• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lastvikt/totalvikt

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Ni med stora garage i era husbilar, hur klarar ni totalvikten? Många kör runt med garaget fullproppat och med en totalvikt på 3500kg. Även om det är en totalvikt på 4250kg är det väl ändå överlass??
Vi har en Kabe 750T 2012. När vi åkte till årsmötet i Kristinehamn vägde vi bilen, nästan fullt lastad för semester. Vi ska ha på cykelställ och två mountainbike, kläder och mat annars var den färdigpackad. Vägde på två ställen 3800kg. I en 750T finns inte mycket plats att lasta så det blir ett bord, två stolar en grill och lite smått o gott. Enligt handlingarna vi har så skulle lastvikten vara ca 1050kg. När vi köpte bilen fick vi monterat drag, cykelställ, mikrougn och sedan reservhjul, solpanel stödben och lite annat inne.
Vi har inte stora marginaler inför tankningen hem från Tyskland, men hur klarar ni er med stora fullproppade garage?
 
F

F.d. 55715

Guest
Sv: Lastvikt/totalvikt

Vi har en Carthago 4250kg 7,16 lång lastvikt 990kg på pappret. Vi har ett väldigt stort garage med 3 cyklar och bord stolar och ett hyllsystem med inte allt för tunga prylar. Har vägt oss inför semester då väger vi 4000kg.En husbil 7,50 lång och 3,5ton är nog en näst intill omöjlig ekvation.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vi har en Burstner 821g. Totalvikt 5000kg, lastvikt enligt regbevis, 1180kg. Vi har husbilen fullknökad med grejor samt en honda 650 i garaget, verktyg, bensin, dubbla p11, solceller, 3 cyklar gummibåtar, utemöbler, osv. Den är vägd på ett flertal vågar och ligger alltid runt 4600- 4800kg med 3 passagerare.
 
Senast ändrad:

Lindome56

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
18300
Medlemskap
2024
Sv: Lastvikt/totalvikt

Vikten 3800 kg är en sak. Har du vägt vad bilen väger på respektive axel? Totalvikten för vad man får belasta bakaxeln, är lätt att överskrida!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Man får se till att väga upp så långt det går. Gäller också att köpa en bil med litet marginal.
Vi har en välutrustad N+B Flair på 6500 kg totalvikt. När vi har fulla tankar, Full kyl och frys. Skåpen välfylda med kläder böcker husgeråd mm samt två överviktiga personer. I garage och dubbelgolv finns två elcyklar, trädgårdsmöbler, grill och kokplatta verktyg slangar mm. Då har vi ca 900 kg kvar för spontan semestershopping innan vi får övervikt. Vi hade tur för vår bil var ganska mycket lättare än tjäntevikten så totalt har vi ca 1300 kg i verklig lastvikt. Det känns riktigt skönt efter att tidigare kört bilar med inga eller betydligt mindre marginaler.
Vi har dock aldrig blivit vägda på 8 år även om vi haft turen att passera pågående viktkontroller både i tyskland och frankrike. Det gäller att ha litet tur också:D
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Lastvikt/totalvikt

Vikten 3800 kg är en sak. Har du vägt vad bilen väger på respektive axel? Totalvikten för vad man får belasta bakaxeln, är lätt att överskrida!

Nej, jag har bara vägt bilen totalt. Vår bil har en totalvikt på 4250kg. Har sett många med vanliga husbilar typ Adria, Dethlef etc med en vespa eller moppe i garaget och en massa andra saker. Inte kan väl dessa hålla sig inom totalvikten 4250kg eller??
 
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Lastvikt/totalvikt

Burstner i695G Tj vikt 3310 total 4000 längd 7.35m Helintegrerad med stort garage och monterat hyllsystem. Dubbla cykelställ ett i garaget inkl en MTB och ett bak på bilen, dubbla fulla gasol PA11, ute bord och stolar samt all standard utrustning(köks och sov för 4pers samt personlig utrustning)parabol solceller dubbla batterier mm vägde in på besiktningen på ca3600kg inkl förare, det som tillkommer är 2passagerare lite mera kläder mat och vatten hund samt 2 MTB cyklar, så jag kan nog tänka mig att vi inte kommer att ha nån överdriven extra last förmåga när allt är i bilen. Det kan låta mycket med 700-1000kg lastvikt men det äts snappt upp!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Lastvikt/totalvikt

