• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya pålagor

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Nya pålagor

Javisst ett skatteupplägg som i Norge där politikerna bestämt så att några redan ekonomiskt välbeställda kan köpa Tesla, får köra i bussfil, ladda gratis, ibland gratis parkering mm. Rättvist ? Tydligen är eldrivna bilar så dåliga att de inte går att sälja utan dessa subventioner.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya pålagor

Javisst ett skatteupplägg som i Norge där politikerna bestämt så att några redan ekonomiskt välbeställda kan köpa Tesla, får köra i bussfil, ladda gratis, ibland gratis parkering mm. Rättvist ? Tydligen är eldrivna bilar så dåliga att de inte går att sälja utan dessa subventioner.

Det finns elbilar som inte behöver kosta skjortan, om jag inte minns fel kostar en Nissan Leaf inte mer än en vanlig med fossildrift.

Dessutom är en elmotor betydligt mer driftsäker än en vanlig fossildriven!
När batterierna blir billiga tack vare massproduktion behövs inga subventioner längre.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Nya pålagor

Lite proportioner: Det finns ca 4990000 personbilar i trafik i Sverige varav 11500 elbilar och 24500 laddhybrider. Dvs 4954000 fossila 36000 elbilar.
Laddhybrider är bra för småresor, behöver ingen utbyggd infrastruktur, kan laddas hemma, långresor på fossilt bränsle.
Elbilar var ju inne i början av 1900-talet, men för att det ska slå nu är det är en massiv utbyggnad av laddningsplatser som krävs. E85 bilar har ju blivit en flopp, gäller att inte upprepa.
När/om antalet elbilar ökar torde subventioner upphöra och skatterna förändras så att det blir lika dyrt som att köra fossilt, eftersom politikerna inte kan låta bli att beskatta sådant som vi köper oavsett pris (sprit, cigaretter, bränsle mm).Håller med Knarrevik om att en elmotor inte är så komplicerad, men styrsystemen i en modern elbil är desto mer komplicerade.

Det bästa vore nog en laddhybrid med 30-40mils räckvidd på el, dvs en Nissan Leaf eller en Tesla med fossilmotor för framdrift eller för laddning av batterierna. Man måste få bort räckviddsångesten.
 

sunkan

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
12892
Medlemskap
2022
Sv: Nya pålagor

Något man inte förstår är hur "miljönissarna " kan blunda för vad som finns i alla marinor,båtar med motorer långt kraftigare än i våra husbilar, helt skattebefriade och inte nog med det, de släpper ut sin "skit" över båtkanten.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Nya pålagor

Hur långt går det att köra en elbil i minus 30-40 gr ?
Kommer det att gå att ladda en elbil i fjällvärlden ?

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya pålagor

Det bästa vore nog en laddhybrid med 30-40mils räckvidd på el, dvs en Nissan Leaf eller en Tesla med fossilmotor för framdrift eller för laddning av batterierna. Man måste få bort räckviddsångesten.

Varför inte en BMW i3 med räckviddsförlängare, dvs en liten bensinmotor som kan driva en generator för att ladda batterierna om man får eltorsk?
20-30 mil på elström och ingen räckviddsångest tack vare bensinmotorn.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya pålagor

Något man inte förstår är hur "miljönissarna " kan blunda för vad som finns i alla marinor,båtar med motorer långt kraftigare än i våra husbilar, helt skattebefriade och inte nog med det, de släpper ut sin "skit" över båtkanten.

Det fungerade dåligt för en massa år sedan att registrera och beskatta fritidsbåtar och den lilla promille av utsläppen jämfört med vägfordon vore knappast mödan värt!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Nya pålagor

Man får åtminstone tillbaka 60000 enligt förslaget men borde vara mer.

Jag har inte följt med så noga, men tror att i senaste versionen så skall befintliga fordon behålla sin tidigare skatt, dvs enbart nya fordon träffas av Bonus Malus och då kan det ju ha en styrande effekt. Gäller bara att tillräckligt många köper utsläppsmonster så att deras överskatt räcker till bonus för miljövänliga bilar. Det kan ju inte bli bonus utan malus....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya pålagor

Det har slagit mig också, ingen är väl så dum att han/hon köper personbil I med förhöjd skatt när det finns bonusalternativ. Dvs om tillgången motsvarar efterfrågan.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nya pålagor

Inte så länge till, inte ens i de oljeproducerande länderna runt Persiska Viken!
Vad stöder det påståendet på? Det är sant att från 2015 har kolproduktionen minskat något i världen främs i USA (som fått en ny president som vill öka uttaget av kol) och Kina men samtidigt har produktionen sv naturgas ökat. Nej el produktionen är fortfarande i hög grad beroende av fossila bränslen.
Hybridbilar är en bra lösning för stora städer och kommer säkert att ge renare luft där när de blir många som byter bil till hybrid.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nya pålagor

Jo jag har sett det programmet och det ger inte så mycket om vad som händer i vår samtid. På sikt kommer säkert elproduktionen att lämna kol och naturgas men det tar tid. Solenergi i form av el från solpaneler är inget alternativ i norra Europa för lite sol när det behövs som bäst. Vindkraft, där har jag med egna ögon sett vilka svårigheter det är att få bygglov, det överklagas in absurdum, det tar tid. Alternativet utbyggnad av vattenkraften ter sig också i stort sett omöjlig av hänsyn till naturområden i västvärlden. I diktaturer kan det säkert byggas fler kraftstationer med vattenkraft.
Att ersätta långtradartrafiken med tåg låter sig inte göras på kort sikt, det finns inte plats på spåren och utbyggnad tar tid, pengar och överklaganden.
Jag tror mer på alternativa drivmedel till den befintliga bilflottan. Mer och mer inblandning av fossilfria bränslen och mer drift med biogas.
Jag önskar att du hade rätt!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Nya pålagor

Tråkigt att så många inte vill se någon förändring. Tekniken tar ofta stora språng och den som vill hålla kvar vid det gamla kommer efter. Ett exempel är Facit.

Tur att vi har Knarrevik som inte är främmande för ny teknik och vågar se framåt!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nya pålagor

Tråkigt att så många inte vill se någon förändring. Tekniken tar ofta stora språng och den som vill hålla kvar vid det gamla kommer efter. Ett exempel är Facit.

Tur att vi har Knarrevik som inte är främmande för ny teknik och vågar se framåt!
OK det är väl jag som är bakåtsträvaren och Knarrevik visionären. Jag skulle kunna benämna oss annorlunda men avstår. Fortfarande el 60 % fossilt redan före förluster i elproduktion, leverans och laddning av batteri. Jag kanske är realisten?
 
Toppen