• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

15 blandat med 16 tums hjul

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Undrar om någon har erfarenheter av att blanda 15 och 16 tums hjul. Min liksom många andra bilar står på näsan. Med det menar jag att den är lägre fram än bak. Ett sätt är att montera större hjul fram men med likadana, däck egenskaper, med större omkrets. Fördelen skulle vara att framänden höjer sig och hastighetsmätaren stämmer bättre.
Är jag helt ute och cyklar elller fungerar det?
Hälsningar , Thomas
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: 15 blandat med 16 tums hjul

Du får inte köra olika tum, bara olika höjder på däcket "Profil", rullomkretsen får inte avvika mer är 5%.

Det var vad jag fick fram då jag googlade, jag tyckte frågan var intressant.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: 15 blandat med 16 tums hjul

Om det är en Fiat vi pratar om, så är det vanligt att framfjädrarna är helt hoptryckta redan när bilen står still.

Kolla detta först, det finns lösningar med starkare fjädrar avpassade för husbilar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 15 blandat med 16 tums hjul

Du får inte köra olika tum, bara olika höjder på däcket "Profil", rullomkretsen får inte avvika mer är 5%.

Generella uttalanden är alltid farliga.

Ovanstående citat kanske gäller vanliga "svenssonbilar", men det finns andra bilar som är standardutrustade med olika fälgdimension fram och bak.

Kolla exempelvis YGO982 som rullar på 19-tummare fram och 20-tummare bak. Samma gäller många Corvetter.

Alltså är det, under vissa omständigheter, tillåtet med olika fälgdimensioner fram och bak.

Pålle
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 15 blandat med 16 tums hjul

Hej Thomas

Detta fenomen att fronten dippar är väldigt vanligt på helintegrerade HB'ar. Orsaken är att fjäderbenen är för klena för den vikt dom skall fjädra & det är risk för genomslag. Att montera större hjul är bara ett sätt att dämpa symtomen. Det bästa är att byta fjäderben (när man ändå tar ner dom) & förstärkta fjädrar. Så gjorde jag & billigt blev det. Jag köpte på ebay (se nedan) & fick hem grejerna på mindre än en vecka. Monterade ihop paketen & sedan byte på HB'n. Med några raster så gick det på en dag.
Det positiva med bytet var inte bara att HB'n blev högre fram utan den blev mycket behagligare att köra.

2x Stossdämpfer Federbeinlager vorne Fiat Ducato Kasten (230) 1800 kg Nutzlast | eBay

2x LESJÖFORS Coil Spring Fiat Ducato 244 [2002-2015]

Om det istället gäller en alkov- eller delintegrerad HB så är det nog så att fjäderbenen gjort sitt & behöver bytas i vilket fall som helst.

Bennie
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: 15 blandat med 16 tums hjul

[Hej din tanke att ha olika dim på hjulen är ingen bra tanke pga att troligtvis kommer antislir lampanatt tändas varvid motorn ej svarar på gaspådrag ,alltså datan får fel info när man blandar hjuldiametern. Jag råkade ut för detta vid utbyte av drivdäcken till odubbade,samt hade kvar vanliga rulldäck bak,det tyckte alltså inte datan om. Moa det blev nya svenska (Lesjöfors fjädrar på 21mm spiraler,resultatet blev att bilen blev 7cm högre fram och en helt annan bättre väghållning. Lycka till Ove.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: 15 blandat med 16 tums hjul

Ytterligare en fråga som infinner sig med olika ytterdiamter på hjulen fram/bak är reservdäcksfrågan.

Antingen kör man då utan reservdäck och då är det ju en icke-fråga. Men vill man ha med reservhjul behövs ju 2st, en för varje diameter. Tungt, dyrt och platskrävande.

//Niklas
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 15 blandat med 16 tums hjul

Om vi återgår till exempelbilen (YGO982) så har den dimensionen 235/35R19 fram och 305/30R20 bak.

Skillnaden i rullningsomkrets är försumbar, vilket gör att ett "smalt" och "litet" (19-tums) reservhjul passar på alla positioner.

Pålle
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: 15 blandat med 16 tums hjul

Hej Thomas

Detta fenomen att fronten dippar är väldigt vanligt på helintegrerade HB'ar. Orsaken är att fjäderbenen är för klena för den vikt dom skall fjädra & det är risk för genomslag. Att montera större hjul är bara ett sätt att dämpa symtomen. Det bästa är att byta fjäderben (när man ändå tar ner dom) & förstärkta fjädrar. Så gjorde jag & billigt blev det. Jag köpte på ebay (se nedan) & fick hem grejerna på mindre än en vecka. Monterade ihop paketen & sedan byte på HB'n. Med några raster så gick det på en dag.
Det positiva med bytet var inte bara att HB'n blev högre fram utan den blev mycket behagligare att köra.

2x Stossdämpfer Federbeinlager vorne Fiat Ducato Kasten (230) 1800 kg Nutzlast | eBay

2x LESJÖFORS Coil Spring Fiat Ducato 244 [2002-2015]

Om det istället gäller en alkov- eller delintegrerad HB så är det nog så att fjäderbenen gjort sitt & behöver bytas i vilket fall som helst.

Bennie

Skulle en helintegrerad bil vara tyngre fram? Det kan inte gälla alla modeller. På min Hymer B654 är hela fronten i plast/glasfiber medan en alkov eller halvintegrerad har originalkarossen kvar till hytten som är gjord i plåt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 15 blandat med 16 tums hjul

Jag sa att merparten helintegrerade har detta problemet. Om man läser om detta på forumet så är det nog så. Det hänger ju mycket på vad basfordonet har för storlek på fjäderbenen, 1600 eller 1800 kilo.

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 15 blandat med 16 tums hjul

Jag undrar om en stor front av glasfiberarmerad plast är då mycket lättare än en liten front av karossplåt.

Vad som spelar roll är däremot den stora, och därmed tunga, vindrutan på en helintegrerad bil.

Pålle
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 15 blandat med 16 tums hjul

En annen sak som gir stor tyngde foran på en helintegrert er at påbygget går mye lengre frem enn stålhytten, og det er ikke mye stål som er fjernet - dørene er det tyngste. Taket er ikke mange kilo, ytterskjermer og deksel over motor blir heller ikke stort. Resten er hovedsakelig plast på en plåtis også. Gfk er tyngre enn abs plast og kan ofte bli tyngre enn tynne stålplater for samme areal, i tillegg kommer isolasjon.
 
Toppen