• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Riktigt. Returen ska överhuvudtaget inte in i expansionskärlet. Den ska anslutas till röret under expansionskärlet. Du ska inte ha någon cirkulation igenom expansionskärlet.
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej! Blir lite sporadiskt att jag kollar här på sidan!
Isoleringen var ett lokalt bygg företag som gjorde åt mig!
Betalade 5000:- för jobbet med material!!
Å det var värt verända krona!!
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej! Blir lite sporadiskt att jag kollar här på sidan!
Isoleringen var ett lokalt bygg företag som gjorde åt mig!
Betalade 5000:- för jobbet med material!!
Å det var värt verända krona!!

Kan du utveckla lite mer? Material? Vem gjorde det åt dig? Vill de ha mer jobb? Tjocklek?



Mycket snyggt Affezell!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Alla detaljer inköpta till golvvärmen. Transformator och rumstermostat köpte jag på Tradera. Folie fick jag köpa i butik. Nu är det bara att vänta på monteringen när det passar mig.
Söker också en ”billig” farthållare till bilen. Har ju elgas på den så det kanske är lite speciellt.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Har du vakuumservo på den? Har du det så kan man använda den jag har köpt, en Waeco MS 50 https://www.conrad.se/?websale8=con...MI8p-916Dm1gIVyUMYCh37kgidEAAYASAAEgJB8PD_BwE och koppla vajern till gaspedalen. Jag har ju gammal hederlig gasvajer så jag ska koppla den på pumpen. Skulle ju monterat den igår men det går inte alltid som man vill. http://www.husbilsklubben.se/forums/t85464-4/#post888352
Vacumservo har jag men har ju elgas ?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag menar att du ska koppla vajern från farthållaren på gasreglaget på nåt vis så att den gasar istället för din fot. Skulle inte det kunna funka?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Om det är som på min gamla caddy så är det nog inte så enkelt, det går en arm från pedalen till en lägesgivare som skickar signalen in i elektronikboxen. Där händer det saker t.ex. går det inte att gasa och bromsa samtidigt för då går den ner på tomgång finns limp home läge som drar ned gasreglaget om det kommer någon viktig felkontroll signal.
Bästa vore ju om det fanns någon tillsats som passade direkt på elektroniken, antar att pumpen styrs elektriskt också.:confused:
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Om det är som på min gamla caddy så är det nog inte så enkelt, det går en arm från pedalen till en lägesgivare som skickar signalen in i elektronikboxen. Där händer det saker t.ex. går det inte att gasa och bromsa samtidigt för då går den ner på tomgång finns limp home läge som drar ned gasreglaget om det kommer någon viktig felkontroll signal.
Bästa vore ju om det fanns någon tillsats som passade direkt på elektroniken, antar att pumpen styrs elektriskt också.:confused:
Men det är ju samma sak som att du trycker på gasen som om det är en vajer som trycker. Det är ju elektroniken som sköter hur mycket gas som ges och det är ju den som drar ner gasen till tomgång hur mycket du än trycker på pedalen. Om det är en vajer eller din fot tror jag kvittar.
Om det sen funkar så i verkligheten det vet jag inte.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hittade detta i monteringsanvisningen:

Ta reda på vilken metod som är möjlig för att fästa bowdenwiren på
gasstaget. Vid fordon utan bowdenwire kan
fästandet ske direkt på gaspedalen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Åkte på bakläxa igår med bilen. Konstaterade att hag hade satt diskbänken för låg. Armarna skall ju också räcka ordenkåligt ner i själva hon. Massor med jobb och lossa gasolinst. Delvis vattendragningen,höja fästena till kökslådorna. Skulle först skarva på skåpet i överkant men sen kom det en klok garageägare och frågade varför jag inte höjde sockeln istället. Det rådet följde jag.
Allt var ju så bra
FC6B8F7B-12FE-4280-ABB3-3B94B37A280F.jpeg
 
Senast ändrad:
Toppen