• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Nu var det utsläpp i transportsektorn som behandlades, hittade bara en graf över den inhemska.
Jag tror inte att den globala skiljer sig mycket från den svenska.

Visa bilaga 131312

Som synes har vi allt att vinna på fordonstillverkarnas omställning till fossilfria fordon och då menar jag inte enbart i lilla Sverige som en del tycks tro.
Vi släpper ut så litet att det inget gör alls. Nu kommer du dragande med nya sagor igen. Din graf visar ju bara på fördelningen av de de kanske max 30% som gäller transporter. Globalt är den andelen ännu mindre .
Att vi då genom toksattsningsar på dåliga miljölösningar skall göra något av värde är befängt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Vi släpper ut så litet att det inget gör alls. Nu kommer du dragande med nya sagor igen. Din graf visar ju bara på fördelningen av de de kanske max 30% som gäller transporter. Globalt är den andelen ännu mindre .
Att vi då genom toksattsningsar på dåliga miljölösningar skall göra något av värde är befängt.

Fordon tillhör transportsektorn som vi behandlar här.
Även den mest okunnige inser att drift med fossila bränslen tillhör en förgången tid. Vissa fattar lite långsammare men fordonsindustrin har äntligen insett att helt fossildrivna fordon är ett stendött koncept.

Tyvärr kommer det att dröja många år innan fordonsparken helt har förnyats.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Diesel

Tar ni alla grafer, procentsatser mm som ren och skär sanning? Jag gör inte det i allafall sätter man sig in i ämnet lite mer seriöst börjar man ganska snabbt inse att det t o m bland forskare av olika politiska färger har de mest skiftande åsikter ja man slås faktiskt av häpnad över hur olika dom ser på miljön och dess påverkan. Att köra med argument hela tiden typ "tänk på våra barnbarn" till att torgföra miljöpartiet förtar inte faktaresistens, källforskning mm :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

Konstigt att ingen har nämt HVO diesel som har många fördelar framför den gamla dieseln

HVO skulle nog kunna vara ett bra alternativ. Men, hur skulle det gå till om Sverige skulle ersätta ALL diesel med detta? Det handlar ju om ofantliga mängder. Jag tror inte att Sverige skulle kunna producera så mycket att det täcker landets behov. Det finns väl knappast inhemska råvaror för detta heller. För att få maximal utdelning på grödan som behövs så blir man nog tvungen att bespruta & då talar vi om miljögifter istället. De animaliska produkter som behövs innebär nog att man behöver öka köttproduktionen vilket är tvärs emot vad miljörörelsen vill, dom vill ju vi ska äta mindre kött.

Bennie
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Diesel

Läste om en " vetenskaplig undersökning" som gjorde fullt gällande att om vi stänger av lilla Sverige omedelbart tar det bara några sekunder så har vi aldrig funnits ?? Jag tycker att man silar mygg och sväljer elefanter , sätt in kraft och pengar på att bekämpa dom största miljöbovarna (länderna) som skitar ned mest istället för att att föra en snobbdebatt i Sverige om Tesla elbilar det ter sig bara löjligt och säger en del om den bild man har om omvärlden. Om jag går till tandläkaren med en illa inflammerad kindtand och ett liiiiiitet hål i en annan tand vilken av dessa tror ni denne tar sig an rotfyller han den illa inflammerade kindtanden som värker mest eller lägger han sin energi på det liiiiilla hålet och struntar i det som orsakar tandvärken ???? :)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Läste om en " vetenskaplig undersökning" som gjorde fullt gällande att om vi stänger av lilla Sverige omedelbart tar det bara några sekunder så har vi aldrig funnits ?? Jag tycker att man silar mygg och sväljer elefanter , sätt in kraft och pengar på att bekämpa dom största miljöbovarna (länderna) som skitar ned mest istället för att att föra en snobbdebatt i Sverige om Tesla elbilar det ter sig bara löjligt och säger en del om den bild man har om omvärlden. Om jag går till tandläkaren med en illa inflammerad kindtand och ett liiiiiitet hål i en annan tand vilken av dessa tror ni denne tar sig an rotfyller han den illa inflammerade kindtanden som värker mest eller lägger han sin energi på det liiiiilla hålet och struntar i det som orsakar tandvärken ???? :)

Om jag tolkar dig rätt menar du att vi ska se till att USA, Kina mm ska strypa sin utsläpp men vi i lilla Sverige kan fortsätta som vanligt??

