• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag som försöker lämna mörkret.

Status
Stängd för vidare inlägg.

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Bengt ! Du ska veta att även om inte värmen är densamma som i Spanien/Portugal så har det varit och är fina dagar i Sverige också solsken och hög luft samt allt man kan hitta i skog & mark
Vi själva ändrar oss utefter resans gång/vädret, ta dan som det kommer är väl lite av tjusningen med det rörliga friluftslivet i synnerhet som pensionär

En fortsatt bra hemresa och kör försiktigt hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

En Schnitzel måste inte vara panerad. Jag har ätit massor med Schnitzlar i Tyskland och Österrike som inte varit panerade. En favorit var Jägerschnitzel och den var banne mig inte panerad!

Wienerschnitzeln blev världsberömd just på grund av paneringen men de Wienerschnitzlar jag har ätit i Wien bl.a. hade väldigt tunn panering. Inte på något vis som dagen pansarskal av onyttigheter. Dessutom ska en riktigt Wienerschnitzel göras på kalvkött och inte fläsk.

En Gumpoldskirchner till så är lyckan total! I varje fall till Jägerschnitzeln!

Jappe

Psst. Undrar lite på var Bengtic befinner sig nu.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Åt snitsel i travemunde igår vid hamnen enda stället som var enkelt åtkomligt, den av färdiggjord bara att slänga i för andra gången i frityren och naturligtvis samma behandling av pommesfrites.
Han bara gå med ölen till bordet så vinkade hon att det var färdigt.
Näe jag åt inte så mycket blev smörgås på båten.
Sämre finns köp en snitsel i findus frysta färdigmat.
Den är helt oslagbar i osmaklig. Greven var bra men alla jag ätit har varit fläsk det är ju billigare kött.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Schnitzel är alltid fläskkött så prova en rumpstek som är gjord på rostbiffen nästa gång! Vansinnigt gott men lite dyrare. Tyskarna fixar även "vanlig" skivad rostbiff som också är vansinnigt gott med diverse tillbehör. Vill du gå ett steg högre i mathierarkin så finns Schweinshaxe, Eisbein och ännu finare Kalbshaxe.

ka.jpg

Vansinnigt gott naturligtvis. Surkålen blir godare ju längre söderut man kommer i Tyskland.

