• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Ok.
Men skilj på mobilabonnemang och Mobilt Bredband.
Det vi riktar in oss på är mobilabonnemang med olika tilläggstjänster.
Se tidigare inlägg.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Tack Robert för ditt arbete, den energi du lägger ner för att bena ut det som kan vara bäst för de flesta av oss.

Enkelt är det inte och jag tackar för dina pedagogiska förklaringar, men..... Tror jag representerar en stor grupp medlemmar när jag säger, "still confused but on a higher level".

Tack.


TommyD
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Ok.
Men skilj på mobilabonnemang och Mobilt Bredband.
Det vi riktar in oss på är mobilabonnemang med olika tilläggstjänster.
Se tidigare inlägg.

Inte lätt alla turer , mitt inlägg var bara för att varna om det glädjebesked som fanns i tråden inte var så bra som man kunde tro.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Hoppas det blir lite klarare när vi passerat 15 juni, operatörerna har presenterat sina avtal och vår sammanställning är klar.

Ännu har ingen kommit på någon kombination av uppkoppling som saknas.
Kom gärna med kommentarer eller frågor, det berikar diskussionen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Jag tog fasta på detta uttalande:
"still confused but on a higher level".
För att alla skall kunna avgöra vilket abonnemang och teknisk lösning som passar bäst så börjar jag från grunden.
Vi tar det stegvis och just nu vet jag inte hur detta slutar men vi börjar här:

1.
Vad är det för skillnad på Mobilabonnemang och Mobilt Bredbandsabonnemang?
Denna bild är för exemplets skull hämtad från Tele2:s hemsida.
Det vi siktar på är att få ett avtal för Mobilabonnemang med någon operatör.

Abonnemang-1.jpg

Detta kan du göra med ett Mobilabonnemang.

Abonnemang-2.JPG

Detta kan du göra med Mobilt Bredband.

Abonnemang-3.JPG

Kan jag ringa med ett Mobilt Bredbands-abonnemang?
Nu blir det lite mer komplicerat.
Det enkla svaret är Nej.

Det mer komplicerade svaret är Ja.
Du kan ringa via ett Mobilt Bredband med hjälp av programmen/apparna Skype, Viber, IP-telefoni och liknande.

Vi kommer i fortsättningen helt koncentrera oss på Mobilabonnemang och då alternativet att ringa fria samtal, skicka/ta emot sms/mms och surfa dvs titta på bl.a. Husbilsklubben.se, göra bankaffärer mm.
Fortsättning följer...
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

2.
Behöver jag verkligen eget abonnemang för att kunna surfa?
Ställplatser, campingar erbjuder ju WiFi-uppkoppling och det finns ju WiFi-punkter lite här och var!

WiFi-1.jpg

Det låter bra men verkligheten är en annan.
Då du vill koppla upp dig mot en sådan WiFi-punkt och titta på en film, titta på TV-program och kanske surfa runt lite, då vill säkert alltför många andra göra det samtidigt. Resultatet blir att likna vid denna bild.
Det rör på sig men alltför långsamt för att i praktiken kunna användas.

WiFi-2.jpg

"Egen härd är guld värd" även om en mobilmast/station kan bli hårt belastad vid vissa tillfällen så brukar ändå det alternativet vara mer effektivt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

3.
Jag har en smart telefon, iPhone, och en platta, iPad.
(Det finns andra smarta telefoner och plattor, sök i instruktionsböckerna hur man kopplar ihop enheterna på motsvarande sätt.)
Iphone-Ipad.jpg

Jag har ett mobilabonnemang med surf i telefonen men ingen koppling till Internet på min iPad. Kan jag använda mitt mobilabonnemang ihop med min iPad?
Ja!
Det kallas Internetdelning och går till så här.
På iPhone, klicka på Inställningar.
Int-deln-iPhone-1.jpg

Klicka på Mobilnät.
Int-deln-iPhone-2.jpg

Klicka på Internetdelning.
Int-deln-iPhone-3.jpg

Sätt på Internetdelning.
Det lösenord som visas måste anges på den iPad som ansluts, men bara första gången.
Int-deln-iPhone-4.jpg

På iPad, klicka på Inställningar.
Int-deln-iPad-1.jpg

Klicka på Wi-Fi
Int-deln-iPad-2.jpg

Sätt på Wi-Fi, en lista på möjliga enheter att ansluta till visas.
I detta fallet är det Roberts iPhone5s som markeras.
Första gången den ansluts måste lösenordet från iPhonens Internetdelning anges.
Int-deln-iPad-3.jpg

