• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattentömning med överraskning!!!

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Efter flera dagar i husbilen kring midsommar var det dags att tömma ut gråvattnet. Tyvärr är det svårt att hitta tömningsplatser till skillnad från latrintömning som finns på många platser. På vår väg in i Dalsland hittade vi en plats långt ifrån bebyggelse. Startade tömningen och fick då se en stor svart fjäril ca 10 cm som dansade kring bilen hela tiden tömningen pågick! Jag har aldrig sett denna fjäril tidigare men fann den med hjälp av datorn senare! Vi hade fått se en ASPFJÄRIL!! Denna fjäril flyger endast i slutet av juni och början av juli varefter den lägger sina ägg i aspbestånd. Den har den egenheten att den dras till starka lukter och odörer. Förmodligen det som gjorde att den hälsade på oss!
Vidare läste jag att detta är Dalslands landskapsinsekt och som kuriosum läste jag att genom att lägga en surströmming i ett aspbestånd denna tid på året så kan man locka fram den!
Jag är väl medveten om att man inte skall tömma gråvatten i naturen men denna gång kan man säga att vi gjorde det på rätt plats vid rätt tidpunkt!!
ORVAR
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Gråvattentömning med överraskning!!!

inga problem med gråvatten, det ger bara lite näring till växterna. Men släpp inte ut det i vattendrag.
 
Toppen