• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Zenec E3726 krånglar på radion?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Radiodelen har funkat bra och jättebra mottagning jämfört med tidigare husbilar med andra radiomärken.
§ 1.Efter en Europaresa verkar stationsminnet vara fullt, går inte att söka nya stationer, fastnar bara på nån utländsk frekvens. När man duttar på sökpilen upp eller ner händer inget. Enda chansen att få in en station är att på frekvensdisplayen grovgissa frekvensen och sedan trycka fram 50 KHz i taget.

Skulle vilja ta bort de gamla men det går inte, vet inte om det hjälper heller!

§ 2. När man har ställt in sin personliga ljudbild med balans, fader, Loudness osv, vill man ju att det ska ligga kvar men stänger man av radion med att hålla in volymknappen någon sekund (enligt boken) så tappar man inställningarna. Om man däremot trycker av radion på fjärren ligger det kvar!

§ 3. Skulle ibland vilja stänga av navigator respektive radion, men hur, är frågan?
Vi har gjort så att vill man inte ha radion skruvar man ner volymen.

Om man inte vill ha Lilla damen pratande har det varit svårare. Även om man tar bort rutten pratar hon i alla fall om vissa saker. Ibland har vi lyckats med att stänga av allt med tryck på volymknappen och sedan slagit på radion med fjärren. Krångligt! Finns det nåt annat sätt?

§ 3,5. Apropå Lilla damen, går det att få hennes volym hastighetsanpassad? Blir ju lite bråkigare i bilen på motorvägen. Ställa volymen har jag hittat.

§ 4. DAB, hur funkar det, finns det i SE eller Europa?
Hittade en on/off till DAB-antenn i menyn som stod på off, nu ändrad till on.

§ 5. Vad händer om man gör en reset?

§ 6. Kan man göra en mjukvaruuppdatering av radion sittande i bilen?

Många frågor blev det men något svar kanske det finns därute!

Hälsningar Tuzzan/Göran S.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Zenec E3726 krånglar på radion?

Tack Bosse men jag har manualerna och lyckas inte hitta några svar där.
Kanske fungerar bra åt alla andra!

Läste här på HBK att någon fått radion utbytt pga att touchknapparna inte funkade, men hittar inte inlägget nu.
Är det någon som gjort en reset?
Antar att "mina inställningar" försvinner, frågan är vad mera som händer med enheten.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Zenec E3726 krånglar på radion?

En reset innebär att alla personliga inställningar du gjort försvinner och den återställs som den var vid leverans.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Zenec E3726 krånglar på radion?

OK.
Ligger kartuppdateringarna kvar?
 
4

4 JO

Guest
Sv: Zenec E3726 krånglar på radion?

Har inte exakt samma modell som du men gissar att du har ett minneskort till din enhet, kartorna ligger på denna och inte i själva radion.

Frånskriver mig dock allt ansvar :wink:
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Zenec E3726 krånglar på radion?

Jo, det stämmer, tänkte inte på det!
Ska man ta ur kortet innan reset, vad tycker du?
 
4

4 JO

Guest
Sv: Zenec E3726 krånglar på radion?

Kan ju vara en extra försiktighetsåtgärd att göra det.
 
Toppen