Minns min gamla farbror och hans uttalande på 70-talet när vi hade energikrisen, han sa så här.
-Jag behöver inte spara på någon energi för min del i den totala förbrukningen är så liten så den märks inte.
Och han hade väl rätt i sitt uttalande? Och vi har väl alla rätt i att säga så? Och hur mycket blir då sparat?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Så här kan man också presentera utsläppen då är Australien värst hehe...
Ja her nede har vi politikere som prioriterer kullkraft og forsøker å stoppe fornybar energi. De tapte et slag nå, Tesla fikk bygge verdens største batteripark i South Australia. Den føderale energiminister truet med å stenge SA ut fra det føderale nettet. Løfte fra Tesla om byggetid på under 100 dager endte på 58 dager og nå prøver føderale myndigheter å ta æren for prosjektet. Om den føderale energiminister fikk viljen sin ville vi ha 100% kullkraft i et land med ekstremt mye sol og god vind.

Da vi ville dekke taket på huset med solpanel fikk vi en begrensning, men har 7 kW på taket og er grid connected. Problemet ligger i ekstrem dårlig pris på overproduksjon, så neste investering blir en batteriløsning slik at vi slipper å selge kraft til nettet. Ser ut til at en Tesla Wall II 3 fas vil betale seg på 7 år og fjerne nesten alle strømbrudd.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Tyvärr handlar det nog mycket om att vissa politiker skall få vara bäst i klassen, för då får man åka världen runt på vår bekostnad och berätta hur duktig man är.

Skulle vara kul att se på politikernas fotavtryck när det gäller Co2.
Jämför sedan med en normalsvensk så kan vi se vem som kan skryta vidare.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Diesel

Skulle vara kul att se på politikernas fotavtryck när det gäller Co2.
Jämför sedan med en normalsvensk så kan vi se vem som kan skryta vidare.

Skillnaderna i politikernas "fotavtryck" för respektive land blir väl som grafen ovan. Konstigt vore det väl annars...eller
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Läste att Teslas ellastbil skall kunna ladas på 30 minuter. Den kräver då under laddningen lika mycket elektrisk effekt som mellan 3000 och 4000 villor.
ERIKPER
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Passer bra sammen med påstanden om primær forsyning fra solpaneler. Begge deler krever store batterier i ladestasjonen. Og for å pushe slike effekter trenger en å jobbe med høy spenning for å få håndterbare kabler. Med 4 parallelle overføringer så blir det ikke umulig å holde seg under 1kV og 500A pr kabelpar. En annen gevinst ved de 4 kabelpar er at batteripakken i semi kan brukes som 4 uavhengige pakker under ladning.

Regner nesten med at det her er snakk om ladekabel med kjøling.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Skillnaderna i politikernas "fotavtryck" för respektive land blir väl som grafen ovan. Konstigt vore det väl annars...eller

Tror att vissa länder har mera resglada politiker än andra. Att de flyger mer än den flygande holländaren är nog helt säkert
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Tror att vissa länder har mera resglada politiker än andra. Att de flyger mer än den flygande holländaren är nog helt säkert

Ingen blir väl särskilt glad över att resa i tjänsten, varken som politiker eller anställd och i synnerhet inte med flyg med all dödtid på flygplatser och långa resor dit.
Det var inget som jag såg fram emot under mitt yrkesverksamma liv.
 
Toppen