• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Du får inget medhåll med möbler på en parkering!(Avsett till Tommy R)

Om vi någon gång skulle stanna på en halvfull parkering för en fika
ställer ut några stolar, då är risken stor att man hängs ut med bild,
blir nästan behandlad som kriminella. Det är nog bäst att stanna i
dom Norrländska skogarna.
Tommy R
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Regler är till för att följas oavsett om du är "ensam i hela världen".
EH
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Tycker det är lite skrämmande att så många(antal tack) tycker att
det är OK att hänga ut någon, dessutom bör det bötfällas för några
stolar.

Tommy R
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Tack för ris och ros! Vi är två IT-konsulter som ofta jobbar mer än heltid och försöker ha ett fint husbilsliv på de 6 semesterveckor vi har per år, långhelger och helger. Det gör att medlemskap i HBK kanske inte är det som står överst på agendan. Det vi som icke medlemmar ser av HBK är det vi ser här på forumet och det vi ser av er medlemmar ute på ställplatser o dyl. Det vi får veta som HBK Intresserade är vilka regler som gäller för forumet. Men vilka värderingar står HBK som klubb för och vad åstadkommer man egentligen? Sådant är mer intressant än ev förmåner när det gäller beslut att bli medlem. Det sägs ju tydligt att de inlägg som görs här speglar de individuella medlemmarnas åsikt och inte klubbens. Men vad står då klubben för? I o m att det är ganska tyst på den fronten så har man bara medlemmarnas åsikter att gå på och här kan man ibland få känslan av att det är mer trätoklubb än intresseförening, och man bara är "äkta" husbilist om man har en viss typ av åsikter. Därav tvekan.

När det gäller att bidra så har vi försökt att dela med oss av våra kunskaper och erfarenheter så mycket vi kan. Det finns mycket information från olika håll när det gäller ställplatser o dyl. Men husbilslivet handlar inte bara om att åka från ställplats till ställplats. Var finns det något att se? Köper man en guidebok så omfattar den huvudsakligen storstäder och de största turistattraktionerna. Som husbilist har man ett lite annat fokus. I våras startade vi en sida på Facebook som heter Husbil i Europa. Vi visste inte då att det fanns en bok med samma namn, men den har vi alltså ingen koppling till. Sidan är öppen för alla som är intresserade. Där lägger vi ut lite tips och bilder på platser att se och uppleva runtom i Europa, även Sverige. Många gånger kan det vara små orter där det kan vara lämpligt att övernatta och samtidigt se och uppleva något. Ni är välkomna att ta del av detta om ni är intresserade. Från början hade vi planer på en hemsida eller blog, men det blev för tidskrävande. I framtiden kan det kanske utmynna i något annat, men just nu är FB ett lagom format. Vi har inte varit igång så länge så ännu finns inte så mycket material, men det kommer allt eftersom. Vi har upplevt så många fantastiska ställen på våra resor och delar gärna med oss och kanske kan det inspirera andra att ge sig ut i Europa och skaffa sig egna upplevelser och minnen. Vi tjänar inget på det själva, vi tycker bara det är kul att dela med oss.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Det är just detta beteende som förstör för oss alla.

Varför använda en P ruta som uteplats, det är förbjudet att " parkera" möbler på en P plats. Möbler är inget fordon.

Tyvärr en inte allt för ovanlig syn. ( bor vid en populär SP).

En P bot i detta läge hade inte suttit fel enl mig.

Tyvärr straffas vi alla kollektivt utav såna här tilltag, med förbudstavlor av olika slag.

Tyvärr saknas sunt förnuft hos en del.

Hejs
Claes 105

En stilla undran...vad ska p-boten utflärdas för? Man kan inte utfärda en p-bot på möbler...Om bilen står korrekt finns det ingen möjlighet att utfärda någon p-bot. Brottet "olaga upplag" skulle kunna misstänkas om uppställningen är omfattande och varaktig, men kan rimligen aldrig användas om men tillfälligt ställer ut några campingmöbler. Nej, jag tycker inte man ska hetsa upp sig för några campingmöbler tillfälligt uppställda på en p- ruta om det nu ändå finns gott plats.
 

funas

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4202
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Du är väldigt ointressant om du fortfarande bara är intresserad.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Tänk att finns någon som tycker det är ok att ställa stolar och bord i en parkeringsruta, häpnadsväckande!

Det har inte ett dugg att göra med om det finns lediga rutor eller inte, det har ju att göra med vilket intryck vi vill att de som inte åker husbil ska få av oss.

I mångas ögon brer vi ut oss mer och mer i takt med ökningen av husbilsförsäljningen och att då ockupera en parkeringsplats med möbler är säkert i dessas ögon att passera gränsen

Vill man ta ut bord och stolar får man väl leta upp någon gräsmatta el lika i närheten.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Hej Evanders, jag läser och försöker förstå vad ni är ute efter (jag har också jobbat inom IT i 30 år, dessutom merparten av åren i fantastiska Malmö), men är inte riktigt säker på vad det hela handlar om. Är ni nya inom husbilsåkandet som vi själva är, eller handlar det om "klubbpolitik" och hur en klubb (forum) ska skötas? Njuta av husbilslivet eller vara engagerad i klubbfrågor, hmmm... Det är säkert OK med vilket som!

Hur som helst, mycket välkomna i HBK gemenskapet (om ni nu är villiga att "offra" en hundring om året som många av oss andra har gjort i flera år), där ni kan diskutera allt mellan himmel & jord. Det går bra vad ni än trycker om, antingen det ena eller det andra, för vem har rätt egentligen?. Ni är i alla fall mycket välkomna med en garanti på att ni ALLTID kommer att få RESPONS PÅ ERA TYCKEN och TANKAR! Positivt som negativet, vad kan det vara för fel i det... : )

Ha en bra kväll och sitt inte framför datorn hela tiden, det gör ni redan i veckorna!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Tänk att finns någon som tycker det är ok att ställa stolar och bord i en parkeringsruta, häpnadsväckande!

