbullar"

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: "Runda köttbullar"

När du gjort köttbullarna runda och fina slänger du ned dom i en gryta med kokande vatten (jag använder buljong de blir godare då).
När de är genomkokta flyter de upp till ytan och då hamnar de i stekpannan tills de får fin stekyta.
Då håller de formen och blir inte platta.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: "Runda köttbullar"

Hej. Det var ett bra tips. Har aldrig heller fått köttbullarna runda så när ungarna var små blev det alltid pannbiffar istället.

Hälsningar Sanddammaren
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Runda köttbullar"

Tricket är att börja skaka pannan i samma sekund som köttbullarna hamnat i densamma. Väntar man några sekunder är det kört! Rätt handledsknyck och rätt moment är också viktigt. Köttbullarna ska heller inte vara för lösa i konsistensen, s.k. snålköttbullar.

Jappe
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: "Runda köttbullar"

Jappe!
Nu har du ställt till det för dig. Hur får man i samtliga bullar direkt? Det måste väl i så fall vara noll fallhöjd? Hur får du dem fasta i konsistensen?
:cool:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: "Runda köttbullar"

Rulla köttbullarna ca 20st. Lägg dom på ett fat häll ner alla i stekpannan. Var aktiv rör stekpannan hela tiden. När dom är runda. Rulla mer köttbullar
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: "Runda köttbullar"

Jag förbereder nöttärningar (med 20% fett) dagen innan genom att tillsätta buljong, lite vitlök, salt & peppar. Dagen efter kör jag blandningen genom köttkvarn med korvtillsats där jag knipsar av 5-7 cm längder. Ser ut som små korvar utan skinn, eller järpar (avlånga köttbullar). Sen är det bara att steka eller helst grilla... Fettet behövs under stekningen, men det mesta smälter bort och behöver inte förtäras. Mums!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: "Runda köttbullar"

Rulla köttbullarna ca 20st. Lägg dom på ett fat häll ner alla i stekpannan. Var aktiv rör stekpannan hela tiden. När dom är runda. Rulla mer köttbullar

Tänkte väl att Rutiga hade fel med att man skall lägga dem på en våt skärbräda och gärna låta dem ligga en stund innan stekningen. Ger flat undersida som omöjligt kan rullas bort.

:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Runda köttbullar"

Jappe!
Nu har du ställt till det för dig. Hur får man i samtliga bullar direkt? Det måste väl i så fall vara noll fallhöjd? Hur får du dem fasta i konsistensen?
:cool:

Här har det inte ställts till någonting alls! Är köttbullarna lite åt det lösa hållet så lägger jag i dom samtidigt som jag skakar pannan. Vid riktigt besvärliga köttbullar så får man lägga i dom en och en (samtidigt som man skakar pannan).

Rätt konsistens får man genom ett väl balanserat förhållande mellan vätska och köttfärs. Jag brukar bara använda ägg, ibland lite grädde. Föra att "jula" till köttbullarna kan man ha i lite julkryddor. Det brukar uppskattas. Man kan fuska med ströbröd men det tycker jag är en kvarleva från andra världskriget när allting skulle "drygas ut". Riktiga krigskramare kan ju använda bark i köttfärsen om de vill drömma sig tillbaka till flydda tider.

Jappe

Psst. Tidigare använde jag ibland Epiche riche eller Sju kryddor men den kryddblandningen av Tore Wretman tycks ha försvunnit från affärerna. Min moster Gretas köttbullar glömmer jag aldrig. Stora härliga köttbullar, inte alls runda utan mera som små tjocka pannbiffar. Knepet var att ge köttbullarna lite stekyta innan man la ett lock på pannan och lät köttbullarna bli färdiga i en blandning av steksky, lite lök och grädde. Absolut grande!

Psst 2. Kanske dags för en ny bok: Svensk husmanskost från 50-talet. Fantastisk mat på den tiden och giftfri!
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: "Runda köttbullar"

Ska man prata mat så ska man naturligtvis snacka med Jappe. I Rutiga står det ströbröd. Skall testa utan. Då kanske de blir så fasta som jag vill ha dem.
:mcride:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: "Runda köttbullar"

En sådan tång använder jag. Fördelen är att alla köttisarna blir lika stora men rulla dom får man ändå göra.

Bennie
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: "Runda köttbullar"

Har också en liknande tång men den är nog av USA-storlek. Passar perfekt till pannbiffar men då jag gör julköttbullar delar jag tångbullen i 4 delar. Vill ha små till julbordet.

Nästa delikatess är revbensspjäll. Då kan man inte köpa de vanliga som finns hos ICA. De består av 2-3 ben och en stor köttsäck hängande under. Vill ha korta och med c:a 3 cm kött. Brukar beställa dem styckade så och förvåningen är stor hos ungdomarna i charken då jag pratar om julrevbensspjäll.

Man har tydligen vanor från en snart svunnen tid.

:rolleyes::rolleyes:
 

IWah

HBK Medlem (P)
Inlägg
24
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: "Runda köttbullar"

Maken gör fina runda köttbullar......sedan lägger jag i dem i kokande vatten och när de flyter upp så är de färdiga......fortfarande runda.....sedan steker jag till dem så att de får lite färg......det var ett tips från en av mästerkockarna på tv
 
Toppen