• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varifrån kommer inspirationen???

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag råkade skriva en bok: jag älskar den, men efter den... ingenting.... letat, sökt... Det måste finnas andra dalar, nejder i Europa värda att beskriva. Frankrike går inte in i en liten bok! Landet är alltför "grande"! Kanske två stora böcker på grund av Frankrikes storhet men ska man ta med landets mindre vackra sidor så blir det ännu svårare. T.o.m. de Gaulle beskrev Frankrike som ett svårstyrt och besvärligt land men han begränsade sig till ostarna och där gick han bet. "Le grandeur" flagnar lite. Man frågar sig; vann han kriget eller... Galjonsfigur bliven efter "vinsten". Amerikanarna ville inte att ryssen tog över Europa så dom satsade vilt med enorma förluster, inte i kapital, "bara" människor. Ryssen drog sig tilbaka, nöjde sig med Berlin. Tanke: "Varför skola människor strida?" Tanken är inte helt diffus! Överheten älskar stridens hetta, på avstånd givetvis: det kan ju bli tillskott i kassan. Kyrkan ställer upp som vanligt. Missionerandet i andras revir tycks ha en lockelse utöver vanliga människors förstånd och nivå. Bibelns lagar krymper!

Orkar inte mera! Gonatt!
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Varifrån kommer inspirationen???

Tror det blir bäst om du skriver om områden du brinner för! För mig skulle det inte spela någon roll om en ny bok innehöll ett eller flera områden, i ett eller flera länder. Om jag vore intresserad av området skulle jag köpa den boken också!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Varifrån kommer inspirationen???

En handbok anpassat speciellt för nordiska husbilsåkare, som "Lilla Moselboka", tror jag att man kommersiellt har största möjligheterna att lyckas med genom att följa var volymerna reser och vad andra drömmer om.

Är det inte så att förutom Mosel, så är de norra delarna i Tyskland ett stort resmål för många som åker husbil om sommaren. Fina resmål för sommaraktiviteter, en hel del svensk historia finns att gräva fram.

Sedan har vi Spanska Medelhavskusten och Algarvekusten i Portugal, som säkert skulle bli en lockande bok för de som drömmer om en vinter i bättre klimat och även för de som redan förverkligat drömmen.

Ja, det är vad jag tror och som jag vet sammanfaller med kunskaper som du till stora delar redan besitter.

Men sedan är det, det här med inspirationen.....vad enkelt det skulle vara om man slapp vara beroende utav den. :)

TommyD
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Varifrån kommer inspirationen???

Lilla Rügenboka skulle jag villa se och ha.

En enklare bok för oss som inte gett oss ut så långt ännu, och det finns ju att ta på även där helt klart.

Kartor över bankomater på orterna hade varit guld värt, en praktisk erfarenhet efter första gången där. Vad är det med tyskarna och deras mynt.. iofs så är vi långt gångna i digitala pengar i sverige men bitvis är det som att falla tillbaka många många år i pengahanteringen i tyskland..

En större fras-parlör hade ju varit guld med :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Varifrån kommer inspirationen???

Jappe, har du tänkt på att man även kan skriva annat, inte bara reseskildringar. Till mig kan du sälja vad som helst, jag läser det mer än gärna för du är "lätt" på pennan, bara det inte är någon form av nattsuddar-dramatik kring Karajan ; ) En liten novell med betoning på en LCHF händelserikt resa med en fullvuxen "blondin" på den Italienska eller Franska rivieran? Du har talang, tid och erfarenhet, absolut LCHF erfarenhet, men det där med blondiner vet jag ingenting om. Lever just nu med en sådan och ännu inte har begripit mig så mycket på "blond level", efter 27 års ansträngningar, hehe... Vä den som ger sig!

Fick du lite inspiration?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Varifrån kommer inspirationen???

Hejsan Jappe, du får väl också se den positiva vinkeln av att ha "bara" vara amatörförfattare med lite idétorka som privatperson. Du är väl inte helt beroende av att krysta fram en ny bok med visst intervall även om det kunde vara kul (och lite lönande).
Tänk dig att sitta som författare och vara tvingad till att få fram något för att tillfredsställa något förlag och för att få mat för dagen det närmaste året......... Och det enda man känner är en stor nolla, tomrum och absolut nada när man tittar ner på pappret.

M.v.h. :) JANKRO.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Varifrån kommer inspirationen???

Skriv en bok om ditt liv istället Jappe, all information har du ju redan.
Noveller flyter oftast på i en röd påhittad tråd medans det verkliga livet kan bli ganska hoppigt, men mycket intressantare.

Då får vi ju följa med dig på alla dina resor, med eller utan husbil.:)
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Varifrån kommer inspirationen???

Mosel är väl en ganska begränsad del av Tyskland?
Håll dig du till ett område ungefär lika stort.
Och formatet på boken, tycker jag är behändigt och bra..
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Varifrån kommer inspirationen???

Men du måste nog dit igen, det har hänt lite sen du var där...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varifrån kommer inspirationen???

Jeg tenkte mitt da du snakket om bok om Frankrike - det var for stort. Om du fokuserer på et lite område som en dal eller ett departement så kan det fungere. Selv Norrland kan bli for stort for en liten god bok.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varifrån kommer inspirationen???

Hejsan Jappe, du får väl också se den positiva vinkeln av att ha "bara" vara amatörförfattare med lite idétorka som privatperson. Du är väl inte helt beroende av att krysta fram en ny bok med visst intervall även om det kunde vara kul (och lite lönande).
Tänk dig att sitta som författare och vara tvingad till att få fram något för att tillfredsställa något förlag och för att få mat för dagen det närmaste året......... Och det enda man känner är en stor nolla, tomrum och absolut nada när man tittar ner på pappret.

M.v.h. :) JANKRO.

Fattigpensionär vorden så måste jag arbeta på gamla dar. Ungdomsåren användes till resor och nöjen i stort sett. Räkningen kommer nu, strax innan döden inträder. Så... inspirationens välgörande kraft väntar jag på och sommaren är kort, i varje fall om man ska bege sig norrut. Vestlandet verkar intressant värre, men... o.s.v....

Giv mig styrka!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varifrån kommer inspirationen???

Heureka! Inspirationen slog till! Jag har "spikat" nästa objekt och skrev de första 8 sidorna i ett nafs!

hu.jpg

Jag har en date med landstinget på Sahlgrenska den 23 augusti men efter den så drar jag om gudarna vill.

Jappe
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Varifrån kommer inspirationen???

Jag kom att tänka på dig Jappe härom dan när jag läste i Corren om en "Look-a-Like"-tävling i Florida! Det gällde Hemmingway. Nu vet jag inte om du är så bildlik men du skriver ju intressanta reseberättelser! Du skriver ju om resor med kartor och gps, så däårför har jag ett förslag till titel på nästa alster, "Den Gamle och Navteq"!
//Göte J
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Varifrån kommer inspirationen???

Skall du tänka med plånboken skall du skriva "Lilla Sverigeboka" för tyskar och ta hjälp av någon av våra tyskspråkiga medlemmar att översätta den.
Det kan bli upplaga det!
 
Toppen