Kommentarer från tyska matconnaiseurer mottages tacksamt!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Bengt, om du inte redan är hemma, så stanna till på Restaurang Stationen i Ängelholm och beställ en schnitzel av krögaren Gert. Hårt bankat kalvkött, gyllengul tunn panering, sardeller, kapris, ärtor, citronklyfta, och skysås plus en gudomlig stekt potatis. Att dö för, och till rimliga pengar. Bästa schnitzel jag ätit norr om Karlshafen a d Weser i Tyskland!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Sitter hemma nu bilen står uppkörd på tomten och det mesta är urplockat, vattnet från avloppet tanken till toa och färskvatten är någorlunda tömda.
Körde från Greven igår morse blåste kallt och det var söndag så vägbyggarna och lastbilarna fanns inte på vägen gjorde 35mil i ganska rask takt.
Blåste ganska bra med en hel del sol och vägbyggen passerades enkelt.
I Travemunde kunde jag boka via mobil och dator till nattfärjan.
I morse åkte jag hemåt 47mil tankade upp i malmö fullt på shell det var FAME i dieseln så bilen blev lite slöare men det var ju en hel del kvar av shells tyska vpower dieseln så den gick skapligt.
Hård sidvind gjorde att det kastade lite ibland men bilen gick jättebra det var ju mest trumavärmaren som gjorde att jag vände hem och bristande ork och intresse.
Var hemma efter 6 tim med några kortare stopp, tankade 10l för säkerhets skull 3 mil hemifrån och då var den tyska dieseln obefintlig, klen orkade dåligt men motorn gick mycket tystare fanns inget driv och riv i den, igår klarade jag branta backar med full fart en liten backe nära hemmet var knappt jag kunde klara på femman och man fick börja planera att gasa på fart innan backarna det hade jag inte behövt tidigare, och sen förbrukningen ökar i samma takt som motorn blir klenare.
Skönt vara hemma förutom vädret tempen ligger på minus och det var därför jag körde hem så fort eftersom värmaren inte fungerar som den ska och det hade blivit jobbigt att stanna någonstans , men 1kw el fungerar perfekt.
Tycker jag gjorde ett bra beslut att vända hem jag rår ju min tid och gör vad jag vill ekonomin är ju inte sån att jag kan handla någon nyare och bättre bil jag tror inte jag har tillräcklig motivering till det.
Ska ställa av bilen så småningom och småjobba lite med den till våren, värmarproblemet ska jag lösa på något sätt så småningom.
Blir kanske några småturer innan vintern om det finns el i närheten, har funderat på ett kraftverk men de låter och kostar. Kanske en dieselvärmare skulle fungera men det ska nog vara originalet inte kinakopia.
Jag fick i alla fall se en del av den beryktade Moseldalen, det var litet knepigt undrar vad folk lever av förutom skörda vin som verkar jobbigt med 45graders lutning på jorden, småvägar långt från fabriker osv, mycket turister inte minst tyska ger nog en del inkomster.
Fast jag är ju ingen kulturperson så det är altså en flod med odlingar på bergsidorna och en massa byar . Den delen jag körde runt 8 mil var ganska likadan, min åsikt är att det folk kommer ihåg är mycket vin och fest.
Och vaför ska man betala 50kr mer för att stå några meter (ca 10m) närmare rhen då blir man ju mer störd av båtarna som går där dygnet runt.
Jag är nog fel person för att uppskatta sådant som Jappe älskar, är nog mest intresserad av det tekniska i och omkring husbilar och själva iden om ett fritt liv.
Det jag förmodligen kommer att göra i vinter vilket jag gjort i många år är en sistaminuten resa med charter till kanarieöarna där jag kan sitta i solen lite och dricka öl och sen är man ganska nöjd tills våren gör sitt intåg, blir det en bra februari kan man sitta på verandan i sol någon timme då och då. Kanske redan nu om vädret vill några öl finns det efter resan.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Schnitzel är alltid fläskkött så prova en rumpstek som är gjord på rostbiffen nästa gång! Vansinnigt gott men lite dyrare. Tyskarna fixar även "vanlig" skivad rostbiff som också är vansinnigt gott med diverse tillbehör. Vill du gå ett steg högre i mathierarkin så finns Schweinshaxe, Eisbein och ännu finare Kalbshaxe.

Visa bilaga 130324

Vansinnigt gott naturligtvis. Surkålen blir godare ju längre söderut man kommer i Tyskland.

Kommentarer från tyska matconnaiseurer mottages tacksamt!

Jappe

Blev sugen när såg Schwinshaxe nämnas. Sagt och gjort, fram med ett recept, det blev detta recept. https://www.youtube.com/watch?v=gEQPDQ0jyOk
Resultatet blev detta, med sauerkraut och hemmagjord rabbemos.
Behöver det nämnas att det blev uuunderbart gott!
 

Bilagor

  • Hax2.PNG
    Hax2.PNG
    233,4 KB · Visningar: 1.189
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Det finns ett trick, ta lite näsdroppar då smakar inte maten så mycket mest surt eller salt eller sött alla de högre smakämnen känner man inte och eftersom maten smakar sämre så blir man inte sugen på annat än att fylla magen för energi.
Fick för många år sedan i tyskland en förklaring på vad Haxe var och det var grisens knäled och var jättegott men fanns inte i sverige, så jag tog en scnitzel istället och minsta ölen en halvliter.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Sauerkrau är bättre i Södra Tyskland än i norra. Även Schweinshaxn, den är ju hemma där. I norra Tyskland kokar man den och då blir det Eisbein

När jag gjorde Schweinshaxn så skär man svålen, helst i rutmönster och sen brynar man det först runtomkring och sen in i ugnen. Under hela stektiden öser man steken. Till slut förbättrar man naurligt saucen, den är viktig. Man äter ju Knödeln till Haxn och då behöver man en god sauce till. Och så gjorde jag alltid Potatissallad till. Men den gjorde jag så som man alltid gör i Bayern och Österrike, nämligen utan Majonäs.
Svålen på Schweinshaxn skall vara riktig knaprig.

Men det är så sällan man ser i Sverige helt na<turell Fläsklägg utan någon förbehandling. Citty gross har ibland.

