• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Man måste inte stå där alla andra husbilar står!

F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Nu blev det lite drag i tråden. Har ett antal gånger blivit uppmanad att lämna
Norrland, men ingen har någon gång talat om vilket håll norr,väster el söder.

Ja du framsidan, nog har vi åkt i Tyskland , Österrike bla. Har kört igenom
Moseldalen 2 ggr, blev inte så imponerad av naturen. När man åker i Tyskland
måste man ner till alpnära innan naturen tycker upp, men då blir det så
mycket vackrare.

Måste få ställa en motfråga till dom som föredrar Tyskland, varför är det så
många Tyskar o Holländare som semestrar i Norrland?

En sak som jag tycker är irriterande är dom som skriver att det inte finns
några platser i vårt land o att det är så dyrt. Vi bor mitt i landet och känner
inte igen oss i sådana påståenden.

Tommy R
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Perfekt: Vi har dåliga kunskaper om Tyskland och dess natur!
Jag söker häftiga naturupplevelser mellan München-Rostock under 3 nätter på 3 olika platser. Kan tänka mig att lämna huvudvägen rejält för att uppnå dessa platser.

Asfalterade platser utanför en krog eller affärer undanbedes.

Hittade en häftig plats då jag googlade på naturupplevelser i Tyskland, på första plats kom Elbsandsteingebirge som ligger i Tjeckien.:confused:
Och dom bergen har jag sett då jag bilat ett par ggr till Prag.


Rügen verkar jättebra, om det finns plats där ska vi absolut uppleva detta.:)
Finns det någonting annat vi bör se?
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Ett sådant här svepande omdöme gör mig faktiskt smått förbannad. Har rest i Tyskland med campingfordon (husbil sedan 1991) i närmare 40 år och vill nog säga att är det någonting som Tyskland har så är det en fantastisk och ytterst varierad vacker natur - och en stor portion kultur därtill. Och det där med att övernatta fritt: Har tillämpat detta under alla år - till och från - alltså på exakt samma sätt som jag gör vid resor här i landet.

Ber om ursäkt, vill inte göra någon förbannad. Visste inte att det var så
känsligt att skriva om Tyskland.
En fråga till dig Hymer, går det verkligen att fricampa som vi är vana vid,
ex vid havet, en sjö, el andra vackra platser utan att det vimlar av andra
campare? att övernatta på en trång ställplats är för oss uteslutet.
Tommy R
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Om Tyskland måste man nog inse att det finns 10ggr så mycket folk som här, så det är inte lika enkelt att få en nattP vid en badsjö.
Här brukar det alltid stå en tysk bil när man anländer till en sjö:D
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Hej Tommy!

För mig är det inte ett dugg känsligt att du skriver om Tyskland. Det som gör mig förbannad (smått förbannad) är då man gör grova generaliseringar och sedan torgför dessa som varande sanningar. Och detta vare sig det gäller Tyskland än något annat ämne.

Vad gäller fricamping: Du skriver "går det verkligen att fricampa som vi är vana vid" - underförstått här i landet. Nej, kanske inte exakt på samma sätt, men å andra sidan åker jag inte utomlands för att uppleva Sverige och dess seder och bruk. För mig är det allt det nya som drar - från natur- och kulturupplevelser till mänskliga möten. Och att övernatta vid en tysk badsjö går visst bra (om du utrustar dig med ett bra kartmaterial på precis samma sätt som tyskarna gör här i landet), men är naturligtvis svårare då badsjöar är en klar bristvara i landet. Vad man däremot med fördel kan göra är att dra ut på den tyska landsbygden, där by- och samhällsborna på intet sätt normalt visar sig vrånga mot oss som väljer att övernatta i deras närområde. Tvärt om blir de ofta en aning stolta över att vi kommit på tanken att gästa just deras hembygd och plats på jorden. Alltså exakt den typ av möten som i alla fall vi eftersträvar under våra resor. Att sitta mol allena vid en norrländsk insjö ger oss inte ett dugg. Att sitta ensamma är för övrigt en sysselsättning som vi ägnar oss åt tämligen flitigt då vintermånadernas mörker sänker sig kring våra småländska tassemarker. Och du Tommy, jag lovar att det vimlar inte av campare på den tyska landsbygden - men skulle det mot förmodan göra det så möter i alla fall vi detta fenomen med glädje, då vi tror mera på en europisk samexistens och ett vänskapligt utbyte av tankar och idéer än svensk nationalistisk ensamhet.

