• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

husbilar med ugn?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: husbilar med ugn?

Vi har en liten ugn, en beställningvara som vi är mycket glada för. Ugnen "hänger" under spisen och kan användas till en hel del. Vi har den till:
  • bakning (ibland)
  • förvaring (oftast)
  • gasolförbrukning ( vid högtider eller under "regnperioden" med bra TV program)
  • ytterligare en grej att städa (gott om smulor efter M's sötsaker)
  • ...och att göra kanelbullar, kanelskorpor, lussekatter, gratänger, PIZZOR (egna och Norge-dyrköpta), varma mackor & frallor, men också att "reta sig på" när man hänger upp sig iså handtaget på väg till vardagsrummet...hehe... men vi överlever...
 

Nilex

HBK Medlem
Inlägg
1.057
Kommun
Osby
HBK-Nr
10560
Medlemskap
2024
Sv: husbilar med ugn?

Adria har gasolugn i sina husbilar, vet inte om det gäller hela sortimentet men jag har i min Coral S660SL.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: husbilar med ugn?

Tillbaka till trådskaparens frågeställning:

Varför de inte har ugn i de demobilar där det är möjligt att montera en sådan, är förmodligen av kostnadsskäl.

Dock är det så att i de allra flesta fall (förmodligen alla) där tillverkaren anser att det går att montera en ugn (antingen separat eller som TEC-Tower i stället för det ordinarie kylskåpet), finns den möjligheten i tillvalslistan.

Och husbilar är ju normalt inte lagervara, utan beställningsvara...

Pålle
 
Senast ändrad:
H

Husbilgolf

Guest
Sv: husbilar med ugn?

Interessant! Här är det ja eller nej, inte nåt mitt imellom! I England är ugn ett måste, för oss är det 30 kg extra vikt istället för et förvaringsrom!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: husbilar med ugn?

En ugn är något man uppskattar om man haft en & förstår sig på att använda den. Jag har ofta med mig frusen portionsmat hemifrån & det är väldigt smidigt att värma den under färd så man kan stanna & äta efter vägen. För att inte tala om den potatisgratäng man kan fixa till inför kvällens grillning eller ungstekt fisk. Jag har även motordrivet grillspett men det används inte eftersom jag grillar på gasolgrillen. Att utrusta en HB med ugn är inga stora pengar för tillverkaren så troligtvis är det vikt & utrymme som avgör. Sedan är det väl så att det är HB'ar i det lite mer välutrustade (dyrare) segmentet som utrustas med ugn. Något plockar tillverkaren på för att kunna ta ett högre pris.

Bennie
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: husbilar med ugn?

Har förståelse för om många använder ugn men när det gäller nya bilar är det bättre om utrustning som anses behov av beställs av beställaren. Det är samma sak med färdigmonterade markiser m.m. För de som inte har användning för det så är det bara en onödig kostnad.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: husbilar med ugn?

Min kock ville ha ugn, så jag köpte Omniaugnen.:D

Såg förresten en sån begagnad i nyskick på en loppis, förstår att den kom dit, vår har än så länge bara kommit in i källaren och där får den stanna som en påminnelse av ett dåligt köp.

Det Omniaugnen klarar, fixar väll även en kastrull med lock, typ.
Jag är iallafall imponerad av alla som är imponerad av Omniaugnen.:)
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: husbilar med ugn?

Har förståelse för om många använder ugn men när det gäller nya bilar är det bättre om utrustning som anses behov av beställs av beställaren. Det är samma sak med färdigmonterade markiser m.m. För de som inte har användning för det så är det bara en onödig kostnad.

Vi beställde ugn till vår senaste bil och det ångrar vi inte. Jag ville dock inte ha markis eller extrasängen över förarplatsen då det inte är något vi använder.
Blev dock övertalad av säljaren att ta dessa då han menade att den dagen vi vill byta igen så påverkar det andrahands värdet negativt om det inte finns.
 

Rosie o Hasse

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
18325
Medlemskap
2024
Sv: husbilar med ugn?

Mindre smart att döma ut något som man inte testat.

Tycker Omniugnen är riktigt bra,vi använder den bland annat till sådana enkla saker som att grädda bakeoffbröd eller tillaga färdig potatisgratäng.

Känner inte behov av en ugn, lagar så mycket mat som möjligt utomhus, på grillen, induktionshäll om vi har tillgång till el eller på en lös gasolplatta.
 
Toppen