• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömförsörjning kompressorkyl

F

F.d. 50424

Guest
Hej alla!
Jag har köpt min första husbil som jag håller på att renovera för fullt. Pågrund av utrymmesplats så har jag plockat bort gasolkylskåpet och har istället tänkt köpa ett nytt kompressorskåp.

Det jag har kollat på drar ca 0.7-0.9 Ah och rymmer 48L.
För tillfället har jag bara ett 75amp bodelsbatteri och en pytte solcell på 6w.
Jag förstår att jag kommer måsta rusta mig bättre, men hur mycket?

Jag är inte särskilt duktig på elkoppling, så tar gärna emot tips på hur jag ska göra. I bodelen är det endast kompressorskåpet samt några ledlampor och uttag för telefonladdning. Spis och värmare driver jag med gasol.

Går det tex att spara 75amp batteriet, köpa till ett 100amp, seriekoppla dessa och ha det stora batteriet inne i bodelen? (75amp står i motorrummet)

Tackar ödmjukast för hjälp och tips
Vänliga hälsningar från en nybörjare
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Strömförsörjning kompressorkyl

För bästa resultat bör man inte parallellkoppla olika typer/storlekar på batterier. Köp 2 st. nya likadana batterier och skaffa så stor solpanel som du får rum med på taket. Du skall även använda en MPPT-regulator inte PWM för att krama ut det som går av solpanelen.
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Strömförsörjning kompressorkyl

Hej vill bara framföra en liten reflektion av egna upplevelser!
Har hela mitt körkorts liv (ca 46 år) altid haft någon slags bo bil!
Ock i all bilar har jag haft olika batterier storlekakar/märken/voltal/agm/blysyra/en del äldre mixat med nya!
Det pratas bestämt om om att man inte får blanda för naturlagar/kemiska lagar säger att det inte går!! Man tar sakta livet av batteribankarna säges det!
Har använt mycket begagnade batterier! Vist fått någon gång byta men det tror jag berott på ålderdom! Till saken är att jag är bil o båt tecknlcker med el som inriktning! Ock ser väldigt mycket batteri installationer som oftast är mixade av olika batterier!! Ock jag vill bara säga att det fungerar! Så oroa er inte om ni mixar batterier ( dock ett undantag GEL batterier som kräver en annan laddning)
Men om ni sätter i begagnade batterier så måste dom ha en vilo spänningen på minst 12,7 volt 24 timmar efter laddning! Jag vet att det fins massor av batteri nördar som har åsikter! Men min erfarenhet säger att det många oroar sig väldigt mycket i onödan! Tack för mig! Det var mina tankar om batterier!!
 
Senast ändrad:
Toppen