Med vänlig hälsning
Staffan
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Perfekt: Vi har dåliga kunskaper om Tyskland och dess natur!
Jag söker häftiga naturupplevelser mellan München-Rostock under 3 nätter på 3 olika platser. Kan tänka mig att lämna huvudvägen rejält för att uppnå dessa platser.

Asfalterade platser utanför en krog eller affärer undanbedes.

Hittade en häftig plats då jag googlade på naturupplevelser i Tyskland, på första plats kom Elbsandsteingebirge som ligger i Tjeckien.:confused:
Och dom bergen har jag sett då jag bilat ett par ggr till Prag.


Rügen verkar jättebra, om det finns plats där ska vi absolut uppleva detta.:)
Finns det någonting annat vi bör se?

Om du googlade på naturupplevelse i Tyskland, hur kunde då Tjekien
komma först undrar Hasse ?
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Det undrar jag också, det ser du ju på:confused:

8 häftiga naturupplevelser i Tyskland - Resmål - Vagabond

Nr1 på deras lista är Elbsandsteingebirge

Lägger man in det på googel maps hamnar man här.
https://www.google.com/maps/place/E...b0da09d5b0089f96!8m2!3d50.793378!4d14.1087882

I Tjeckien.:confused:


Jag söker fortfarande efter platser i Tyskland som har speciell natur, behöver inte vara berg och dalar eller ens vid en sjö. Men helst ingen asfalterad plats nära krog och affärer.

Finns det sådana naturupplevelser i Tyskland.?
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Hej Tommy!

För mig är det inte ett dugg känsligt att du skriver om Tyskland. Det som gör mig förbannad (smått förbannad) är då man gör grova generaliseringar och sedan torgför dessa som varande sanningar. Och detta vare sig det gäller Tyskland än något annat ämne.

Vad gäller fricamping: Du skriver "går det verkligen att fricampa som vi är vana vid" - underförstått här i landet. Nej, kanske inte exakt på samma sätt, men å andra sidan åker jag inte utomlands för att uppleva Sverige och dess seder och bruk. För mig är det allt det nya som drar - från natur- och kulturupplevelser till mänskliga möten. Och att övernatta vid en tysk badsjö går visst bra (om du utrustar dig med ett bra kartmaterial på precis samma sätt som tyskarna gör här i landet), men är naturligtvis svårare då badsjöar är en klar bristvara i landet. Vad man däremot med fördel kan göra är att dra ut på den tyska landsbygden, där by- och samhällsborna på intet sätt normalt visar sig vrånga mot oss som väljer att övernatta i deras närområde. Tvärt om blir de ofta en aning stolta över att vi kommit på tanken att gästa just deras hembygd och plats på jorden. Alltså exakt den typ av möten som i alla fall vi eftersträvar under våra resor. Att sitta mol allena vid en norrländsk insjö ger oss inte ett dugg. Att sitta ensamma är för övrigt en sysselsättning som vi ägnar oss åt tämligen flitigt då vintermånadernas mörker sänker sig kring våra småländska tassemarker. Och du Tommy, jag lovar att det vimlar inte av campare på den tyska landsbygden - men skulle det mot förmodan göra det så möter i alla fall vi detta fenomen med glädje, då vi tror mera på en europisk samexistens och ett vänskapligt utbyte av tankar och idéer än svensk nationalistisk ensamhet.

Med vänlig hälsning
Staffan

Hej o tack för inlägget.
När man ser antalet tack på ditt inlägg så är det nog bäst att jag inte skriver
något mer om Tyskland.

Ha en fortsatt trevlig sommar.
Tommy R
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Husbilåkandet ska avvecklas.

Elbsandsteingebirge ligger söder om Dresden, mellan Sachsen i sydöstra Tyskland och Böhmen i norra Tjeckien.
 
Toppen