• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åskskydd elektronik - ej husbil

F

F.d. 52943

Guest
Funderar på att försöka skydda hemmets elektronik mot strömspikar från åsknedslag. Har förstått att skyddade grenuttag inte är särskilt effektiva, istället rekommenderas på flera siter inlednings/överspänningsskydd på inkommande elkabel I elcentralen.
Någon här som vet något om elektronikskydd? Priser? Effektivitet? Värt pengarna?
Vi har fiber, så teleledningsskydd sägs inte behövas.
:confused::confused::confused:
PS Vi bor numera i tätort utan luftledningar i husets närhet - när vi däremot bodde i Hindås hade vi ofta överspänningar och lärde oss den dyra vägen att alltid dra ut kontakterna när vi lämnade huset. Här har vi klarat oss ett antal år utan problem, men det vore skönt att slippa återstarta allting varje gång vi varit borta hemifrån.
 
Senast redigerad av en moderator:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Åskskydd elektronik - ej husbil

Har haft mkt åskväder där jag bor. En gång försvann 200 m telefonledning, en annan gång fick jag byta hela säkringsskåpet. Sedan satte jag in åskskydd, nåt analogt som kallas för ventilavledare (eviga tider sedan). Men sedan dess har jag aldrig haft problem. Drar aldrig ut någonting längre när det åskar.

/M
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Åskskydd elektronik - ej husbil

En blixt innehåller 180 000 000 joule. Ett "åskskydd" i handeln klarar mellan 200-2.000 joule. De är bra att ta strömspikar från kyl och frys samt andra motorer i el-nätet, t ex tryckluftskompressor eller luft/luftvärmepump.

Jag har aldrig husbilen på 230V numera. Förstörde en TV för 8 år sedan.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Åskskydd elektronik - ej husbil

Som vanligt så spretar svaren här, och hur skall du veta vem du skall lita på? Tipset med att dra ut alla sladdar är det säkraste och billigaste men man kanske inte är hemma. Och i våra villor idag så är där mycket att koppla ur, och vi har mängder av grejor som är fast anslutna. Grenuttags skydden för vägguttag och telefonjack är helt kass, du kan köpa mjukglass för pengarna istället. Bättre investerat och dessutom godare. I en befintlig villa så kan det vara problem att rätta till det helt. Då allt som är ledande såsom el-servicen, telekabeln (nu hade du inte den längre), fjärrvärme, gasledningen, vattenservisen o.s.v skall in på samma ställe i huset. Och där skall dom sammankopplas. Tänker inte gå djupare in på detta då det inte är något gör det själv jobb. Det du kan göra är att ringa behörig elektriker som monterar skydd i elcentralen. Och där pratar man om grovskydd, mellanskydd och finskydd. Och det finns även kombinerade skydd, och dessa funkar. Dessa finns i olika fabrikat och det är olika om du har fyra eller fem ledare in i huset.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Åskskydd elektronik - ej husbil

Som vanligt så spretar svaren här, och hur skall du veta vem du skall lita på?...
Helt rätt Dethleffskvalite, bra tips! Vi i alla fall "drar ut kablar" när vi åker hemifrån några dagar... Det gör vi numera på bara ett ställe med en 3-fas strömbrytare så att endast frysen är igång, om det nu finns någon egenfångad Norsk lax (på egen fluga) i den, annars stänger vi den också. Åskan kan gå baklänges rakt igenom alla spärrar, vilket du säkerligen redan vet om...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Åskskydd elektronik - ej husbil

Någon som har en uppfattning om vad det kan kosta att montera överspänningsskydd i elcentralen?

Hur vanligt är det med elektronikförstörande överspänningar i tätorter där det inte finns luftledningar i närheten - värt pengarna att montera överspänningsskydd?

