• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BATTERILIVSLÄNGD?

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag undrar vad som avgör ett batteris livslängd. Hur det används eller ålder?

"Motionera" med växelvis djupa urladdningar och laddningar är en myt, men när skall man använda "rekonditionering" eller vad det kallas?
//Conny
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: BATTERILIVSLÄNGD?

Nästan samma för mig , gäller vanlig bil. Ett trasigt efter 1 år ett annat höll i 7 år.
Det är nog en slump. Enkel teknik ingen större utveckling.

Bättre börjar komma men det kostar.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: BATTERILIVSLÄNGD?

Beror nog mycket på hur du behandlar ditt batteri. Att undvika djupurladdningar är nog det viktigaste, men också att den utrustning som laddar inte ger för hög spänning.

Har skött mitt AGM-batteri som sitter som startbatteri i bilen på ett bra sätt och det är snart inne på sitt 10 år och fungerar fortfarande helt OK
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: BATTERILIVSLÄNGD?

I min frus Audi A2 från 2001 som nu gått lite mer än 5000 mil sitter originalbatteriet fortfarande kvar och fungerar som nytt. Undrar hur länge till det håller?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BATTERILIVSLÄNGD?

Hej,
Jag undrar vad som avgör ett batteris livslängd. Hur det används eller ålder?

"Motionera" med växelvis djupa urladdningar och laddningar är en myt, men när skall man använda "rekonditionering" eller vad det kallas?
//Conny
Hur det används påverkar enormt mycket.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: BATTERILIVSLÄNGD?

5 - 6 år för startbatteriet (bly) är min erfarenhet
  • Korta sträckor = sämre laddning
  • Kallstart (vinter) = förtidspensionäring

Jag har lyckats ta död på AGM bodelsbatterier inom 2 års period just pga korta sträckor och undermålig laddning! Solceller kräver sol och ger max ca 6 Amp solig sommardag. Köra 5-10 mil i veckan ger absolut inget genom generatorladdning. Väsnas med en elaggregat (95 oktan) kan vara lite motigt inom tätbäbyggt/befolkat område.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: BATTERILIVSLÄNGD?

Hej,
Glömde att berätta att jag egentligen avsåg bodelsbatteriet som jag bara använder 1-2 månader/år

Jag köpte detta http://www.global.se/sv-se/Product/Details/57501,
2014-03-25. Men redan efter ett år var det problem med spänningsfall som jag till slut bemästrade och efter det sjönk spänningen från 13.2 V till 12.6 V på 25 dagar.

Nu verkade spänningen sjunka väl snabbt. Till 12,5 V efter ca 2 dygn utan belastnning. Så jag skall koppla loss det och mäta nogrannare.

Dessvärre gick den 3-åriga garantin ut 2017-03-25.
//Conny

PS
Mitt förra traktorbatteri blev ovanligt långlivat för jag laddade det alltid samtidigt med motorvärmaren för att väcka jonerna till liv. Det behövdes egenligen bara en halv timme från att motorn knappt gick runt till den startade. Det är samma princip som att slå på lyset en halv minut om bilen inte startar.
DS
DS
 
Senast ändrad:
Toppen