• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol för kontinentresa

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Har läst ögonen trötta om gasol/LPG/butan/propan/GPL/Biogas etc. Alla säger att två fulla flaskor gott och väl räcker för en månad i Sydeuropa under sommarhalvåret. Har också kollat ALUGAS flaskor som måste ha fast installation men som sedan kan fyllas upp på ett närmast oändligt antal ställen på kontinenten. En sådan flaska kostar 5500 SEK exkl montering och om man inte vill montera själv ytterligare 1500 SEK. Då resonerar jag så här och undrar om jag missat något: En ny gasolflaska PC10 kostar 1100 SEK, en adapter för att kunna fylla, på ställen där man har våg, 200 SEK. Då har jag tre flaskor, en surrad i garaget, som alla är fyllda i Malmö innan bron. Påstår att detta blir mycket billigare än en fast installation och fullständigt tillräcklig för en månad där nere eller...? Har jag missat något? :msn_question:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol för kontinentresa

En løsning endel benytter er å ikke fylle fullt det siste en gjør lengst sør, men bare ha nok for reisen nordover. Etterfyll i nord Tyskland eller bedre i et nordisk land. Selv ventet jeg ofte til jeg kom til Norge og fyllt 95% propan - samme som flaskegassen fra AGA. En 60% propan blanding fungerer bra ved moderat kulde, og om det er tankflasker alu eller stål i normalt gasol skap så er dette ikke isolert fra bodelen så det er varmere enn ute. Selv 40% propan som er tysk sommerblanding fungerer i en husbil ned til noen kuldegrader.

Med en utvendig tank som enkelte har på større husbiler er det viktigere å ha høy propan % da disse ikke tilføres varme fra bilen. Selv har jeg hatt begge deler, på siste bil hadde jeg plass til 44 kg i tank under bilen + 2 normale flasker, det siste brukte jeg ikke i praksis selv om jeg kunne lett benytte tyske, norske og spanske flasker direkte.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Det låter ju väldigt enkelt men det finns följdfrågor
  • Kan LPG-flaskan fyllas överallt på kontinenten och behövs det skilda kopplingar och i så fall vilka?
  • Kan jag tanka LPG direkt till flaskan eller krävs det en utvändig koppling?
  • Ligger tankställen på kontinenten så tätt att det räcker med en flaska?
  • Om LPG-tanken fylls med butan i Sydeuropa kanske den inte går att använda under vintertid hemma och då räcker inte en PC10 eller PA11 långt. Hur gör man då?
  • Min förteckning över lösviktsgasol i Sverige går inte norr om Dalälven, på ett ungefär

Ja, tankas enkelt överallt på kontinenten. När man köper LPG flaskan så får man med ett adapterkit som funkar överallt.

Ja, du får ett certifikat som visar att det ät okay att tanka direkt på flaskan. Dokumentet innebär att det finns en flottör med automatavstängning. Vissa länders bensinstationskedjor har dock gjort det enkelt för sig och kräver utvändig påfyllning ändå. De är rädda för sk. Fulfyllare.

Ja, tankställen finns i massor på kontinenten. Se mylpg.eu

Ja, Sydeuropa blandar in mer Butan i sin Gasol, sommartid. Det gäller oavsett typ av flaska. Det kan ge problem även i Alperna. I verkligheten så har man sällan en full Sydeuropa sommar flaska direkt upp till fjällen, det har gått åt Gasol innan. Med En LPG flaska så är det dock enkelt att att topp fylla Flaskan allteftersom man kommer längre norrut. Då blir det högre Propaninblandning och mindre risk för stopp. (Ev vinterstopp löses med en kupévärmare).

Jodå, Det finns korrekta LPG stationer även norrut. Från Mora och uppåt så kan du tanka på sex orter. Piteå ligger nordligast. Se mylpg.eu. Antalet gasbilar och tankställen ökar, E85 ut och LPG in.