Jappe när man kokar surkål så skall man kokar med en bit rökt fläskkött då blir det bättre smak.

Framsidan
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Hej
Du gjorde helt rätt som vände hemåt det hade nog jag gjort också i det läget. Lite vanskligt att lämna Sverige i en bil som inte funkar till 100 % visserligen kan man få bilen reparerad utomlands men språkförbristningar mm kan gör det vanskligt, Sen sitta och köra med känslan att allt inte funkar som det ska blir också en stressfaktor som blir jobbigt i längden, men du fick dig en resa i allafall om än kanske kortare an vad du tänkt dig, MEN det är UPP man ALDRIG ska GE , på´t igen :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Värmaren är bara att skruva ur, baggis sedan byta det trasiga och vips är den i toppskick.

Ena minuten fundera över pengar och nästa dieselvärmare:D, bara tanken på dieselvärmare får batteriet at kollapsa och sedan ljudet:)

Måste säga känslan när man parkerat efter en dagskörning på vintern, motorn stängs av det blir tyst och man startar Truman whosh säger den sedan kommer värmen, ahh!!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Jag är också orolig för dieselvärmare, träffade den som säljer på blocket och skrivit på HBK tror jag han importerar och säljer kinavärmare, pratade ett par minuter med honom hos Bengt i Örkeljunga där han tydligen var kund.
När man behöver värmen som mest har man som minst ström, truman tar ju bara under 1A i fläktvärme.
Man kan ju köra med min truma som punktvärme men skruvar man på så måste man ha på fläkten och det verkar bara vara två lägen fullt och sparlåga och sparlågan infinner sej efter en lite stund.
Finns alltså ingen reglering av lågan steglöst, efter forskande ska det vara själva kranventilen som ska bytas.
Skulle klarat mej ner söderut men någon hemresa på vintern hade inte varit att tänka på utan reparationen hade varit tvungen att äga rum på en camping innan hemresa, man blir också låst till camping om det blir kallt på nätterna.
Låg ganska många nätter utan el förra året fungerar om det inte blir för kallt 8-10 grader går bra men sedan blir det problem, förra resan flyttade jag sängen till mitten av bilen för att slippa kylan från hytten.
Måste erkänna att isoleringen mot hytten som jag jobbat med inte är bra och måste göras om med mer isolering.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Förstår inte riktigt hur man kan få en Truma att sprida värmen i bilen utan fläkt
Givetsvis självcirkulation men inte tilltäckligt enligt min åsikt. Har haft alla typer av Truma i mina bilar. Den installationen jag har idag låter fläkten inne i bilen mer än Webaston. Stänger jag av fläkten så hörs en liten susning ur avgasröret och det mynnar ut längst bak under bilen. Webaston hör jag inte utan bara avgasljudet. Nämnas kan att min Webasto sitter längst bak under bilen. Har givetsvis bara nu provat allt inne i hallen där jag står med bilen. Det borde ju vara mer tystare när jag står ute med bilen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Vi om någon har haft otroligt mycket problem med vår dieselvärmare. Jag har en egen tråd i ämnet, men nu är allt över och fungerar som det skall. Måste bara säga att utan Alde (Mats Rosén och Nils Ekstrand) samt Bengt i Örkeljunga (Peter Landin) och otroligt duktige Truma-teknikern hos Segerlöfs i Göteborg, det hade aldrig gått! Till sist fick vi även tillbaka våra utlägg på garanti trots en del frågetecken kring olika datum och installationsförfaranden.

Ska man ha dieselvärme pga gasoloberoendet, då krävs det verkligen bra batterier, bra ventilation runt pannan, korrekt installation med helst 6 mm2 kabelanslutning och 13V spänning vid starttidpunkt! Vi har testat allt annat under 2 års tid och frusit ganska rejält under tiden. Undrar hur andra har det, är alla nöjda med sina installationer eller använder dom aldrig diesel som värmekälla? En sak är säker, motionerar man inte Truma värmaren eller motorns Eberspächer varje månad, då är det inte alls säkert att deras värmare fungerar längre. Sen spelar det ingen roll om det handlar om Kina eller äkta Truma pannor...

combi-schnittmodell.jpg

Affezell, vi har inga som helst ljudproblem!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen