• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Det är väl 2 helt skilda ärenden i denna tråden. Dels trådskaparen's som är en sprillans ny HB köpt på mässan & så "sommardrömmen" en begagnad -06'a. Oavsett vad man köpt så kan man tycka att firmorna skulle ha gjort en leveransbesiktning för tillförsäkra sig om att HB'n fungerade som den skulle innan leverans. Likaså skulle dom förklara HB'ns funktioner vid leverans. Många köpare är inte så insatta, kanske förstagångsköpare & behöver nog detta. Man läser emellanåt om folk som klagar på sina nyinköpta HB'ar här på forumet & jag är övertygad om att ifall försäljarna skulle ta sitt ansvar med att leverera en kontrollerad HB & förklara funktioner vid leverans så skulle dessa fall drastiskt minska. Undrar hur stort mörkertalet är? Vi får ju bara reda på det som skrivs här.

Bennie
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Hur gick det för trådskaparen?
Hoppas ni fick ordning och någon kompensation av firman!

Mvh Göran S.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Ja vad bortåt är, är ju en definitionsfråga, men en Bürstner -06 är ju fömodligen bortåt 0,5 mille, eller vad tror du? :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Det blir ju onekligen lite konstigt om man skulle svara på de äldsta inläggen i en tidigare avsomnad tråd, där det finns, så att säga en trådskapare II, då blir det väl ganska naturlig att svara på den sista eftersom det är den som är vid liv? ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Hej, trådskaparen har inte skrivit en enda rad sedan i Maj med de här tre inläggen tyvärr. Så vad som hänt efter det med problemen får vi nog aldrig reda på (som är rätt vanligt tyvärr), samt det är föga troligt att trådskaparen fortfarande läser och är intresserade av flera svar på sina frågor i den här tråden.
Det händer väl rätt ofta att det kommer en ny fråga, ibland t.o.m. i en jättegammal tråd, och som skulle kännas rätt underligt om ingen bemödade sig att kommentera eller svara på :).

Angående visning och beskrivning av funktionerna och användandet av en nyköpt husbil så kan det säkert låsa sig för köparen.
Om köparen nästan är nollställd på funktioner och handhavande inom campingvärden och dess fordon, och säljaren står och mässar fram snabba förklaringar samtidigt som köparen tappade bort sig redan vid säljarens första förklaring hur man får ut eltrappsteget vid dörren.... Då är det kanske inte så omöjligt med handhavande problem eller andra stora problem när man börjar använda husbilen.
Det är väldigt svårt att ställa motfrågor när man inte alls hängde med från början och kanske t.o.m. känner sig dum att dubbelfråga på allt som en stressad försäljare snabbt mässar fram.
Säker svårt att hamna på rätt nivå vid förklaringar, men säljaren borde nog ta sig tid så köparen får använda och prova funktionerna samt ställa frågor i sin egen takt.
Om ägaren efter fyra år här skriver frågan "Var i bilen sitter mitt bodelsbatteri för det verkar inte funka längre." då måste man fått väldigt dålig genomgång av bilen vid köp, samt lidit av undermålig batterifunktion länge.
Redan vid försäljning av en jättegammal billig husbil så borde nog säljaren ge köparen tid för en ingående förklaring av funktionerna om köparen är nollställd.

Tycker jag. M.v.h. JANKRO.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Jag håller med dig JANKRO.

Tyvärr handlar nästan allt dock bara om sälj, sälj, SÄLJ!!!

Och bristande pedagogisk förmåga ser vi till vardags hos mängder av individer I olika roller eller olika yrkeskattegorier, husbilssäljare är inte undantagna.

Det var bla. detta, och så mycket mer, som gjorde att vi "fastnade" för Wohnmobil Arena 2011. (Wohnmobilarena Reisemobilhandel & Reisemobilvermietung Adria-Pössl-Hobby Home)

Vi vet naturligtvis inte hur de är att ha att göra med idag då vi inte haft kontakt med dem, annat än i januari då vi letade annan bil.

De gav oss en strukturerad genomgång av bilens alla funktioner som togs I lagom lugnt tempo där utrymme för frågor fanns. De hade tålamod att efter genomgången, när vi själva gick igenom bilen återkom med frågor, gick med och visade (ytterligare en gång).

De ingav ett lugn och var tillmötesgående helt enkelt och visade på förståelse där man var osäker.


Mvh!
// Niklas
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Whonmobilarena har jag också köpt av, 2013 tror jag det var. De var extremt bra att ha att göra med. Har köpt senare också men de vill jag inte rekommendera.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Menar du att du köpt av Wohnmobil arena senare också men att du inte vill rekommendera dem. Eller menar du att du köpt av annan handlare senare som du inte vill rekommendera?
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Personligen hade jag aldrig hämtat ut bilen i det skicket. Undrar vilken firma som missköter sig så mot en kund.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Innan man gör något så drastiskt som att hänga ut firma & märke så tycker jag att man skall informera företaget att man har för avsikt att delge ex.vis Husbilsklubbens medlemmar problemet på klubbens hemsida för att informera & få råd om hur man skall få till en lösning eftersom detta tycks vara omöjligt.
Detta kanske skulle få firman att tänka efter, deras renommé skulle få sig en törn vilket är dyrt med dagens konkurrens. Dom skulle då få chansen att rätta till felen eller bemöta kritiken här på hemsidan.
Men, man ska då vara väldigt säker på att man har väl på fötterna. Trots all behöver det ju inte vara ens fel att tvisten uppstått. Orsakerna kan ju vara många, missuppfattningar, glömska, förbiseende mm. & då från båda sidor.

Sedan finns ju även olika konsumentorganisationer att tillgå för att få hjälp.

Bennie
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Så tydlig var jag med Niese Caravan Gmbh & Co.Kg fast först efter att de verkligen hade "skitit i det blå skåpet".

Jag lät dessutom få översatt till Tyska en lång beskrivning av hur de misskött sig genom hela affären. Men jag har ännu inte hittat något/några bra/lämpliga Tysk-talande forum att posta det i. För så dåliga tycke rjag att de var att det är värt att varna andra presumtiva köpare.

// Niklas
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Köpte vår Hymer som ny hos Hymercenter i Ängelholm och mitt ärende, svartlistad av företaget, är KO-anmält. Fristen för företaget att svara var av KO satt till den 7 september men än idag har Hymercenter inte bemödat sig svara KO. Att sällan eller aldrig svara ingår i företagets policy, verkar det, men jag återkommer när och om det händer något....
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Har köpt två nya bilar av Lindströms i Bålsta/Enköping.
Väldigt nöjd bägge gångerna.
Bra service på alla sätt, och snabb hjälp utan knot när nåt har varit knas.
Jag har en känsla av att det liksom det finns ÅF av olika sorter så finns det även en hel del knepiga köpare. It takes two to tango. ;)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Att skriva på företagets Facebooksida kan vara ett sätt. Eller ladda upp filmer med företagets namn som rubrik.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Har köpt två nya bilar av Lindströms i Bålsta/Enköping.
Väldigt nöjd bägge gångerna.
Bra service på alla sätt, och snabb hjälp utan knot när nåt har varit knas.
Jag har en känsla av att det liksom det finns ÅF av olika sorter så finns det även en hel del knepiga köpare. It takes two to tango. ;)

Roligt för dig men om du kör ut och in ur verkstaden vecka efter vecka, månad efter månad utan att du har ett kylskåp som fungerar behövs inte två som dansar.. .
 
Toppen