På min iPhone syns nu att en enhet är ansluten till iPhonens Internetdelning.
Int-deln-iPhone-5.jpg

Finns det något alternativ till Internetdelning?
Ja, en Router. Fortsättning följer...
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Detta har jag provat med Telia vecka Europa , fungerade mycket bra.
Några gånger fick man lägga telefonen uppe vid takluckan.
Plåtis skärmar ju av signalen.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

God morgon i tråden! Jag har haft mejlkontakt med tre som jag har avtal med där frågan gäller om mitt mobila bredband kan nyttjas inom Eu/Ees utan fördyring, och svaret som jag fick i dag är att jag kan utnyttja hela datamängden, så min fråga till dig Robert är om ett avtal även bör omfatta mobilt bredband då routern egentligen är en mobil enhet dock bara för datatrafik?
Med hälsningar
Hasse & Ingegerd
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Nej, planen är inte att ha ett avtal för Mobilt Bredband då vissa operatörer inte tillåter användning av Mobilt Bredband utanför Sveriges gränser alt. begränsar användningen av det.
En lösning på det "problemet" kommer om du följer med i de olika förklaringarna som jag numrerat 1 2 3 och det kommer strax flera.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

4.
Vi tar Tele2 som ett exempel igen.
På beställningssidan väljer du olika mängd surf.
Du får också ett extra datakort. Vad skall jag ha det extra datakortet till?

Abonnemang-4-1.jpg

Datakort är ett SIM-kort, en enhet som kan användas i några olika enheter och som krävs för att koppla upp sig mot Internet och din operatörs nät.
Olika enheter kräver olika storlek på SIM-kort. Därför går det att "trycka ut" den storleken på SIM-kort som din enhet kräver.
Den innersta guld-pläterade delen är själva elektroniken, övriga delar är ramar för att passa i din enhet.

SIM-kort-1.jpg

Om du har en platta med plats för ett SIM-kort så kan plattan kopplas upp mot Internet utan att du behöver Internet-dela på din smarta telefon.

iPpad-1.jpg

Har du en Laptop (PC, dator) så kan du köpa ett USB-modem och placera SIM-kortet i den och USB-modemet i din dators USB-ingång. Då kan datorn kopplas upp mot Internet utan att du behöver Internet-dela på din smarta telefon.

USB-modem-1.jpg

Du kan placera SIM-kortet i en Router om routern har en plats för SIM-kort.
Då kopplas routern upp mot Internet och dina enheter kopplar du upp mot routern.

Router-1.jpg

Det finns routrar som inte har en plats för SIM-kort men har en USB-ingång. Har du en sådan router måste du också ha ett USB-modem, placera SIM-kortet i USB-modemet och USB-modemet i routerns USB-ingång.

Router-2.jpg

Det finns också mini-routrar med plats för SIM-kort.

Router-3.jpg

En router, vad är det, hur kan man använda en sådan, behöver jag en sådan?
Fortsättning följer....
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

5.
En router, vad använder man det till?

Om du har mer än en enhet som du vill koppla upp mot Internet, då är en router lösningen.
Ok, t.ex. en smart telefon med Internet-delning kan hantera flera enheter och fungerar då som en router. Men om telefonens ägare vill ta telefonen med sig, då försvinner Internet-delningen för övriga uppkopplade, ingen bra lösning.

Flera enheter kan koppla upp sig mot en router. Routern är i sin tur uppkopplad mot Internet och din operatör.
Överkurs: Kan min router koppla upp sig mot en annan router via WiFi vilket innebär att mitt abonnemang inte belastas med trafik.
Ja, men det är bara vissa routers som har den funktionen och det är inte säkert att "mottagande" router tillåter den sortens uppkoppling. Vi lämnar det.
Router-5-0.jpg

Det finns många olika sorters router men eftersom vi har ett extra datakort, (se avsnitt 4.) så väljer vi bland tre olika varianter.

Router med en intern plats för ett SIM-kort (datakort).
Router-5-1.jpg

Router med en USB-ingång vilket kräver ett USB-modem (USB-sticka).
Router-5-2.jpg

Mini-router med en intern plats för ett SIM-kort.
Router-5-3.jpg

För att koppla upp din enhet mot routern så väljer du din routers namn i en lista över router-namn (SSID).

