• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på förtält önskas

F

F.d. 53277

Guest
Hej!

Jag går i tankar att skaffa förtält till min plåtis. Efter lite egen efterforskning så verkar det inte som någon bra idé att använda markisen som tak och sätta väggar till den. Den lösningen känns smidig men verkar inte tåla väder och vind något vidare. Därför är jag mer inne på spåret att skaffa ett "riktigt" förtält istället.

Har ni några tips och erfarenheter som man ska tänka på?

Jag hittade en fristående modell från Svenska Tält som verkar bra, men jag blir fundersam eftersom det står "Copyright 2015" på deras hemsida och broschyren som finns att ladda ner på densamma är för 2015/2016. Har de lagt ner verksamheten? Känns ju dumt att skaffa grejer från ett företag som inte finns kvar, ifall man behöver support i framtiden.

Länk till förtältet hos Svenska Tält:
HUSBIL
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50663

Guest
Sv: Tips på förtält önskas

Om du vill ha ett smidigt tält så kan jag varmt rekomendera ett uppblåsbart tält. Man fäster det i markisen å sen är det bara att pumpa i luft i kanalerna å vips så står det där. Vi sätter upp vårat på drygt 10 minuter. Står mot både regn och blåst.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Tips på förtält önskas

Tänk bara på att det är väldigt liten plats mellan skjutdörren och markisen så köper man ett tält där de uppblåsbara stolparna går in mot bilen blir det problem att öppna skjutdörren. Jag köpte därför ett sk busstält istället där stolparna går parallellt med bilen och sen finns det en sluss som ansluter till bilen. Svårigheten med slussen i dessa tält inte är tillräckligt bred för att kunna öppna skjutdörren helt. Man får vara försiktig så inte dörren skadar tältduken i slussen.
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Tips på förtält önskas

Låter som att man borde gå in i någon butik och titta på uppställda tält. Eller åtminstone mäta och fundera både en och två gånger, just eftersom bilen har skjutdörr som börjar i stort sett kant i kant med markisen... Men på något sätt ska det väl gå!

Fick förresten svar från Svenska Tält, de verkar leva och må bra. ;-)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Tips på förtält önskas

Ett besök i butik är definitivt att rekommendera om du vill ha ett välfungerande lufttält till en plåtis.
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Tips på förtält önskas

Några förslag på butiker? Jag bor i skogen och har lite dålig koll. ;)
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Tips på förtält önskas

Du kan tryggt köpa ett tält från den här tillverkaren. Jag tror dom är den enda svenska tillverkaren och dom har en superbra service. Dom har funnits sedan tidigt 80 tal.
Kånnkord :D
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Tips på förtält önskas

Jag kan inte hitta något på deras sida som skulle fungera med en plåtis och inga lufttält alls.
 

petereb

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
27943
Medlemskap
2023
Sv: Tips på förtält önskas

Jag ser att denna tråd är ganska aktuell och har samma fundering som trådskaparen papptallrik.

Finns det någon som har erfarenhet av ett bra tält till plåtis med skjutdörr (Fiat Ducato) och kan rekommendera en specifik modell som passar bra?

Jag söker ett tält som i möjligaste mån är:
Lätt att resa och ta ner
Litet att packa
Lätt
Klarar oväder
Kan lämnas fristående

Gärna uppblåsbart.

Alltså - kan någon tipsa om ett förtält enligt ovan och gärna även tips på återförsäljare, allra helst i närheten av syd-västkusten :) Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,

Peter
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Tips på förtält önskas

Jag använder inte förtält , mitt husbilsliv är rörligt.

Är det inte ett billigt alternativ att ha ett partytält? Det står ju själv och kan markera platsen när bilen är borta?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Tips på förtält önskas

Jag använder inte förtält , mitt husbilsliv är rörligt.

Är det inte ett billigt alternativ att ha ett partytält? Det står ju själv och kan markera platsen när bilen är borta?

Jag har använt tältet när jag stått still på säsongsplats i sommar. Har varit stand by inför att mitt barnbarn med diabetes 1 skulle bli storasyster. Nu kommer det att få följa med på övervintringsresan till Spanien men inte användas under ner och hemresorna. Tror däremot jag kommer att ha glädje av det de totalt ca 3 månaderna jag står still.
 
Toppen