• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränslecell - Efoy

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Hej,
Funderar på att köpa en Efoy 140 bränslecell efter årsskiftet, har hört mig för hos flera försäljare och har fått ett pris på 36.500:-.
Om det är flera som är ute efter en Efoy skulle vi kanske gå ihop för att få ner priset ytterligare. Kama pris är 41.495:-

Hälsningar
Glädjen
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell - Efoy

Hej....Vad är det som motiverar folk att köpa en Efoy..? Priset tycker jag är väl saftigt..35000 kr:confused:
Tycker att det är en bra fråga som jag själv sökte svar på för ca 5 år sedan.

Jag bortsåg helt från kalkylerad avskrivning, livslängd, räntor, mm och tog överslagsmässigt endast fram ladd(-drifts)kostnader per Kwh/inmatad i bilbatterier, baserat på följande alternativ;
¤ ca 0 kr/Kwh - vid laddning från solceller
¤ ca 1,50 kr/Kwh - vid laddning från nätet hemma
¤ ca 2.60 kr/Kwh - vid laddning under husbilskörning i form av extra bränslekostnad
¤ ca 4,50 kr/Kwh - vid laddning med mitt dåvarande elverk (Honda 1000)
¤ ca 5 kr/Kwh - om man står på camping el/35:-/dygn och använder ca 7 Kwh
¤ ca 40 kr/Kwh - vid laddning från t.ex Efoy


Detta ingick som upphandlingsbakgrund när 2010 jag bytte husbil och helt utifrån mina behov inkl "nytta för egna pengar". I den mån användningen skulle bygga på nyttjade av Efojs spec faciliteter, kändes som icke prisvärt - för att uttrycka mig snällt.
Valet blev 150w/solceller, sålt elverk, marginellt begränsad användning av husbilen (ingen stor fråga) och ca 30.000kr +succ mycket lägre driftskostnader för husbilsanvändningen - överblivna pengar finns tillgodo för annat "bra att ha" som kan vara mer angeläget!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Bränslecell - Efoy

Hmm! Visst är kw dyra, men precis som aake säger. Om man använder den på rätt sätt så går det inte åt så mycket. Jag har haft efoy i drygt 4 år. Jag har ställt in den så att den slår på automatiskt på 12,4 Volt och av vid 13,4 Volt.

Under alla år har jag förbrukat ca: 18 liter metanol. Oftast när den går igång avbryter jag onödigt slösande av el, men tittar jag på film eller håller på med något på datorn gör jag det klart först. De tillfällen som den har gått igång är efter 2-3 dagar vid mulet väder när man står fritt.

Och det är guld värt eftersom frugan fortfarande jobbar via Internet och jag är kraftigt databeroende.:) Tiden före efoy brukade jag starta bilen på tomgång en stund, men det sågs inte alltid med blida ögon.

Det kan även finnas många anledningar till att ha efoy och det kan ha att göra med sjukvårdsutrustning av olika slag eller som jag när jag köpte den och hade företag. Viss utrustning måste alltid vara igång och efoy var den bästa backupen.

Men ärligt talat om man redan har den kostar det inte så mycket, men jag skulle inte köpa en ny igen. Jag skulle nog hellre köpa en marin vindsnurra för segelbåtar. Billigare än efoy och fungerar oftast när inte solen lyser och även på natten. Ger ungefär samma effekt som en efoy men kostar inte så mycket och nästan inget i drift. Den viner lite när den snurrar men inte så att det stör som t.ex ett elverk eller tomgång. Och har man ström behöver den ju inte snurra.

Jag har sett andra ha den på cykelstället bak.

Vindkraftverk för att ladda batterier 12v samt 24v och vindkraftverk för 230v. - Lego Elektronik

hybrid_12v_sol_vind__3.jpg
 
Toppen