Denna bild är från en PC.
Accesspunkt-PC.jpg

Denna bild är från en iPhone.
Accesspunkt-iPhone.jpg

För att kunna koppla upp dig mot en router behövs oftast en nätverksnyckel, ett lösenord, en WiFi Key. Olika namn på samma sak
Du skall absolut ha den funktionen påkopplad i din router.
Kan jag säkra upp min router och uppkopplingen mot den ännu mera.
Ja, men nu blir det överkurs:
1. Hide SSID, dölj din routers namn vilket innebär att din router inte syns i listan med valbara uppkopplingar.
2. Tillåt bara vissa MAC-adresser att koppla upp sig. Varje enhet har ett unikt ID som kallas MAC-adress. Du kan skapa en lista över vilka MAC-adresser som släpps in på din router.
Vi lämnar detta då en router med ett lösenord är det vanligast förekommande.

Internet i husbilen?
Fortsättning följer....
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

6.
Internet i husbil.

En mini-router kan vara praktisk att ha i husbilen.
Det innebär att du har ditt nätverk med dig och kan koppla upp olika enheter mot routern. Ett datakort placeras i mini-routern.
Router-6-1.jpg


Mini-routern är en liten behändig enhet.
Du kan stoppa den i fickan. Den är batteridriven och batteritiden klarar 4-5 timmars användande. Routern har liten räckvidd, dina enheter skall vara inom 10m från Routern.
Har du barnbarn med dig i husbilen och som vill surfa på sin egna enhet, du vet var dom är, aldrig längre än 10m bort.
Router-6-2.jpg


Laddning av routerns batteri via ett 12V-uttag i husbilen och en cigg-kontakt med USB-uttag.
Router-6-3.jpg


Placera routern där den är praktisk att ha, i sovavdelningen.
Router-6-4.jpg


I förarhytten, perfekt för navigeringsenheter som är beroende av Internet-koppling.
Router-6-5.jpg


Skalet på en "plåtis" och även en annan typ av husbil kan skärma av signalen.
Kan man förbättra inkommande signal?

Fortsättning följer...
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

7.
Kan man förbättra inkommande signal?

En enkel åtgärd är att placera routern nära ett fönster, t.ex. att lägga routern på instrumentbrädan.

Är signalen fortfarande svag kan den förstärkas med en extern antenn.
Ett alternativ är att lägga routern på en taklucka men det är som gjort för att glömma bort den där.
Det finns ett antal varianter på extern antenn, även varianter för fast montering på bilens utsida.
Här beskrivs en variant som inte kräver fast montering.

Förhoppningsvis har du valt en router med möjlighet att komplettera med en yttre antenn. Du hittar antenningångarna på routerns sida.
Router-7-1.jpg


Har du ett USB-modem så finns antenningångarna på modemets sida.
USB-modem 7-1.jpg


En antenn för 4G men också för 3G.
Antenn-1.jpg


Huaweis router och USB-modem har två CRC9-kontakter på 4G-router/modem.
Antennen har SMA-kontakter varför en adapter också behövs.
Antenn-2.jpg


Inlägg 8 får bli en avsiktsförklaring till vad vi kommer att göra en förfrågan på.
Fortsättning följer...
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Så där har vi haft det under vintern i Portugal/Spanien. En puck och var sin mobil. Det har räckt jättebra. Vi har även sett på SVT play utan problem.

Det som är problemet nu är ju den begränsning som införts.

Hoppas nu det här kan leda till ett bra avtal.



6.
Internet i husbil.

En mini-router kan vara praktisk att ha i husbilen.
Det innebär att du har ditt nätverk med dig och kan koppla upp olika enheter mot routern. Ett datakort placeras i mini-routern.
Visa bilaga 125566


Mini-routern är en liten behändig enhet.
Du kan stoppa den i fickan. Den är batteridriven och batteritiden klarar 4-5 timmars användande. Routern har liten räckvidd, dina enheter skall vara inom 10m från Routern.
Har du barnbarn med dig i husbilen och som vill surfa på sin egna enhet, du vet var dom är, aldrig längre än 10m bort.
Visa bilaga 125567


Laddning av routerns batteri via ett 12V-uttag i husbilen och en cigg-kontakt med USB-uttag.
Visa bilaga 125568


Placera routern där den är praktisk att ha, i sovavdelningen.
Visa bilaga 125569


I förarhytten, perfekt för navigeringsenheter som är beroende av Internet-koppling.
Visa bilaga 125570


Skalet på en "plåtis" och även en annan typ av husbil kan skärma av signalen.
Kan man förbättra inkommande signal?

Fortsättning följer...
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Vill börja med att tacka för ditt fantastiska engagemang och din förmåga att strukturera all information.
Jag vill belysa en begränsning i att använda mobiltelefonen för internetdelning. Om man använder internet via mobiltelefon avbryts datatrafiken vid röstsamtal med samma telefon.
För den som har behov som innebär samtal och internetanvändning samtidigt krävs då antingen ett tvillingkort i en router eller ytterligare ett abonnemang.

