• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utan pass

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Är i södra Sverige och fick helt oplanerat för oss att åka över till Tyskland nästa vecka och handla lite läskeblask . Kom på att vi inte har några pass med oss . Kan vi handla i Tyskland uta pass , har för mig att man måste fylla i passnummer . Förra året när vi kom hem från Frankrike var det bara när vi körde in i Sverige som vi fick visa våra pass , även hundens . Någon som vet om man kan åka utan pass ? Sevallbo
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Utan pass

Det räcker med att visa körkortet vid inköp i Tyskland.

Men för att slippa problem skulle jag aldrig resa utomlands utan att ha med passet.

Vissa campingplatser, särskilt i Frankrike kräver att man kan visa upp sitt pass.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Utan pass

Det räcker med att visa körkortet vid inköp i Tyskland.

Men för att slippa problem skulle jag aldrig resa utomlands utan att ha med passet.

Vissa campingplatser, särskilt i Frankrike kräver att man kan visa upp sitt pass.

Ska bara till Tyskland den här gången .
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Utan pass

Det räcker med körkort. Har aldrig passet med när jag skall handla i Tyskland. är där 2-3 gånger om året eftersom jag bor ungefär 24 mil från Rödby.

Du kan bli stoppad vid Öresundsbron men körkortet räcker
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Utan pass

Jag åkte en runda till Danmark och hem via Tyskland för ett par veckor sedan. Inga problem utan pass, det räckte med körkortet på Öresundsbron. Skulle du köpa läsk på burk så duger körkortet också för att slippa panten.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Sv: Utan pass

Pass/Nationellt ID-kort behövs till/från Tyskland Reseinformation Tyskland | SwedenAbroad

I våras kontrollerades alla bilar och pass vid inresan till Danmark i Rödby dock ingen kontroll vid bron/Malmö.

Identitetskontroller förekommer inom landet och på färjorna som trafikerar Tyskland/Danmark/Sverige, varför det är viktigt att resenärer medför giltiga resehandlingar (pass eller nationellt ID-kort) vid resa till Tyskland. Provisoriskt pass, även i A4-format, godtas för resa till Tyskland.

Observera att körkort eller annat ID-kort (från bank eller Skatteverket) inte gäller som resehandling.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Utan pass

Resa inom norden
Vid resor inom Norden krävs inte pass för svenska medborgare. Du bör ändå ha med dig giltig legitimation för att styrka din identitet och ditt nordiska medborgarskap. Id-handling kan även behövas bland annat om du tar in på hotell, campingplats eller liknande. För nordiska medborgare räcker det med ett giltigt körkort eller nationellt id-kort utfärdat i ett nordiskt land. Observera att det är resenären som har ansvaret för att kunna styrka sitt medborgarskap.

Resa inom EU
Personer som befinner sig i länder som är med i EU ska kunna styrka sitt medborgarskap. Uppgifter om medborgarskap finns i passet och det nationella id-kortet. Därför rekommenderar polisen att svenska medborgare har någon av dessa resehandlingar med sig under vistelsen i ett EU-land.

Källa: Polisen
 
F

F.d. 57425

Guest
Sv: Utan pass

Var i Tyskland i oktober med husbil.
Vid hemresan på gränsen till Danmark blev vi stoppade och pass ville dom se.
Det hade vi med oss men ett var utgånget vilket vi visste om.
Tulltjänstemannen påtalande att pass krävs för inresa men vinkade oss vidare.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Utan pass

Samma här.Blev stoppad i Tysk Franska gränsen.Körkort räckte inte fick visa pass och frugan nationellt id kort eftersom hennes pass var utgången.
I de flesta affärer duger dock körkort.Vid gränsövergångar skall man dock ha en id handling där det framgår natinalitet, om man nu råkar bli stoppad.Vilket är inom Eu ovanligt.
Mvh s670sl
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Utan pass

Pass/Nationellt ID-kort behövs till/från Tyskland Reseinformation Tyskland | SwedenAbroad

I våras kontrollerades alla bilar och pass vid inresan till Danmark i Rödby dock ingen kontroll vid bron/Malmö.

Identitetskontroller förekommer inom landet och på färjorna som trafikerar Tyskland/Danmark/Sverige, varför det är viktigt att resenärer medför giltiga resehandlingar (pass eller nationellt ID-kort) vid resa till Tyskland. Provisoriskt pass, även i A4-format, godtas för resa till Tyskland.

Observera att körkort eller annat ID-kort (från bank eller Skatteverket) inte gäller som resehandling.

Detta gäller! Många tokiga råd i tråden. I norden har vi en överenskommelse om passfrihet och fri rörlighet. Att annat fungerat från tid till annat beror på myndigheternas slöhet. Det är en annan tid nu.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Utan pass

Det har inget med myndigheternas slöhet att göra utan när det kom så mycket folk in och som ingen visste vem det är. Då kom kontrollerna igen.
Mig gör det inget, jag tycker det känns säkrare.

I Tyskland kom drygt 1 miljon och då var det allt möjligt med.

Framsidan
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Utan pass

Hej,
för att handla i Tyskland räcker körkortet. Vid resa inom Norden räcker det, oftast, med körkort. Men för att resa in till ett nordiskt land (Danmark, Sverige m.m.) krävs numera att du kan bevisa vilket medborgarskap du har, och då duger inte vårt svenska körkort. Där står bara att du bor i Sverige och har ett svenskt körkort, men du kan vara amerikan, israel, etiopier eller medborgare i vilket land som helst och ändå ha ett svenskt körkort. Så helst ska du ha BÅDE pass och körkort med dig för att dels bevisa att du är svensk, dels att du bor i Sverige. När jag åkt buss till Tyskland har jag och övriga i bussen behövt visa pass både vid inresan till Danmark och vid Öresundsbron. Det är kanske strängare vid en bussresa än om du åker i en svenskregistrerad bil och har svenskt körkort, men förra året när vi kom med husbilen från Tyskland behövde vi visa pass vid danska gränsen men inte vid den svenska. Har också varit med om att personer nekats följa med på en bussresa till Tyskland då de inte kunnat visa upp giltigt pass vid påstigningen. Så det är kanske dumt att chansa.
Karin;)
 
Toppen