Så för oss så är det enkelt, billigt men framför allt bekvämt. Hälsar Björn
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Tack, det var ett redigt och utförligt svar. Då har jag bara en fråga kvar, var monterar jag den utvändiga påfyllningen. Dörren till gasolutrymmet täcker hela utrymmet vilket gör att jag måste gå in i ett annat utrymme och sedan ut till karossidan för man kan väl inte ha påfyllningen i dörren som måste kunna öppnas eller?. Förmodar att påfyllningen måste sitta högre än flaskorna. Skall kolla med Bürstner
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Tack, det var ett redigt och utförligt svar. Då har jag bara en fråga kvar, var monterar jag den utvändiga påfyllningen. Dörren till gasolutrymmet täcker hela utrymmet vilket gör att jag måste gå in i ett annat utrymme och sedan ut till karossidan för man kan väl inte ha påfyllningen i dörren som måste kunna öppnas eller?. Förmodar att påfyllningen måste sitta högre än flaskorna. Skall kolla med Bürstner

Intaget behöver inte sitta högre än flaskorna, På min bürstner Nexxo Family 694 sitter gasolutrymmet bak, så jag har dragit ner slangen genom golvet och har intaget bakom nummerskylten som jag har gjort löstagbar, således ingen synlig åverkan på karossen!

//Peter
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Jodå, vi har gasolintaget monterat i dörren. Från intaget går en slang som räcker till att även kunna öppna dörren fullt, hälsar Björn

Tack, det underlättar ju. Min första idé var just att ha en fast och lös flaska men sedan fick jag så mycket synpunkter att jag fick tänka om och kolla alla alternativ noga.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

På vår bil fanns det ett tillräckligt stort hål i gasolutrymmets golv för att få plats att dra ner påfyllningsslangen under bodelsgolvet. Jag monterade sedan påfyllnadsventilen i bilkjolen. Det fungerar utmärkt och jag behöver aldrig öppna gasolutrymmet.

Kolla hur dräneringen från gasolutrymmet ser ut i din bil, kanske du kan få ner en slang den vägen och slippa alla tätningsproblem i golv eller vägg/lucka.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Tack, det var ett redigt och utförligt svar. Då har jag bara en fråga kvar, var monterar jag den utvändiga påfyllningen. Dörren till gasolutrymmet täcker hela utrymmet vilket gör att jag måste gå in i ett annat utrymme och sedan ut till karossidan för man kan väl inte ha påfyllningen i dörren som måste kunna öppnas eller?. Förmodar att påfyllningen måste sitta högre än flaskorna. Skall kolla med Bürstner

många monterar den utvändiga påfyllningen i dörren till gasolutrymmet, slanglängden får givetvis anpassas så att den räcker till för att öppna dörren vid behov
om du ska gå genom golvet ska ett nötningsskydd monteras på slangen
slangen får absolut inte dras genom väggen in i bodelsutrymmet, i sådana fall ska ett skyddsrör med evakuering ut ur bilen omsluta slangen
om du monterar den utvändiga fyllningen under bilen i sidokjolen t ex finns en gummihylsa att sätta över slanganslutningen som skydd för smuts och nötning

/Anders
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Har varit nere vid medelhavet och vänt, stått lite platser med el. Vi har 2 P11 aluflaskor och den ena varade knappt 3 veckor. Tankade fullt på väg hem 0,58€. Vår resa har det varit bra väder i söder och nästan lite höstligt på väg hem så då har det gått lite mer. Så var det för oss/Staffan
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Trodde allt var klart men så enkelt var det inte. Har pratat med gasolfyllarna men fått ett något oklart svar. Jag behöver en fast monterad alugas-tank, en extern påfyllning och en slang mellan dem. Men sedan, behöver jag en massa adaptrar till den externa påfyllningen för skilda länder eller är den externa påfyllningen standard? Hoppas detta är sista frågan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol för kontinentresa

Det finnes 3 koplinger som dominerer, Tyskland og Irland benytter en grov skrukopling, de fleste andre land benytter er skivelignende kopling som ofte kalles for fransk eller italiensk. Denne benyttes og i Sverige og delvis i Norge. Norge og Nederland plus noen land til har lenge benyttet en bajonetkopling. Spania benytter den nye Euro-nosle som er definert som en Europa standard.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Trodde allt var klart men så enkelt var det inte. Har pratat med gasolfyllarna men fått ett något oklart svar. Jag behöver en fast monterad alugas-tank, en extern påfyllning och en slang mellan dem. Men sedan, behöver jag en massa adaptrar till den externa påfyllningen för skilda länder eller är den externa påfyllningen standard? Hoppas detta är sista frågan

du behöver fyra adaptrar för att kunna tanka i Europa, tre av adaptrarna (Dish, Bajonett och EuroNozzle) följer med när du köper Alugas tankflaskor, den fjärde (ACME) sitter inbyggd i den externa påfyllningen du avser att beställa
en komplett förteckning över var de olika adaptrarna används medföljer tankflaskorna

/Anders
 
Toppen