För de allra flesta inget problem men om man t.ex. arbetar på sina resor kan det ha betydelse.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

8.
Jag hoppas du har läst avsnitten 1 – 7 för nu är det dags att ”knyta ihop säcken”.
Svaret på frågan om vi utöver ett Mobilabonnemang också bör ha ett avtal om Mobilt Bredband är nej.
Vi löser det behovet genom att ha ett Mobilabonnemang som Huvudabonnemang och sedan eventuellt komplettera det med olika tilläggstjänster allt efter ditt behov.

Att använda mobilen som Internetdelare är ett alternativ men är inte särskilt praktiskt.
Du bör ha en router för att skapa flexibilitet och oberoende.

Du kan köpa router eller modem via den operatör som Husbilsklubben.se förhoppningsvis får ett avtal med. Enheten är då bunden till just den operatören och något billigare än att köpa den utan bindning till någon operatör.
Vill du ha full frihet att byta operatör med 1 månads uppsägningstid bör du köpa utrustning som inte är bunden till någon operatör.
Exempel:
Mini-router Huawei E5577, bunden till operatör ca 850kr, obunden ca1200kr.
USB-modem Huawei E3372, bunden till operatör ca 500kr, obunden ca 800kr.

Ett exempel:
Så här skulle jag vilja att en lösning ser ut för mig. Jag har inte fiber hemma, vi är två personer med var sin telefon. En stationärt placerad router i bostaden. En mini-router att ha med på resan. Ett Huvudabonnemang med ett antal valda tilläggstjänster.
Alltså:
Ett Huvudabonnemang.
Ett familjeabonnemang dvs. ytterligare ett SIM-kort med separat telefonnummer men kopplad till Huvudabonnemanget.
Ett extra datakort som placeras i den stationära routern i bostaden.
Ytterligare ett datakort som placeras i en mini-router att användas på resa.
Sedan val av surfvolym.
Mobil kommunikation.jpg

Efter den 15 juni planerar jag att gå vidare med följande önskemål på operatören i kommande förfrågning:

A. Huvudabonnemang
Ett mobilabonnemang.

Följande tilläggstjänster, optioner
B. Familjeabonnemang
Ett eller flera separata SIM-kort för telefoni, separat telefonnummer men knutna till huvudabonnemanget för styrning-fördelning och faktura.

C. Datakort
Ett eller flera datakort för placering i platta eller i en eller flera routrar.
Datakortets surf skall vara en del av Huvudabonnemangets surfvolym och förutom att kunna användas inom Sverige också kunna användas inom EU/EES på samma sätt som huvudabonnemangets surfmöjlighet.

D. Fria samtal, sms/mms
enligt operatörens standardvillkor.

E. Valfri surfvolym som du väljer bland operatörens olika surfvolymer.

F. Vald surfvolym skall till 100% kunna användas inom EU/EES.

G. Ej använd surfvolym en period skall överföras som möjlig surfvolym till nästa period. (Ev. en maximerad volym som får överföras till ny period). Huvudabonnemangets surfvolym kan inte överskridas av sådan överföring.

H. Obegränsad tid att använda vald surfvolym utanför Sverige men inom EU/EES.

I. Bindningstid, ingen.

J. Uppsägningstid, 1 månad.

K. Rabatt. Medlem i Husbilsklubben.se skall efter styrkt medlemskap erhålla en rabatt på XX%.

Operatören kommer att uppmanas att föreslå alternativ för de punkter som de inte kan uppfylla enligt begäran.
---------------------------------------------------------------------------------------
Följande kommer inte operatören känna till:
B. Kan innebära separata abonnemang.
C. Kan innebära en extra kostnad per extra datakort.
F. Operatören kan vilja sätta en max.-volym för förbrukningen utanför Sverige men inom EU/EES.
G. Kan bli svårt att få igenom.
H. Vi får vara beredda på alternativ, t.ex. att en begränsad volym gäller eller visst antal månader
K. Kan bli 0, ensiffrigt eller tvåsiffrigt.


Nu avvaktar vi 15 juni då operatörerna positionerat sig enligt de nya EU-reglerna. Jag gör en sammanställning av utbudet och presenterar det här.
Hoppas du har haft någon nytta av avsnitten 1-8 som en förklaring till hur vår förfrågan kommer att se ut.
Forstättning följer...
 
Senast ändrad:
Toppen