• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver tips!

H

hianders

Guest
Hej alla kunniga m smartphones.

Jag behöver köpa mig en ny mobiltelefon då den jag har, iPhone 4, kommer att tappa en del funktioner 2018 och den kan inte uppgraderas då den är för "gammal".

Jag använder telefonen att ringa med, sms, mms ibland samt ta bilder ngn gång.

Dottern har själv gm sitt jobb skaffat Huawei T9 el T5 och är så nöjd. Hon jobbar med data och använder telefonen på ett annat sätt. Hon tycker inte jag skall ha Apple telefon.

Så jag är tacksam för förslag!

Inger
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Behöver tips!

Du kör väl IPad också har jag för mej. Då skulle jag fortsätta med Apple, ganska mycket att lära nytt i Android för att sen ha olika system att komma ihåg. Mindre nytt att lära sej genom att vara kvar i samma system. Mycket enklare att ha samma system på padda och telefon.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Behöver tips!

Låna en annan telefon o testa, du kommer inte att vilja byta från IPhone. Den är så otroligt mycket enklare o roligare. Har man lämnat PC och dess filstruktur o struligheter så är det inte lätt att återvända. Hälsar Björn o Lena, tidigare Androidfans men nu släpper vi aldrig våra Ipads o IPhones.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Behöver tips!

Jag har också bytt från Android till iOS för några år sedan och ångrar det inte.
Även mina laptops har blivit pensionerade till förmån för iPads. Den senaste 8-tummaren som skärm till Mavic Pro (drönare).
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Behöver tips!

Jag testade en ajfån i några månader men gick tillbaks till Samsung.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Behöver tips!

Kan rekommendera den, bytte för en månad sedan från iPhone 5.

Valet föll på iPhone SE pga av storleken, som är identisk med min gamla iPhone, men mjukvaran är modernare och i mitt fall ökade jag lagringsutrymmet med 100%.....det behövdes.

Priset var också attraktivt på just Telia.

TommyD
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Behöver tips!

Kommer du inte att kunna ringa år 2018?
Kommer du inte att kunna SMS:a år 2018?
Kommer du inte att kunna MMS:a år 2018?
Kommer kameran att sluta fungera år 2018?

Om du svarar "JA" på någon av ovanstående frågor förstår jag att du vill byta telefon. Annars förstår jag det inte.

(Hur många husbilsmils koldioxidutsläpp motsvarar en ny "fån"?)

Pålle
 
H

hianders

Guest
Sv: Behöver tips!

Ärligt talat vet jag inte men utgår fr att basala funktioner enl ovan kommer att funka. Problem är ju dock att den inte går att uppgradera då den är gammal. (2013 kanske).
Meddelandet om begränsningar kom upp i samband att jag swishade.

Inger
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Behöver tips!

Skillnaden oavsett om man är Iphone eller Android fantast är ju att Android kan du få i alla prissegment! Iphone tillhör övre segmentet liksom vissa Android, men använder ni inte telefon till mycket mer än att prata i, testa lite lågprisalternativ utan lullull. Användarvänligheten begränsas oftast av diverse tekniska innovationer. Ett "djärvt" val kanske Nokias retrolur som lanseras nu?
 
H

hianders

Guest
Sv: Behöver tips!

Skillnaden oavsett om man är Iphone eller Android fantast är ju att Android kan du få i alla prissegment! Iphone tillhör övre segmentet liksom vissa Android, men använder ni inte telefon till mycket mer än att prata i, testa lite lågprisalternativ utan lullull. Användarvänligheten begränsas oftast av diverse tekniska innovationer. Ett "djärvt" val kanske Nokias retrolur som lanseras nu?

Vad är en retrolur och hur fungerar en sådan?

Inger
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Behöver tips!

Men med Nokia fungerar inte Swish och banktjänster mm som kräver appar.
Jag ser fördelar med båda systemen. Jag har en ipad och en Sony telefon (Android).
IPad för att när jag köpte den så flöt användandet bättre på ipad än de tablets som fanns då. Och Sony för att jag vill kunna ställa in saker som jag vill ha dem på telefonen...
Det finns klara fördelar att ha samma system, köper man en app så funkar de oftast på de andra också. Är man, som jag, delad så får man antingen köpa två gånger eller nöja sig med att ha den på en.

I början av tråden var rådet att låna en Android-telefon och testa ett tag.
Det tycker jag är en bra början. Då ser du snart vad du uppskattar med din iPhone. :)
Detta för att vanan sitter djupt och du har vant dig vid Apples sätt att lösa saker.
Men efter ett tag kommer du nog att uppskatta de fördelar som Android innebär. - eller inte...
Min dotter bytte från iPhone till Honor 8 lite och vill inte byta tillbaka. Så valet är väldigt personligt och det är ingen större skillnad i praktiken. Båda fungerar utmärkt, men på olika sätt.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Behöver tips!

Lämna inte Iphone , vi har tagit samma steg 4 an till SE. Nu får du den för ännu bättre pris.

Du känner igen allt som desutom går snabbare.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Behöver tips!

Vad är en retrolur och hur fungerar en sådan?

Inger
Det är gamla 3310 som lanseras på nytt. Alltså som mobil innan smartphone. Nog inte omöjligt ni ägt en sådan? Är säkert som Stact säger att det inte går använda appar. Men även smartphone för Android finns i lågprissegmentet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Behöver tips!

Jag tillhör inte Iphone fan boys/girls.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Behöver tips!

Hej! Inger. Jag tillhör inte Iphone fan jag heller. Men trots det tycker jag att du ska fortsätta med det du är van med. Speciellt eftersom du har en padda. Trots att du säger att du bara använde basic, så har du nog mobilt bankid, din bank, swish, m.m..

Eftersom jag känner dig. Byt inte system...:oops:
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Behöver tips!

Är i IT-branschen där allt fler börjat gå ifrån iPhone till OnePlus. Den är byggd på Android och det finns möjlighet att ha två SIM-kort i telefonen. Då slipper man släpa med sig två telefoner, en för jobbet och en privat. Bytte själv från iPhone 7 till OnePlus och är helnöjd. OnePlus är blixtsnabb jämfört med iPhone 7 och mer lätthanterlig, den laddar snabbare också. Den är dessutom mycket billigare än en iPhone. Har också haft Samsung tidigare, men gillade inte alla appar som Samsung tvingade på en. Det slipper man med OnePlus.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Behöver tips!

Är i IT-branschen där allt fler börjat gå ifrån iPhone till OnePlus. Den är byggd på Android och det finns möjlighet att ha två SIM-kort i telefonen. Då slipper man släpa med sig två telefoner, en för jobbet och en privat. Bytte själv från iPhone 7 till OnePlus och är helnöjd. OnePlus är blixtsnabb jämfört med iPhone 7 och mer lätthanterlig, den laddar snabbare också. Den är dessutom mycket billigare än en iPhone. Har också haft Samsung tidigare, men gillade inte alla appar som Samsung tvingade på en. Det slipper man med OnePlus.

Jag gjorde tvärtom, min OnePlus var oduglig, inte bara som kamera utan också som telefon. Jag skänkte den till en kompis som inte har så höga krav.
 
Toppen