• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Duschgolv med problem

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Så här kan det se ut med sprickor i duschgolv på en Hobby 08 där fabriken ej vill ta ansvar efter garantitiden. Sorgligt att kunderna skall stå för detta enär man ej ens får golvet eller någon rabatt när man gör arbetet själv.
Vågar man köpa en Hobby nästa gång ???????
 

Bilagor

  • DSC00194.JPG
    DSC00194.JPG
    2,9 MB · Visningar: 110
  • DSC00195.JPG
    DSC00195.JPG
    2,3 MB · Visningar: 70
  • DSC00196.JPG
    DSC00196.JPG
    2,2 MB · Visningar: 66
F

F.d. 55275

Guest
Sv: Duschgolv med problem

Ser ut som TV 4 Fuskbyggarna !!
Det svåra blir väl att få tag i en plast innerdel ?
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
612
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Duschgolv med problem

Mycket skrivet om det här på forumet
Sök på duschgolv Hobby så får du många träffar
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Duschgolv med problem

Duschgolv som spricker är tråkigt nog inte ovanligt och det gäller inte bara Hobby.
Sök på ”Duschwanne Hobby” så hittar företag som tillverkar nya golv som oftast är bättre en original.

Här har du en:
Wagner Wohnkabine
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Duschgolv med problem

Ibland tror man att husbilar tillverkas för att se snygga ut och sälja.
Inte för att användas.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Duschgolv med problem

Jag har haft sönder två på mycket kortare tid.

Ingen ide att sätta in samma undermåliga produkt. Jag byggde upp ett tråg och lät en golvläggare svetsa in en plastmatta , den kommer aldrig att gå sönder!

Detta var på en tidigare bil.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Duschgolv med problem

Har en Elnagh fra 2011, hvor plastgulvet i dushen revnede rundt afløbet. Det var 2014.

En kombination af dårlig plast og manglende/forkert understøtning af de ophøjede dele i plastgulvet. Og da der ikke er tralle til gulvet til fordeling af trykket, så kunne plasten ikke holde til belastningen rundt om afløbet.

De havde brugt vældig meget lim, så det var svært at skille, men det gik. og da plastgulvet dækkes af plastvæggene, så var det også et stort arbejde at skille ad, uden at plastvæggene gik i stykker, men det gik.

Indkøbt nyt plastgulv hos Elnagh, og det ser ud til, at det er lavet af meget bedre plastmateriale. (Det holder stadig :))

Brugte meget tid på at understøtte ordentligt, så der gik ikke nær så meget lim til reparationen.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Duschgolv med problem

Vi har en Kabe TM 750T 2012. Golvet i duschen sprack vid bottenventilen förra sommaren. Jag reklamerade det till handlaren där vi köpt bilen ny. Vi fick ett nytt golv på goodwill från Kabe men fick bekosta arbetet med bytet själv. Jag fixade det gamla och det håller fortfarande, så jag har ett nytt i reserv. Kabe har haft problem med sina duschgolv som så många andra husbilstillverkare.
Jag tycker det är dålig stil att uttrycka sig som somliga gör om de olika fabrikat bilar det finns. Det finns ju en anledning till varför någon köper en speciell bil så håll inne med de nedlåtande kommentarerna. De som skriver sina frågor här vill ju ha hjälp och inte salt i såret, skärpning!!!:mad:
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Sv: Duschgolv med problem

Tommy, hur fixade du det gamla golvet? Jag har liknande spricka vid ventilen och har tätat provisoriskt.

Janne
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Duschgolv med problem

http://www.husbilsklubben.se/forums/t99491-3/#post828015
Här har du en länk till ett inlägg jag gjorde. Där hittar du även en länk till bottenventilen jag köpte.
Jag skar rent plasten så att det blev en rak kant ner i bottenventilen. Silen är så stor så den täcker hålet och ligger ovanpå golvet. jag använde tätningsmassa i bottenventilen för att vara säker på att få det tätt. Den nya bottenventilen passar till slangar och allt som den ska passa till.
Det fina med det hela är att under bottenventilen är det ett hål utskruret och en extra isolerings skiva klädd med aluminium monterad under. så skulle det läcka så rinner det rakt igenom utan att skada. Monteringen av ny bottenventil och komplettering av mer isolering (av säkerhetsskäl) gör du underifrån.
Hela operationen tog ca 3 timmar vill jag minnas, kostnad = lite svett och en hundring och efteråt en stor Mackmyra. För så JÄVLA bra gick det.
Åker hem i morgon kan om du vill då ta en bild på karets bottenventil inifrån.
Lycka till!!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Duschgolv med problem

Jag tycker det är dålig stil att uttrycka sig som somliga gör om de olika fabrikat bilar det finns. Det finns ju en anledning till varför någon köper en speciell bil så håll inne med de nedlåtande kommentarerna. De som skriver sina frågor här vill ju ha hjälp och inte salt i såret, skärpning!!!:mad:

Det tycker inte jag..
Om någon ställer en fråga;
Vågar man köpa en Hobby nästa gång ???????

riskerar denne att faktiskt få ett svar.
 
Toppen