• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

À propos Hellman

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Reklam för majonnäs (mayonasisse) kanske funkar bättre på amerikanska än på svenska i svenska medier. I wouldn't know! "Hellmans" knows, obviously!

Jappe (Läs alltid innehållsförteckningrna!) Reklamförtrycket kan få de mest motståndskraftiga att kapitulera.

Jappe

(Vad jag tycker? Skräpmajonnäs! GMO!!!, I suppose).
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: À propos Hellman

Enkelt! Husbilsfolket äter majonnäs. Jag råkade läsa innehållsförteckningen på Hellmans senap och tyckte att jag borde reagera på något sätt. Ganska onödig tråd, egentligen.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: À propos Hellman

Fast Hellmans innehåller tvivelaktiga produkter som i varje fall jag helst vill slippa på tallriken. Nu kommer jag inte ihåg vilka det var men jag kan återkomma i ämnet om någon skulle vara intresserad. :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: À propos Hellman

Unilever litar jag inte ett dugg på! Senap behövs väl inte i sådana här konstgjorda produkter. Så här skriver dom om GMO i Hellmans:

GMOs, genetic engineering, genetically modified organisms – these terms have been at the center of a lot of debate lately, and can be very confusing. On the most basic level, all “GMO” means is that a crop, like corn, canola, or soybeans, has been improved using modern scientific methods to give it more desirable traits. While people have been hearing more about GMO products recently, GMO crops and ingredients have been around for more than 20 years and can be found in the majority of cropland in the U.S.

GMO crops are used in some -- though not all -- Unilever products, and we want to explain why this is safe, efficient and smart.

SAFETY
Unilever has made a commitment to create safe, nutritious food; an important part of our Unilever Sustainable Living Plan is improving nutrition.

We are confident that foods made using ingredients from GMO crops are safe. According to the U.S. Food & Drug Administration (FDA), “credible evidence has demonstrated that foods from the genetically engineered plant varieties marketed to date are as safe as comparable, non-genetically engineered foods.”

These products need to pass the very same FDA safety requirements as foods made with non-GMO ingredients, and other leading public health organizations like the World Health Organization have backed up this safety claim.

EFFICIENCY
The Grocery Manufacturers Association estimates that 70-80% of foods in the U.S. have some ingredients that were produced with GMO crops.

A main reason so many farmers use these seeds is because modifications to crops often means they can grow food more efficiently, with crops producing better yields, while being more resistant to disease, invasive species and weather. This is important, because it affects everyone by making food more abundant and affordable. Our continuing efforts to improve nutrition is why we are a strong supporter of the United Nation’s Global Goal of Zero Hunger, which we have worked toward with our own Share A Meal program.

Not only do genetically modified crops have the potential to help meet the world’s long-term food needs, but they also can sit alongside our sustainability ambition to source 100% of our raw materials sustainably by 2020.

SMARTER SHOPPING
Even though we are confident in the safety of GMO crops, thanks to the various studies by leading health organizations, we still want to provide people with all the information they are curious about.

We’ve made it clear which of our products are made with GMO crops using the SmartLabel GMO disclosure, so you can get the information you want to be an educated shopper. We will continue to uphold our job of bringing you delicious, nutritious food, that is high-quality and good value, and that you will feel good about feeding it to your family.

In line with our goal of making sustainable living commonplace, we believe that responsibly using science and technology in agriculture holds the potential to help feed the world in a more sustainable way.


Alltså: 78% genmodifierad rapsolja i den majonnäsen. Genmodifierade produkter smyger sig in bakvägen i Sverige. I Amerika växer motståndet mot GMO kraftigt nu. Unilevers "försvarstal" här ovan är patetiskt, tycker jag.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: À propos Hellman

Ursäkta Hellman!

Jag köpte Hellmanns senap på Lidl häromdan. Riktigt god, nästan som tysk mittelscharf. Är det möjligt att Unilever, ett av världens största kemiföretag, kan göra en produkt som inte är alltför "kemikaliserad"? De skryter med att äggen kommer från höns som inte sitter inklämda i burar men det kanske beror på Astrid Lindgren. Jag tror att burhöns inte längre förekommer i Sverige. Har inte hönsen tillgång till utevistelse så är det naturligtvis djurplågeri, men OK, Unilever är inte på något vis ensamma om det.

Äggfabrik
huma.jpg

Becel och Knorr, två andra märken hos Unilever har ju inte precis gjort sig kända för ekologiskt innehåll, även om Becel har tvingats backa på sistone på grund av sin falska reklam och blivit palmoljefri, efter vad dom påstår i alla fall. Jag är väldigt negativt inställd till de stora amerikanska socker- och kemiföretagen, litar inte ett dugg på dom. Skulle det ändå vara så att allmogen äntligen har fått upp ögonen för vad kemiföretagens produkter innehåller så är det bra naturligtvis. "Undra sa' flundra".

Jappe
 
Senast ändrad:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: À propos Hellman

Allt här på sida har inte med husbilslivet att göra. Ta t ex ordassociationstrådarna

Är du nu igång igen och hackar på någon för att du inte tycker det hör ihop med husbilslivet, scrolla då förbi istället hälsar Carsten från Maldiverna....
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: À propos Hellman

Är du nu igång igen och hackar på någon för att du inte tycker det hör ihop med husbilslivet, scrolla då förbi istället hälsar Carsten från Maldiverna....

Nu hugger du på fel person, Livibil förklarade att vissa forumstrådar handlar om annat än husbilen. Här är det ju "under markisen" och där passar det mesta. Så ingen skugga över Livibil ;-)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: À propos Hellman

Nu hugger du på fel person, Livibil förklarade att vissa forumstrådar handlar om annat än husbilen. Här är det ju "under markisen" och där passar det mesta. Så ingen skugga över Livibil ;-)

Tack, här är det helt ok att skriva annat i vissa delar av forumet. Annat på FB där det vi skriver förväntas vara husbilsrelaterat.
 
Toppen