Vi har inget jättestort garage men vi fick ändå väga upp bilen efter det att vi kontrollvägt den.
Ändå är det inga stora marginaler kvar om man börjar lasta in oplanerat. Det är dock inga problem att hålla sig inom laglig vikt om man bara tänker sig för, vår "nödvändiga" extrautrustning är två rejäla solpaneler med kringutrustning, en extra gasolflaska, ett extra förbrukarbatteri samt ett riktigt reservhjul och en mindre uppsättning riktiga verktyg.
Vi demonterade sådant som vi ändå aldrig använde såsom markis, Tv och en del annat. Varje vår tömmer vi bilen helt och efter det att den genomgått en helstädning så plockar vi bara in det som vi kommer att använda under året, det är annars lätt att det samlar på sig saker som aldrig används.
Sen behövs det inte så mycket utrustning för en tvåveckorstur, efter många år med långfärder på motorcykel (längre än vi någonsin kommer att göra med husbil) så lärde man sig vad man verkligen behövde ha med sig och det är mycket mindre än vad många tror.
Så även om vi har med oss betydligt mindre än flertalet så tycker vi ändå att det känns mycket lyxigt att ha med sig "allt" i husbilen.
Med detta så har vi nu marginal på lastvikten och kan om vi så vill plocka med oss något extra hem utan att behöva bekymra sig.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Lastvikt/totalvikt

Vikten 3800 kg är en sak. Har du vägt vad bilen väger på respektive axel? Totalvikten för vad man får belasta bakaxeln, är lätt att överskrida!

Det Lindome56 skriver är värt att poängtera.

Det är inte ovanligt att ett axeltryck överskrids, utan att totalvikten uppnåtts.
Beroende på chassimärke/påbyggnadsmärke så är det ibland fram- ibland bak-axel som sätter stopp för ytterligare lastning.

Besiktade min hb på Besikta i Arboga förra veckan.
Enligt deras inbyggda våg, som de hävdade visar rätt, vägde min hb.
fram=2200kg
bak=4000kg

Åkte därefter till Opus i Köping och vägde på deras våg.
Fram=1900kg
Bak=3650kg
dessa siffror stämmer mycket bra med mina erfareheter.

Max. tillåtna axelvikter är
fram=2100kg
bak=4190kg.

Man kan alltså inte lita på alla vågar, inte ens på en besiktningsstation :rolleyes:
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Lastvikt/totalvikt

Vägde vår Hymer Tramp, 4250 kg, på skroten i Skene. Har en lastvikt på något över ett ton och var lastad för några dagar med 130 l. vatten, 2 gasoltuber (den ena halvfull), 2 cyklar på ställ längst bak, i övrigt mat och kläder samt annat bra ha. Har inga exakta siffror tillgängliga men hade god marginal på totalvikten, däremot var det bara 100 kg kvar på axeltrycket bak! Detta trots att vi bara är två och hade inte särskilt mycket med oss.
Vågens exakthet kan jag inte säga något om, mer än att de båda axlarna sammanlagt blev 40 kg mindre än totalvikten! (Vägde axlarna separat samt totala vikten).
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Lastvikt/totalvikt

När man väger axlarna var för sig, är det bara att köra upp framhjulen först på vågen och sedan fortsätta så framhjulen kommer förbi vågen och bakhjulen är uppe på vågen. Har det inte betydelse vilket "överhäng" bilen har till vågen?? Eller är det jag som tänker fel??
Vid närmare eftertanke kan det vara det berömda hjärnsläppet som spökar!!:wideeyed:
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Lastvikt/totalvikt

Hej.

Det är inte svårare än att ha en axel i taget på vågen. Överhänget har ingen som helst betydelse när du väger, däremot har det väldigt stor betydelse när du lastar. Ju större överhäng du har desto mer belastar du bakaxeln om du lastar långt bak. Om du går in på tråden "Beräkning av axeltryck" hittar du ett excelblad där du kan laborera med olika sakers viktpåverkan på axeltrycken beroende på var de är placerade i förhållande till axlarna.

Mvh / Roland
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Sv: Lastvikt/totalvikt

Det är ganska viktigt med vad bil man har, är den lättbyggd eller inte. Har vägt vår bil med full tank, två fulla gasoltuber, mat och kläder för en treveckors resa till norrland. Två personer med lätt övervikt, två cyklar i garage med bord och stolar, kablar, kilar,mm. Bilen fullutrustad med drag ock markis. Då har jag fortfarande 200 kg kvar till tot vikt på 3500kg
Detta betyder att man känna sig trygg om vi skulle bli vägda vid något tillfälle. Bil, LMC i 595. Hälsningar, Thomas
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Lastvikt/totalvikt

När man väger axlarna var för sig, är det bara att köra upp framhjulen först på vågen och sedan fortsätta så framhjulen kommer förbi vågen och bakhjulen är uppe på vågen. Har det inte betydelse vilket "överhäng" bilen har till vågen??

Jag sade till damen som läste av vågen att jag ville ha 3 vikter. Sedan körde jag upp framhjulen på vågen och väntade tills grönt ljus. Körde fram så att alla hjulen stod på vågen och väntade på grönt varefter jag körde fram så att bara bakhjulen var kvar på vågen.
Kanske lite övertydligt, men så gjorde jag iallafall.:)
 
Toppen