Det har inte ett dugg att göra med om det finns lediga rutor eller inte, det har ju att göra med vilket intryck vi vill att de som inte åker husbil ska få av oss.

I mångas ögon brer vi ut oss mer och mer i takt med ökningen av husbilsförsäljningen och att då ockupera en parkeringsplats med möbler är säkert i dessas ögon att passera gränsen

Vill man ta ut bord och stolar får man väl leta upp någon gräsmatta el lika i närheten.

Tur att jag inte hade dekalen på bilen innan jag visste hur häpnadsväckande, straffbart och förnedrande det kan vara att hitta en parkeringsplats med jätte många lediga platser där jag tog ut 2st stolar och tog en 10min fika innan vi drog vidare. Dessutom var jag inte först. En familj på 2vuxna och 2barn satt och åt lunch under markis med bord och allt. Inte tog jag till kameran vid det tillfället heller för jag visste ju att jag också gjorde fel.
Dekalerna ligger i en låda så att ingen skall få en bild av dessa. Jag kan ju gör mer saker som är fel.

Är det OK att placera ut bord o stolar på annan mark utan att det blir livat. Behöver man inte ha tillstånd till det?. Tänk om någon annan blir förbannad över det också? Gräsmattor får man väl inte beträda hur som helst?
 

Elisyl

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Om man på en stor parkeringsplats, med många tomma platser, tillfälligt ställer ut bord och stolar för att fika, vad gör det om man är beredd att packa ihop om det verkar bli trängre?
Jag glömmer inte den eftermiddag vi kom från kalla Norden till en gratis ställplats, egentligen en stor parkering, i norra Italien. Solen sken, det var varmt och skönt. Vi, liksomde övriga husbilsåkare på platsen, ställde ut både bord och stolar och njöt av tillvaron.
Vi hade alla flera tomma platser mellan oss och de andra.

Vid andra tillfällen har vi kunnat ställa ut våra stolar bakom eller framför bilen, på samma sätt som vi gjorde förr när vi for på semester med personbil och hade med oss utemöbler.

Vid ett tillfälle på ställplatsen i Köln fanns, när vi parkerat, inga fler lediga platser. Nästan alla hade tagit ut bord och stolar som ställdes där det fanns plats på ytor runt bilarna. Allt i stor sämja. Vi tyckte det var trevligt och stämningen på platsen var mycket god.
Man måste naturligtvis anpassa sig efter förhållandena på platsen och inte ta upp plats så att inte andra kan parkera, men att bestämt hävda att man aldrig får ta ut möbler verkar inte riktigt rimligt.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Tänk att finns någon som tycker det är ok att ställa stolar och bord i en parkeringsruta, häpnadsväckande!

Det har inte ett dugg att göra med om det finns lediga rutor eller inte, det har ju att göra med vilket intryck vi vill att de som inte åker husbil ska få av oss.

I mångas ögon brer vi ut oss mer och mer i takt med ökningen av husbilsförsäljningen och att då ockupera en parkeringsplats med möbler är säkert i dessas ögon att passera gränsen

Vill man ta ut bord och stolar får man väl leta upp någon gräsmatta el lika i närheten.

Klart att det ser snyggare ut om man ställer stolarna på gräset vid sidan om parkeringen, men att det skulle vara olagligt är ju bara fånigt. Och visst har det att göra med om det finns lediga p-rutor eller inte. Men varför ska vi alltid vara mest noga med vilket intryck vi ger åt rabiata husbilshatare? Skulle vi vara dem till lags borde vi väl försvinna helt. Samhället bygger på ett regelverk som vi naturligtvis ska följa, men så länge vi inte bryter mot detta kan vi väl ställa ut en stol eller så på en i annars tom parkering. Inte kan det väl vara så att vi här på forum ska resonera som de värsta förbudsivrare, det finns ju andra aktörer som försöker sig på.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Mycket tyckande hit å dit i denna tråd,men inte skulle jag åsamka mig besväret att plocka ut stolar för en 10min. fika för att sedan dra vidare då fikar jag väl inne så har man ju inte retat gallan på någon.Vad jag gör inne i min husbil på en parkering har ingen med att göra.
Olle.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Mycket tyckande hit å dit i denna tråd,men inte skulle jag åsamka mig besväret att plocka ut stolar för en 10min. fika för att sedan dra vidare då fikar jag väl inne så har man ju inte retat gallan på någon.Vad jag gör inne i min husbil på en parkering har ingen med att göra.
Olle.

plocka ut stolar för en 10min. fika för att sedan dra vidare

Du skulle inte göra det men vi gjorde det. Anledningen till detta var att vi tyckte att det kändes rätt just då men att det senare visat sig att många i klubben retar sig på detta.
Nu för tiden fikar vi medans vi åker mitt i vägen i 80km/h på 110-väg men medlemsskyltarna är hemma och som denna sommar hittills varit med blåsten på vägarna så är jag glad över att någon överhuvudtaget lyckats göra en omkörning av våran gamla bil.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Haha, lustigt så en del läser (eller inte läser) gjorda inlägg.
Vem har sagt att det skulle vara förnedrande, straffbart eller olagligt att ta ut möbler på en parkeringsruta?
Men vill man fortsätta att reta folk i allmänhet så är det bara att fortsätta att möblera där.
 
Toppen