Måste man säkra även vattenledningarna - och i så fall hur? (kan ström gå över till elkablar/värmeslingor i tvätt/diskmaskiner elelement eller vad??)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Åskskydd elektronik - ej husbil

Alle nedgravde rør er jordinger og for en god skydd trenger en god jording. En sammenkobling av slike jordings kilder hjelper å føre bliksten ut av huset via grovskydd eller kombiskydd. Selv i områder hvor all kabling ligger i bakken kan det komme inn åska ved nedslag i bakken ved en kabel. Bergområder er her mest utsatt ved at kabelen er bedre jording enn berget rundt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Åskskydd elektronik - ej husbil

Mina fördomar om strömspikar från åsknedslag är att det främst drabbar dem som bor lite längre ut på landet.
Bor man närmre städerna i "vanliga" villor är risken/sannolikheten att något händer i princip obefintlig. Att då göra stora investeringar för att skydda sig känns lite overkill.

Jag är visserligen bara en i statistiken men jag har nu bott i samma hus i 17 år och har hittills inte drabbats av något. Har ändå satt en mindre UPS i "serverrummet" bara för att skydda personliga data på servrarna..:)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Åskskydd elektronik - ej husbil

Vi bodde tidigare i en villa i ett tätbefolkat samhälle utanför Göteborg.
En dag stod två grannar och pratade med varandra vid grannens garage när blixten slog ner i en tall ett tiotal meter från huset.
Den barkade av hela tallen, grävde ett "dike" till en belysningsstolpe i trädgården.
Därifrån gick den in i huset och förstörde ALL el och elektronik. Elcentralen helt förkolnad, PC, TV, Stereo, vitvaror mm mm. Allt hade pajat.
Han hade ett mycket avancerat TV/stereosystem (B&O) som följde med när man rörde sig mellan rummen. Det hade kostar över 100 000 och gick till de sälla jaktmarkerna. Allt som blev förstört gick på närmare en miljon!
Grannen höll i ett stuprör när blixten slog ned och fick en ordentlig "kyss" med skadades inte.
För övrigt gick min fax också hädan 30m därifrån.

Jag tror inte något "blixtlås" hade kunnat förebygga detta.

Själv har jag fjärrstyrda strömbrytare kopplade till känsliga komponenter så slipper man dra ur kablar od när vi åker bort.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Åskskydd elektronik - ej husbil

Hej. Jag tror fjärrstyrda kontakter har alldeles för litet kontaktgap för att skydda från åsknedslag men det är ju bättre än om det är direktkopplat.
Bästa är nog att dra ut kontakten o gärn flytta den en lite bit.
Finns säkert nån elektriker här som kan förklara bättre.

Hälsningar Sanddammaren
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Åskskydd elektronik - ej husbil

Att alla inkommande ledningar inklusive tvantenn till huset är sammanbundna med varandra via potentialutjämningsskena i elcentralen är nog det viktigaste.
Teleledning utrustas med skydd som kopplas till skenan. Nu kommer all el och elektronik vara på samma spänning och går inte sönder i första taget. Finns åskledare så förbättras saken betydligt. Den inkopplas på lämpligt sätt av elektrikern. Sköter en relästation för radiokommunikation som sitter i den högsta masten inom fem mils radie. Allt är förbundet med utjämningsskena och även alla metalstativ. Ingen utrustning har havererat p.g.a. Åska under de 15 år som den har varit i drift. Inkommande el har skydd på kablarna s.k. Katodavledare.
Så det går att skydda sig, men det måste stå i relation till värdet av grejerna.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Åskskydd elektronik - ej husbil

•••••
Så det går att skydda sig, men det måste stå i relation till värdet av grejerna.

Ännu ingen som nämnt något om vad det kan kosta att installera inledningsskydd. Tänker inte i första hand på komplett skydd mot direktträff, utan skydd mot spänningspeakar som kan komma via elnätet - såsom vi drabbades i Hindås och Landvetter vid nedslag i närheten.
Då slogs modem, fax och datorer ut.
 
Toppen